کوهستان زرآورد از سلسله کوه‌های رشته کوه زاگرس است که بخش وسیعی از آن در شهرستان رستم از توابع استان فارس قرار دارد. شهرستان رستم در سمت شمال غربی استان فارس بوده و مرکز آن شهر مصیری است. این شهرستان با آب و هوائی معتدل قلمرو ایل بزرگ ممسنی با گویش لری محسوب می‌شود. به راستی وفور نعمت‌های فراوان، آب و هوائی دلپذیر و طلوع پرتو زرین آفتاب به هنگام بامداد، نام زیبای زرآورد را برازنده این کوهستان کرده است.
یکی از مسیرهای دسترسی به این کوهستان، روستای امیر ایوب در ۸۵ کیلومتری شهر نورآباد ممسنی است که دقیقاً در مرز استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. برای ورود به این روستا از طرف شیراز، با گذر از شهرهای نورآباد و بابامیدان و درمسیر جاده گچساران-بهبهان، یک جاده فرعی به نام دوراهی کوپن (Kopen) در مختصات (UTM: X=528624, Y=3356753) قرار دارد که با وارد شدن به آن روستای فخر مکان دیده می‌شود. شمیم شالیزارهای برنج در شهریور ماه این مسیر روستائی را بسیار معطر می‌کند. از این مسیر تا روستای امیر ایوب حدود ۵۵ کیلومتر فاصله است که مسیری با شیب زیاد و آسفالت است که از روستاهای دیگری همانند پِهون (Pehun)، فاریاب، گجستان، دشت، بلوط اسدی و خیکنده هم عبور می‌کند.
باشگاه ردپای شیرازباهماهنگی اداره ی ورزش و جوانان شهرستان رستم و هیات کوهنوردی شهرستان و بخش سورنای رستم در تاریخ‌های یازدهم و دوازدهم شهریور ماه سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای دو روزه برای صعود به این قله در نظر گرفت. شروع حرکت ساعت ۱۲ از میدان معلم با استفاده از وسائل نقلیه شخصی آغاز شد. در این برنامه تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شد، همچنین برای اطمینان بیشتر اکسیژن خون و دمای بدن همنوردان کنترل شد. در طول مسیر و در روستای بوان (Bavan) موقعیت مناسبی برای صرف ناهار پیدا شده و پس از آن مسیر روستای امیر ایوب در پیش گرفته شد. در میانه راه و در روستای پِهون آقای حاتم بوستانی از هیات کوهنوردی شهرستان رستم به گروه ملحق شدند تا اینکه حدود ساعت ۷ عصر به روستای امیر ایوب رسیده و با برپائی چادرها در جوار امام‌زاده امیرایوب انصاری شب را در آنجا سپری کردیم. با پیاده‌روی مختصری که در این روستا داشتیم صمیمت و مهربانی اهالی روستا در نقطه‌ای محروم اما زیبا مشخص بود و تلاش این مردمان غیور در نقطه‌ای دورافتاده و به دور از امکانات شهری ستودنی بود.
روز جمعه ساعت ۳:۳۰ بامداد و پس از جمع‌آوری چادرها و سایر تجهیزات مازاد، چراغ پیشانی را بر نهاده و راهی صعود به قله زرآورد شدیم. با عبور از یک چشمه خشکیده به نام “آب بیدک” و از مسیری مملو از درختان بلوط و زالزالک (کیویج) ساعت ۴:۴۵ و پس از دو کیلومتر کوه‌پیمائی به ارتفاع ۲۰۲۰ متری رسیدیم و به اولین قله مسیر یعنی “قله نیلکی” واقع در ارتفاع ۲۳۰۷ متری در ساعت ۵:۴۰ بامداد رسیدیم. مختصر استراحتی در این مکان داشتیم و پس از فرود از آن وارد دشتی سنگلاخی به نام “دشت هوا (هَوَ)” شدیم. از این دشت قله زرآورد به خوبی نمایان بود. کمی جلوتر شیب مسیر بیشتر شد تا اینکه گله‌ای از گرازهای وحشی که به سرعت فرار می‌کردند، مشاهده شدند و حاکی از شریان زندگی در دامان کوه‌های زرآورد بود. در نهایت و عبور از شیبی نسبتاً زیاد در ساعت ۹:۲۰ با پیمایش ۱۰ کیلومتر به ارتفاع ۲۹۴۱ متری و قله زرآورد رسیدیم، عکس‌های یادگاری گرفتیم و بر بلندای ارتفاعات شهرستان رستم مبهوت محیط زیبا و دوست داشتنی کوهستان شدیم.
از ویژگی‌های کوهستان‌های زاگرس میانه آن است که تا چشم کار می‌کند، درختان بلوط مشاهده می‌شوند. این درختان با ارزش به راستی گنج‌های آشکار طبیعت ایران زمین هستند که حفظ و حراست از آن‌ها یک وظیفه ملی و همگانی است. از دیگر درختان این کوهستان ارژن، شن (پلاخور)، زالزالک و بنه هستند. همچنین بوته‌های درمنه، گون، خوشک (برگ بوئی زاگرسی)، خرگوشک (گل ماهور) و کلاه میر حسن بیابانی هم به وفور دیده می‌شوند. در مسیر خود به گل‌های کوچک حسرت به رنگ‌های سفید و صورتی برخوردیم که حسرت عبور از فصل گرم و شروع پائیز را یادآوری می‌کردند. مسیر برگشت را همانند مسیر رفت ادامه دادیم و با فراز و فرودهائی که در پیش داشتیم بار دیگر ساعت ۱۲:۳۰ بر فراز قله نیلکی و ساعت ۲:۳۰ به روستای امیر ایوب رسیدیم و این برنامه پرتجربه و زیبا را به پایان رساندیم.
باسپاس فراوان از اداره ی ورزش و جوانان شهرستان رستم و همچنین جناب آقای بیژن نیکنام رییس هیات کوهنوردی شهرستان و جناب آقای حاتم بوستانی که ما را در این برنامه یاری رساندند.