به نام خداوند کوهستان

باشگاه کوهنوردی ردپا شیراز

آخرین برنامه گروهی باشگاه کوهنوردی ردپا سفر به شهرستان ممسنی و بازدید از چشمه و دره هرایرز که  یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری این شهرستان محسوب میشود انجام شد.

سفر به چشمه و دره هرایرز به سرپرستی جناب آقای سالاری و ۱۷ نفر  از همنوردان عزیز این باشگاه انجام گرفت.

ساعت شروع حرکت ۵:۳۰دقیقه صبح روز جمعه مورخ ۲۵اسفند۱۴۰۲ در مبدامیدان معلم بود که تمام همنوردان راس ساعت در این محل حضور به عمل آوردند.وسیله حرکت با استفاده از یک دستگاه مینی بوس انجام گرفت.

وسایل مورد نیاز وسایلی بود که  همواره کوهنوردان برای صعود خود استفاده میکردند.و طبق آمار هواشناسی آن روز هوا بارانی اعلام شده بود و از همنوردان خواسته شده بود که با خود پوشش گرم و لباس مناسب فصل و پانچو همراه داشته باشند.
تایم مسیر حرکت به سمت شهرستان ممسنی تقریبا ۲ساعت و ۲۰دقیقه بود.
ما در ساعت ۷و۲۰دقیقه صبح به مقصد مورد نظر رسیدیم .محل مقصد روستای عشایر نشینی بود که به گفته راهنمایان چند سال قبل بر اثر زلزله تعداد کثیری از آن ها جان خود را از دست داده بودند.

در محل استقرار ما شاهد مقبره هایی بودیم که گویی متعلق به ۶۰۰سال پیش میبود که مربوط به دوره های سلجوقی و جنگ های آن زمان بود..هوایی ابری و بسیار دلچسب و طبیعتی بکر با پوششی از چمن و گل های رنگارنگ فضا را برای ما دلچسب کرده بود.
بعد از تایم گرم کردن گروه راهنمایان محلی به ما ملحق شدند.در این پیمایش ریاست محترم هیات کوهنوردی شهرستان کوهچنار جناب آقای  شریف محمدی عزیز  و چند تن از عزیزان کوهنورد از نور آباد، کازرون ، قائمیه و کردستان حضور داشتند.

بعداز توضیحات جناب آقای محمدی و یک تایم کوتاه معارفه شروع به حرکت کردیم.بعد از پیمایش در حدود یک کیلومتر؛ تایم کوتاهی  برای صرف  صبحانه اختصاص داده شد.و بعد از آن مجددا شروع به حرکت کردیم.

مسیر از زیبایی خارق‌العاده برخوردار بود که به دستان هنرمند خداوند جلوه و جبروت وصف ناپذیری پیدا کرده بود.

از جاذبه زیبا و چشم نواز دیگر این مسیر پوشش گیاهی خاص و عجیب این منطقه بود که این پوشش از گرمسیر به سمت سردسیر می‌رفت و نوع گونه گیاهان تغییر می یافت.برای مثال در سرد سیر الوک وجود داشت اما در پوشش گرمسیری پسته کوهی (بنه شور) دیده می شد.
صدای دلنشین پرندگان و صدای برخورد آب به سنگها و جوش و خروش آن گوش ها را نوزاش و سرسبزی و تازگی طبیعت و درختان تنومند و سربلند چشم ها را مسحور خود می‌ساخت.
از آنجایی که متاسفانه امسال با خشکی و کمبود بارش روبه رو بودیم آبشار فصلی خشک و بی آب شده بود.به همین جهت ما با هدایت و راهنمایی سرقدم استاد محمدی عزیز از سمت دیگری به طرف چشمه حرکت کردیم که این مسیر هم زیبایی بی نظیری را به خود اختصاص داده بود.

وجود درختانی چون پسته کوهی که شروع به جوانه زنی کرده بودند و درختانی چون الوک کیالک زرد درختان انار و گیاهان خودرویی چون کارده سیر کوهی گیاه توله که اینها برای معطر کردن غذا استفاده میشدند.

بعد از رسیدن به محلی نزدیک چشمه کوله ها و وسایل همراه خود را زمین گذاشتیم و به سمت سرچشمه حرکت کردیم که در  حدود پنج دقیقه از ما فاصله داشت.ما در ساعت ۱۲ظهر به محل سرچشمه رسیدیم.که نامش به زبان محلی  سرورود(سر چشمه رود)بود .
چشمه ای زیبا که از زیر صخره هایی بلند می‌جوشید و به شکل رودی خروشان از سنگها سرازیر میشد.بعد از دقایقی استراحت به محل اتراق برگشتیم و به استراحت و صرف ناهار  پرداختیم.تایم استراحت ۲ساعت و زمان بازگشت به پایین ساعت ۲ظهر بود.
همنوردان فرهیخته ما در مسیر برگشت اقدام به انجام کاری ستودنی کردند و آن پاکسازی از زباله در مسیر برگشت بود که بسیار مورد تحسین گردشگران نیز واقع شده بود.

یکی از همنوردان عزیز با کاری خداپسندانه با اهدای کتاب قصه های رنگارنگ  موجب شادی و سرور کودکان عشایر آن منطقه شد.
ما در ساعت ۵ عصر به مینی بوس رسیدیم و در ساعت ۵:۳۰دقیقه آن محل را به مقصد شیراز ترک کردیم پیمایش ما در حدود ۱۶کیلومتر بود مسیری طولانی اما دلنشین.
در ساعت ۸:۲۵دقیقه ما به مقصد رسیدیم و آخرین زیبا ترین پیمایش سال ۱۴۰۲به پایان رسید.