باشگاه کوهنوردی ردپا بر اساس برنامه ریزی از قبل انجام شده ، برنامه صعود به قله طاق قلات با ارتفاع ۲۹۲۷ متر شهرستان خفر را که برنامه ای یک روزه بود با حضور ۱۲ نفر از همنوردان در روز جمعه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۹ به اجرا گذاشت.
شروع برنامه در محل تجمع همیشگی (میدان معلم) در ساعت ۵ بامداد بود. با رعایت اصول بهداشتی و گرفتن تست سلامتی از کلیه افراد و ضد عفونی کردن وسیله نقلیه برنامه آغاز گردید.
کوه قلات طاق در مرز شهرستان خفر ، کوار و سروستان قرار دارد. این کوه دارای چندین مسیر صعود می باشد. از سمت شهرستان خفر می توان از مبدا روستای اسماعیل آباد قله را صعود نمود . از سمت شهرستان سروستان میتوان از منطقه کوهنجان اقدام به صعود نمود .این کوه در شهرستان سروستان به کوه گشتاسب شهرت دارد.
اعضا با مینی بوس به سمت شرق شیراز و شهرستان سروستان حرکت کردند. ساعت ۴۰ :۵ از پلیس راه شیراز – فسا عبور کردیم. ساعت شش و بیست و پنج دقیقه به کوهنجان از توابع سروستان رسیدیم. در کوهنجان به اتفاق راهنمای برنامه آقای طهماسبی سوار نیسان شدیم . پس از عبور از جاده آسفالته ای که به سمت کوه می رفت، به جاده خاکی رسیدیم . بیش از ۱۶ کیلومتر مسیر فرعی و خاکی بود . سپس از ماشین پیاده شدیم. ابتدای پیمایش محلی به نام لایه زیره ای بود. ابتدا شروع به نرمش و تمرینات کششی کردیم تا برای صعود، آمادگی لازم را داشته باشیم. پس از آن ساعت ۷:۳۰ کوله ها را بسته و صف مرتب به سمت قله حرکت کردیم. با پیمایش شیب های ملایم و متوسط از کوه به چشمه سپیدار رسیدیم که آب مختصری داشت و درختان سرو کوهی در آنجا دیده میشد، . سپس از سمت چپ چشمه به مسیر ادامه دادیم .ساعت ۱۰ صبح پس از عبور از ریزال ها و تراورس ها صبحانه را در جای مسطحی صرف نمودیم. آنگاه به بلندای یال و سپس به خط الراس کوه رسیدیم سپس در ساعت یازده و چهل دقیقه به قله۲۹۲۷ متری قلات طاق با مختصات
۲۹° ۰۶′ ۵۵.۸۷″ N 53° ۰۱′ ۰۵.۵۷″ E
رسیدیم. در قله اعضا استراحتی کردند. بر بلندای کوه، شهر کوار و آبادی های اطراف و کوه های سر به فلک کشیده و به ویژه رشته کوه سپیدار منظره بسیار زیبایی ایجاد نموده بود.
پس از استراحت و گرفتن عکس های یادگاری، به سمت پایین کوه حرکت نمودیم. مسیر برگشت، همان مسیر صعود بود.
در مسیر فرود، قبل از رسیدن به چشمه در ساعت ۱۴ و ۴۰ دقیقه برای خوردن ناهار و استراحت توقف کردیم. پس از خوردن ناهار دوباره به حرکت ادامه دادیم و ساعت ۱۵ و ۳۵ دقیقه به چشمه رسیدیم و بعد از خوردن آب و استراحت کوتاه، دوباره مسیر را ادامه دادیم. ساعت پنج عصر با طی ۱۱ کیلومتر پیمایش رفت و برگشت به محل توقف وانت رسیدیم و ساعت پنج و نیم و با طی ۱۶ کیلومتر جاده خاکی به مینی بوس رسیدیم. پس از انجام چند حرکت ورزشی، سوار مینی بوس شده و به سمت شیراز حرکت کردیم. ساعت ۱۹ به محل قرار گروه (میدان معلم شیراز) رسیدیم و با خداحافظی، برنامه پایان یافت.
پوشش گیاهی: کوه پوشش گیاهی غنی داشت. انواع گیاهان کوهی از جمله درمنه، ارژن، بادام کوهی، پسته کوهی، اقدرا و انواع گون وجود داشت.
پوشش جانوری: متاسفانه به خاطر شکار بی رویه، پوشش جانوری چندانی نداشت. گرچه پرندگان از جمله کبک و هوبره وجود دارد.
دسترسی ها: در تمام طول مسیر، آنتن دهی موبایل و اینترنت وجود داشت. نزدیک ترین پمپ بنزین و امکانات بهداشتی و درمانی در شهر سروستان با حدود ۲۰ کیلومتر فاصله وجود دارد.