به نام خالق هستی
باشگاه کوهنوردی ردپا

در تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ روز جمعه ساعت ۵:۴۵ صبح تعداد ۱۷ نفر از اعضای باشگاه کوهنوردی ردپا با یک دستگاه اتوبوس از شیراز راهی شهرستان نوراباد ممسنی به مقصد کوهپیمایی قلعه سفید شدیم. این دژ در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان نوراباد ممسنی واقع و جزو رشته کوه زاگرس و به ارتفاع ۱۸۵۰ متر می باشد.

بعد از عبور از منطقه دشت ارژن ،تنگ ابوالحیات و شهرستان کوهچنار وارد حوزه استحفاظی شهرستان نوراباد ممسنی شدیم. سرتاسر مسیر سرسبز و پر از کشتزارهای غلات و مملو از شقایق های وحشی بود که زیبایی مسیر را دوچندان می کرد.

بعد از گذشت از روستای سراب بهرام که خود یکی از آثار تاریخی آن منطقه می باشد و در ۳ کیلومتری شهرستان نورآباد قرار دارد ، در ساعت ۸:۱۷ به شهرستان نوراباد رسیده و بعد از طی چند کیلومتر وارد مسیر فرعی شده و به روستای بهلو رسیدیم .

این روستا آخرین مسیر خودرویی جهت شروع کوهپیمایی بود .در آنجا با مشایعت جناب آقای شریف محمدی ریاست هیات کوهنوردی کوه چنار  و راهنمایان محلی آن منطقه که در حفظ و بقای محیط زیست هم فعالیت دارند پیمایش را آغاز نمودیم.

در ساعت ۸:۴۵ صبح راهی شدیم و بعد از گذشت از کنار قبرستان محلی که حاوی سنگ نوشته های قدیمی بود وارد مسیر کوه شدیم که عمده مسیر سنگی و تخنه سنگی با شیب متوسط بود و سراسر مسیر پوشیده از درختان بلوط و بادام کوهی و انجیر بود.

بعد از گذشت یک ساعت به دشتی سرسبز رسیدیم  که پوشیده از گیاهان کوهی از جمله کنگر ،بابونه و کاسنی بود . در آنجا به دو گروه تقسیم شدیم .

گروهی عازم قلعه شده و گروهی در زیر سایه سار درختان به استراحت پرداختیم .

گروهی که عازم قلعه شدند شاهد عبور چند اسب از کنار قلعه بودند. .این قلعه باشکوه از عهد ساسانیان ساخته شده که متاسفانه به دست هالکوخان و در نهایت امیر تیمور گورکانی تخریب شد.

حدود ۵ ساعت ما در زیر سایه درختان استراحت کردیم و سپس تا بخش کوتاهی از مسیر را صعود کردیم و به استقبال گروه صعودکننده به قلعه رفتیم . همگی به هم پیوستیم و با هم مسیر فرود را در پیش گرفتیم .

از استاد شریف محمدی و همراهان خداحافظی کرده و با اتوبوس راهی شیراز شدیم .
برنامه در هوابرد شیراز خاتمه یافت.

با سپاس از هیات کوهنوردی کوه چنار و همراهانشان که ما را در این برنامه یاری رساندند.