به نام ایزد مهرآفرین

نوع وسیله نقلیه : میدل باس

ارتفاع قله : ۴۰۵۶متر

شرح گزارش :

رشته کوه دنا بلندترین و بزرگترین چین خوردگی رشته کوه بزرگ زاگرس محسوب می شود که از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده و در مرز سه استان اصفهان ، کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری قرار دارد و به سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی توسط سه گردنه بیژن، مورگل غربی و پوتک تقسیم میگردد، و دارای خط الراسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است.بلندترین قله دنا ،بام زاگرس با ارتفاع ۴۴۵۹ متر یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان بشمار میرود. رشته کوه دنا ۵۲ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد و بیشترین مجموعه قله های بالاتر از ۴۰۰۰ متر در ایران به این رشته کوه تعلق دارد.گونه های جانوری چون خرس قهوه ای، پلنگ و گرگ در این منطقه یافت می شود و عمده پوشش گیاهی درختان بلوط میباشد.

گزارش صعود:
صبح روز پنج شنبه ۲۷ خرداد۱۴۰۰ ساعت ۷:۱۳ از میدان معلم بعد از انجام تست تب سنجی و قرار دادن کوله ها در جعبه بار میدل باس ، به اتفاق همنوردان باشگاه کوهنوردی ردپا سوار بر میدل باس شده و پس از سوار کردن سه تن دیگر از همنوردان در مسیر عازم شهرستان سی سخت شدیم. ساعت ۷:۵۶ به پلیس راه شیرازسپیدان رسیدیم و پس از توقفی کوتاه به سمت یاسوج حرکت کرده و ساعت ۱۰:۰۸ به پلیس راه شیراز یاسوج رسیدیم . پس از عبور از مسیر سرسبز با کوههایی پر از درختچه های زیبا که لذت همسفر بودن با همنوردان همدل را دو چندان میکرد سرانجام ساعت ۱۱:۰۵به شهرستان دنا رسیدیم ، و همانطور که در جاده حرکت میکردیم همنوردان محترم پیشکسوت باشگاه ، قله های زیبای قلم و نول را نشان میدادند .به رستورانی رسیدیم برای صرف ناهار و سپس در ساعت ۱۲:۲۵ مجددا حرکت خود را آغاز کرده ، در طول مسیر نیز چشمه میشی پیدا بود.ساعت ۱۲:۵۰به گردنه بیژن رسیدیم. کوله ها را از جعبه بار تحویل گرفتیم و بعد از گرم کردن در یک صف منظم قرار گرفتیم و دو به دو کوله ها راچک کردیم و ساعت ۱۳:۳۰صعودخود را آغاز کردیم.در طول مسیر چشمه های متعدد از دل کوه بیرون زده بود .سمفونی زیبای این ابهای پاک و روان و برفهایی که جای جای کوهستان به چشم میخورد و نشان از ان داشت که خدا پاکی خود را به زمین هدیه کرده و زمین مغرور شده و پاک چون دل خدا… ارامش به روح و جان میبخشید.پس از گذراندن چندین چشمه در مسیری با شیب ملایم و سرسبز و دیدن جانورانی چون سمندر و پرندگانی که شبیه شاهین و کلاغ بودند ساعت ۱۴:۴۸ به چشمه برف کرمو رسیدیم و در انجا به استراحت پرداختیم و سرپرست محترم برنامه ،جناب اقای سالاری قله های بسیار زیبای برد اتش، حوض دال و سیچانی ، که از مجموع قلل مرکزی رشته کوه دناست را به ما نشان دادند و معرفی کردند.سپس با همان شیب ملایم مسیر خود را ادامه دادیم و در ساعت۱۷:۵۰ به محل شب مانی که کاسه برف کرمو بود در ارتفاع تقریبی ۳۹۰۰ متر رسیدیم.شروع به نصب چادرها کردیم و پس از هم صحبتی و پذیرایی های همنوردان اماده برای تهیه شام شدیم . بطریها را از چشمه پر کردیم برای صعود روز بعد. گروههای کوهنوردی دیگر در انجا حضور یافتند و چه اسمانی بود اسمان شب دنا ، پر از ستاره های زیبا و همنوردان عکسهای بسیاری از این اسمان زیبا گرفتند و همانطور که در چادرها اسمان رانظاره میکردیم این شعر زیبای فریدون مشیری در ذهن موج میزد .هوا ارام، شب خاموش، راه اسمانها باز، خیالم چون کبوترهای وحشی میکند پرواز….
صبح جمعه ساعت۶ چادرها را جمع کردیم وبه گرم کردن پرداختیم ساعت ۶:۴۵حرکت بسمت قله نمک را اغاز کردیم . مسیر در ابتدا شیب ملایم داشت و سپس به دلیل سنگینی کوله ها قرار بر این شد که کوله ها را در قسمتی قرار دهیم و راهی قله شویم پس از عبور از تراورسها و مسیرهای ریزالی و دست به سنگهای جزئی و تیغه ها سرانجام ساعت ۸:۴۴ قله نمک دنا را با سرودن سرود پر افتخار ملی فتح کردیم . قله زیبای کل خرمن نیز دیده میشد .و این بار نام پر افتخار ردپا را بر چکاد زیبای نمک دنا برجا گذاشتیم.عکسهای یادگاری تکی و دسته جمعی گرفتیم . و ساعت ۹:۱۰ مسیر برگشت را در پیش گرفتیم . ساعت ۱۰:۱۸ به محل استقرار کوله ها رسیدیم و پس از صرف صبحانه ساعت ۱۱ مجددا مسیر فرود را در پیش گرفتیم . شیب ملایم وهوا افتابی با نسیم خنک بود .
پس از عبور از یک یخچال برفی در ساعت۱۱:۳۶ به مسیری رسیدیم که کاسه برف کرمو ( گردنه بیژن) پیدا بود، پس از استراحتی کوتاه مسیر فرود را پیش گرفتیم. مسیری سرسبز ، هوایی بهاری و چشم انداز زیبای کوهستان ما را وادار به گرفتن عکسهای یادگاری کرد.

سرانجام ۱۴:۵۵به پای کوه رسیدیم و پس از سرد کردن ساعت ۱۵:۱۴ میدل باس حرکت کرد و پس از صرف ناهار ساعت ۱۶:۵۲به سمت شیراز حرکت کردیم و ساعت ۲۰:۲۰ به پلیس راه شیراز _سپیدان رسیدیم و ساعت ۲۱:۳۰در میدان معلم سفر ما به پایان رسید.
چه لذتی داشت که تمام پستی و بلندی هارا در کنار هم در نوردیدیم، پشت و پناه هم بودیم، در سخت ترین مسیرها هوای هم را داشتیم، عشق ورزیدیم و مهربانی و همدلی کردیم و یک صعود پرافتخاردیگر با همنوردان باشگاه ردپا رقم خورد.