کوههای مینیاتوری را می گویم، شاید شنیده باشی اما تا نبینی باورت نمی شود عظمت خداوند چطور در این گوشه آفرینش جلوه نمایی می کند.

وقتی مقابل این سلسله از کوههای خاکستری رنگ می ایستی، تصویری از کره ماه در دیدگانت تداعی می شود که گویی نقاشی ماهر، نگاره های برجسته ای را به سبک اشکالی نامانوس و خارج از قوانین مناظر، بر آن نقش زده است.
در نقاشی های مینیاتوری، تصاویر شباهتی به دنیای واقعی ندارند و نگارگر بدون رعایت قوانین، جادوی رنگ را بر صفحه کاغذ می نمایاند که وجه تسمیه این سلسله کوههای ساحلی با نام “مینیاتوری” به این موضوع بر می گردد.
این کوههای زیبا از نوع رسوبی هستند و به علت فرسایش سریع در برابر باد و باران به شکل دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاک های مکرر درآمده اند که بومیان این منطقه به سبب شکل غیرعادیشان، از آنها با عنوان کوههای “مریخی” نیز یاد می کنند.
این سلسله کوهها که در نوع خود بی نظیر توصیف می شوند، فقط از ۵۰ کیلومتری شرق چابهار تا منطقه “کچو” نزدیک خلیج “گواتر” یافت می شوند و تنها در کشورهای معدودی از جهان مشابه آنها دیده شده است.
اگر از میان جاده مشرف به این کوهها عبور کنی، آنجا که دشت میان جاده آبگیر می شود، تالاب هایی را پدید آورده که در سمت دریا صورتی رنگ جلوه می کنند.
با گذر از میان جاده، به عیان نظاره گر جادوی رنگ بر بوم نقاشی خواهی بود که بدینسان با پشت سرگذاشتن سراشیبی ها و سربالایی های جاده، رویت گاه به گاه دریا با ترکیبی از رنگ آبی و صورتی در سمت راست و کوههای مریخی با رنگ خیال انگیز خاکستری شان در سمت چپ، تو را مسحور زیبایش خواهد کرد.
به گفته کاوشگران، در روزگار پیشین، این کوهها به زیر خروارها خاک مدفون بوده اندو به علت تغییرات جوی و باران های موسمی‏، خاکها روی دامنه آنها سرازیر و چهره اصلی این رشته کوه آشکار شده است.
آنان معتقدند که مقاومت ناهمسان لایه‌های زمین در این منطقه، ستون هایی با کلاهک هایی بر سر یا کوههایی که گویی با چاقو سر آنها را بریده اند، پدید آورده و صعود از آنها به مثابه بالارفتن از صخره است.
شیارها و تراش های زیبای این کوهها که فاقد هیچگونه پوشش گیاهی هستند، منظره ای رویایی و خیال انگیز را خلق کرده که به عیان حس بودن در سیاره ای دیگر بر بیننده مستولی می شود.
فسیل آبزیان به وفور در این کوهها دیده شده که نشان دهنده جزر دریا و آشکار شدن آنها از زیر آب در هزاران سال قبل است.
ارتفاع برخی از این کوهها تنها پنج متر و گاهی از ۱۰۰ متر نیز فراتر می رود و رصد آسمان شب بر فراز آنها، بسیار دیدنی و خاطره انگیز است.
آن زمان که پرده شب بر آسمان این منطقه سایه می افکند، پولک های سفید رنگ و درخشانی را بر چهره سیاه آن می یابی که درست بر فراز کوه می توانی به شکوه آسمان پرستاره بنگری و به عمق جان و تنت درک کنی.
کوههای مریخی به سبب زیبایی منحصر به فرد، گردشگر را در لحظه اول برخورد با این پدیده حیرت زده می کند لذا این کوهها دارای قابلیت های فراوانی به منظور فراهم نمودن تسهیلات گردشگری هستند.
این سلسله کوهها و منظره اعجاب برانگیز آنها از جمله معروفترین جاذبه های منطقه آزاد چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می شود که متاسفانه به سبب فقدان معرفی کافی، مهجور مانده و کمتر مورد بازدید قرار گرفته است.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.