گزارش پیمایش از کُمِهر به تنگِ سرخ

شهرستان سپیدان در میان رشته کوههای زاگرس، به مرکزیت شهر اردکان در ارتفاع ۲۲۵۰ متری از سطح دریا، در شمال غربی…

شهر شیراز واقع شده است. شهرستان سپیدان با وسعت ۲۸۳۹ کیلومتر مربع، بالغ بر ۳/۲درصد کل مساحت خاکی استان فارس را به خود اختصاص داده است. این شهرستان در محدودۀ جغرافیایی ۵۲ درجه و ۴۰ دقیقه طول شرقی، و ۳۰ درجه و ۳۵ دقیقه عرض شمالی، قرارگرفته است و از شمال به شهرستان‏‏ها‏‏ی اقلید و استان کهکیلویه و بویراحمد، ازجنوب به  شهر شیراز، از شرق به شهرستان مرودشت و از غرب به شهرستان ممسنی محدود می گردد. فاصله شهر اردکان تا شهر شیراز ۶۵ کیلومتر می باشد. این منطقه در زمستان پوشیده از برف است اما در تابستان و اوایل پاییز، آب و هوایی خوب و دل انگیز دارد.

روستای کمهر در حدوداً ۲۵ کیلومتری شهر اردکان در مسیر جاده آبشار مارگون قرار دارد. روستایی سر سبز  با چشم اندازی زیبا بوده و دارای چندین چشمه است که معروف ترین آنها، “چشمه خان” می باشد. مکانهایی برای اقامت گردشکران در این منطقه ساخته شده است. در این روستا، پست امداد هلال احمر وجود دارد.

روستای تنگ سرخ در ۳۵ کیلومترى شهر اردکان و در سمت چپ جاده اردکان به یاسوج واقع شده است. این روستا دارای باغات فراوانی می باشد. نزدیک ترین مقر هلال احمر به این روستا، در تنگ تیزآب قرار دارد که تا این روستا، تقریباً ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

۰۷:۰۰ مطابق معمول در میدان معلم شهر شیراز تجمع نمودیم.

۰۷:۰۵ سوار مینی بوس شده و به سمت شهر اردکان مسیر خود را آغاز کردیم. (مسئول حمل و نقل: آقای حبیبی)

۰۷:۱۷ به پلیس راه شیراز ـ اردکان رسیدیم. در این محل منتظر سرپرست محترم شدیم.

۰۷:۳۹ حرکت از پلیس راه به سمت اردکان

۰۷:۴۱ در داخل مینی بوس صبحانه خوردیم.

۰۸:۴۰ به شهر اردکان رسیدیم.

۰۸:۵۱ در پارک اردکان توقف کردیم.

۰۹:۱۰ حرکت از پارک اردکان به سمت کمهر

۰۹:۲۱ به پیست اسکی اداره تربیت بدنی سپیدان رسیدیم و مسیر خود را ادامه دادیم.

۰۹:۳۸ در مسیر، از کنار پیست اسکی پولادکف عبور کردیم.

۰۹:۴۵ پس از اندکی گذشتن از روستای کمهر به یوردخان رسیدیم و از مینی بوس پیاده شده و نرمش کردیم

۱۰:۰۵ شروع به پیمایش مسیر

۱۰:۳۲ استراحت به مدت ۱۰ دقیقه

۱۱:۰۸ توقف به مدت ۱۰ دقیقه

۱۱:۵۳ به اولین چشمه رسیدیم و در کنار آن توقف کردیم. آب این چشمه بسیار کم بود.

۱۲:۰۰ ادامه مسیر. برای دیدن آبشاری که در آن نزدیکی وجود داشت از مسیر اصلی خود خارج شده و به سمت آبشار رفتیم. متاسفانه آبشار خشک شده بود.

۱۲:۲۱ بازگشت به مسیر اصلی حرکتی

۱۲:۴۷ توقف جهت صرف ناهار

۱۴:۴۵ پس از تقریباً دو ساعت توقف برای صرف ناهار و استراحت، پیمایش خود را ادامه دادیم.

۱۵:۰۷ در مسیر به چند سگ، از سگهای محلی برخورد کردیم و جهت احتیاط اندکی مسیر خود را تغییر دادیم. در بین راه شاهد منظره ناراحت کننده ای بودیم که درختان تقریباً ۳ ساله ای را از پایه شکسته بودند. در ادامه مسیر به مزرعه ای از گلهای آفتاب گردان رسیدیم که به دلیل بزرگی آنها، از شاخه خم شده بودند.

۱۵:۲۸ برای عکس گرفتن از گلهای آفتاب گردان توقف نمودیم. چند قدم بعد از مزرعه گل های آفتاب گردان به یک چشمه رسیدیم و در آنجا کمی استراحت کرده و بطری های خالی را آب نمودیم.

۱۶:۰۰در ادامه مسیر کَپَر (آلاچیق) دیدیم که اطراف آن چند زرشک وجود داشت. محلی های آن منطقه گفتند روی زمین ننشینید چون کَنِه وجود دارد.

۱۶:۰۷ به یک درخت گردو رسیدیم. در ادامه مسیر به یککَپَر دیگر هم رسیدیم.

۱۶:۵۰ آب بازی

۱۷:۴۹ رسیدن به روستای تنگ سرخ

۱۷:۵۳ سوار مینی بوس شدیم و به سمت سپیدان حرکت کردیم.

۱۸:۳۶به سپیدان رسیدیم و بدون توقف به سمت دالین حرکت کردیم.

۱۹:۰۸ توقف در دالین. آقای درباری همه همنوردان را به صرف بستنی میهمان نمودند.

۱۹:۳۶ حرکت از دالین به سمت شیراز

۲۱:۰۵ میدان معلم – شیراز

کل مسافت پیمایش شده به صورت پیاده: ۱۴ کیلومتر و ۱۸ متر

کل زمان پیمایش پیاده (حرکت): ۴ ساعت و ۱۶ دقیقه

مدت زمان استراحت و توقف: ۳ ساعت

بیشترین ارتفاع که در طی مسیر داشتیم: ۲۰۷۲ متر از سطح دریا

در این برنامه ۱۶ نفر شرکت داشتند، خانمها: حمیده افتخاری (کمک سرپرست)، مژگان جیهانی (ناظر بر محیط زیست)، مرضیه درباری، سمیه راسخی، صفیه راسخی، زهرا رفیعی، فاطمه فاضل (گزارش نویس)، بیتا قدرتی، نسرین کشاورز (امدادگر بانوان)، صدیقه کشتکار، فاطمه کریمی؛  آقایان: حمیدرضا حقبین، حمیدرضا درباری (امدادگر آقایان)، محسن سالاری (سرپرست و سرقدم)، آژنگ فرداد (عکاس و مسئول مالی)، حمید قدرتی (پاقدم).