کوه خامی یکی از زیباترین مناطق جنگلی ایران در دل کوه های زاگرس است که به دلیل چشمه ساران زیاد و آب و هوای مناسب در فصل بهار، بهشتی دیدنی و بی نظیر در زاگرس است. این منطقه در غرب و شمال غرب شهر باشت و مابین شهر باشت و گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت رشته کوهی ممتد رخ می نماید. خامی دارای چند قله بالای سه هزار متر است که بزرگترین آن «کل ول» با ارتفاع ۳۲۰۰ متر می باشد.

باشگاه کوهنوردی ردپا شیراز طی یک برنامه ریزی قبلی، برنامه کوهنوردی به منطقه کوه خامی را در دوم فروردین ماه سال ۱۴۰۳ آغاز کرد.

طبق روال همیشگی باشگاه، مکان تجمع و شروع برنامه، میدان معلم شیراز بود که قرار بود اعضای شرکت کننده، رأس ساعت پنج و نیم بامداد در آن جا حضور د اشته باشند. با اندکی تأخیر حرکت ساعت شش صبح آغاز شد. با سه وسیله نقلیه شخصی، به سمت جاده بوشهر حرکت کردیم. پس از گذشت از منطقه حفاظت شده و زیبای دشت ارژن و عبور از تنگ بوالحیات وارد منطقه گرمسیری فارس شدیم. تنگ بوالحیات یک گسل طبیعی زیبا است که ارتفاع زمین را بسیار کم می کند به طوری که فقط در عرض چند دقیقه از منطقه مرتفع و سردسیر دشت ارژن وارد منطقه پست و گرم کوه چنار می شویم.

شهرستان کوه چنار که پیشتر قائمیه نامیده می شد و پیش از آن چنارشاهیجان منطقه ای گرمسیر و محل اتصال شهرستان های کازرون و نورآباد ممسنی و در جاده اصلی شیراز به بوشهر و خوزستان قرار دارد و از این نظر موقعیت استراتژیک خاصی دارد. دیدن تفاوت گیاهی مناطق سردسیر و گرمسیر در این منطقه از دیدنی های مسیر است. به طوری که درختان بلوط در سردسیر دشت ارژن، تازه به هوای بهار جوانه زده اند، بعد از عبور از تنگ بوالحیات درختان سرسبز می باشند .ساعت هشت در کوهچنار بودیم و از آن جا به سمت جاده نورآباد ممسنی ادامه مسیر دادیم. ساعت هشت و نیم، برای صبحانه در کنار یک جنگل زیبای بلوط توقف کردیم. سپس با گذشت از شهر کوچک خومه زار، وارد نورآباد شدیم و از کنار نورآباد و در جاده کمربندی به مسیر خود ادامه دادیم. طراوت بهار و به ویژه بارش باران در روز فبل باعث زیبایی مسیر و روستاهای کنار جاده شده بود.

با عبور از چند روستا و منطقه بابامیدان از توابع نورآباد ممسنی در ساعت نه و نیم، در روستای کوپن در کنار مسجدی توقف کوتاهی کردیم و در کنار یک مزرعه توت فرنگی، مقداری توت فرنگی تازه خریده و با همراهان میل نمودیم. پس از چند دقیقه طی مسیر از سمت راست جاده وارد جاده باشت شدیم و سپس از یک فرعی دیگر (سمت چپ) که به سمت شهرستان دهدشت می رفت، به منطقه گردشگری رودرونه رسیدیم و وارد این منطقه تفریحی شدیم.

برای ورود به منطقه گردشگری هر خودرو باید مبلغی پرداخت می کرد که چهل هزار تومان بود. ورودی منطقه جاده خاکی و باریک بود که اطراف آن رودخانه و درختان و گیاهان جنگلی بود. با عبور از رودخانه، خودروها را در مکانی پارک کرده و با بستن کوله ها و آمادگی اعضا، در ساعت دوازده، صعود به کوه را آغاز کردیم.

برای صعود از سمت دره به بالا رفته  و با چند توقف کوتاه، ساعت سه عصر به اقامت گاه بومگردی غریب رسیدیم و پس از استراحت، کمی بالاتر از اقامت گاه، در یک مکان مناسب و کاملاً هموار کمپ ایجاد کردیم.همنوردان به خوردن ناهار پرداختند و کسانی که ناهار همراه نداشتند، در اقامتگاه غریب خرید نموده و میل نمودند. و پس از یک ساعت استراحت برای جمع آوری هیزم و چوب خشک به کوه پشت کمپ رفتیم و مقداری چوب خشک جمع آوری نموده و به کمپ آوردیم. شب برای صرف شام به اقامتگاه رفته و در کنار یک آتش نشسته و لحظات شادی را تجربه کردیم. برای خواب به کمپ رفته و به علت سرمای زیاد، مجبور به روشن کردن آتش شدیم. پس از کمی گرم شدن هرکدام از اعضا در چادر خود به خواب و استراحت پرداخت و صبح زود پس از خوردن صبحانه، آماده فرود شدیم و ساعت هشت و نیم صبح فرود آغاز شد

علت حرکت سریع به پایین، پیش بینی بارندگی بود. که با چند توقف کوتاه و گرفتن عکس های یادگاری، ساعت دوازده به پایین کوه رسیدیم. و صبحانه را در کنار رودخانه پایین کوه خوردیم و سپس به سمت روستای نزدیک حرکت کردیم. در روستا مقداری لبنیات محلی از خانواده توکلی خریداری نموده و در شهر باشت، ناهار را در یک رستوران میل نموده و سپس راهی شیراز شدیم. ساعت هشت شب به میعادگاه گروه یعنی میدان معلم رسیدیم و برنامه با صحت وسلامت به پایان رسید.
پوشش گیاهی: به علت وجود آب فراوان و هوای دلپذیر، پوشش گیاهی غنی دارد. پوشش غالب درختان بلوط و سپس درختچه های مورد بود. انواع گل ها و گیاهان علفی، درختان بادام کوهی، ارژن، گون، شقایق و … بود.

پوشش جانوری: منطقه کوه خامی منطقه حفاظت شده محیط زیست است و علاوه بر گیاهان ارزشمند، جانوران مختلفی دارد از جمله: خرس، گراز، خوک، سمور، جغد، گرگ، خرگوش، شاهین، خرس قهو.ه ای و سنجاب می باشد که البته در مسیر صعود به هیچ کدام برخورد نکردیم و می توان گفت مسیر صعود امن می باشد.
امکانات رفاهی: به فاصله پنج کیلومتر از رودرونه روستاهایی وجود دارد و شهر باشت همم نزدیک می باشد که همه نوع امکانات رفاهی، امدادی، بیمارستان و پمپ بنزین وجود دارد. در بالای کوه هم یک اقامتگاه بومگردی به نام غریب وجود دارد که امکانات اقامتی از جمله: غذا، اتاق، حمام، سرویس بهداشتی و … دارد. برای کسانی که نخواهند کوله سنگین حمل کنند هم افرادی با عنوان خرچی، با الاغ در پایین کوه وجود دارند که با گرفتن کرایه هر الاغ یک میلیون تومان، می توانند وسایل شما را به بالا حمل کنند.