صعودکوهنوردان ردپا به چکاد برم فیروز
دریادمان سالروز صعود اورست توسط ایرانیان 

گروه کوهنوردی ردپا صبح روز جمعه مورخ ۲۸/۲/۹۱ عزم خود را برای پیمایش برم فیروز …

سرپرست برنامه:فرزانه محیط-گزارشگر:ساره دلنواز-ناظربرحفظ محیط زیست:افسانه منابری

امدادگر:اشکان سالاری-عکاس:رضاراهنورد

و صعود به قله برم فیروز جزم کرد.ساعت ۶:۴۵ از پلیس راه شیراز سپیدان به سمت شهرستان سپیدان حرکت کرد در ساعت ۸:۴۵ گروه خود را به پای کوه رساند و پس از ۱۰ دقیقه نرمش و ورزش های کششی صعود خود را آغاز نمود.به لحاظ موقعیت جغرافیایی این کوه در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال اردکان مرکز شهرستان سپیدان و در ۵۰ کیلومتری جنوب شرق کوه دنا قرار دارد. صعود با شیب متوسط و ملایمی همراه بود.مسیر ابتدایی صعود دارای پوشش گیاهی تنک از خارهای کوهستان و پیاز کوهی بود. با گذشت تقریبا ۴۵دقیقه از شروع حرکت، در اطراف مسیر پیمایش برف هایی که به علت سرمای آن منطقه تا کنون آب نشده بودند دیده می شد که این خود از زیبایی های آن منطقه به شمار می آمد. در ساعت ۱۱:۱۰ به دریاچه رسید. دریاچه بسیار زیبا و وصف ناپذیر بود دریاچه ای کوچک در جنوب غرب قله برم فیروز و در ارتفاع ۳۳۵۰ متری از سطح دریا که معمولا تا فروردین‌ماه پوشیده از برف است و در اردیبهشت‌ دریاچه در اثر آب شدن برف شکل می گیرد. بنابراین از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر این دریاچه مورد توجه گردش گران قرار می گیرد. در کنار دریاچه به مناسبت سالروز صعود اورست توسط ایرانیان گروه های مختلف کوه نوردی دیده می شدند. پس از اندکی استراحت سرود ملی توسط همنوردان خوانده شد و همنوردان به دو گروه تقسیم شدند . گروهی میسر را در ساعت ۱۱:۴۰ جهت صعود به قله ادامه دادند و گروهی در کنار دریاچه به استراحت و استفاده از زیبایی های اطراف پرداختند. در مسیر صعود باد بسیار شدیدی در حال وزیدن بود و هوا بیشتر متمایل به سرد بود.  صعود به قله۳۷۰۰متریبرم فیروز در ساعت ۱۳:۳۰ با موفقیت انجام شد. گروه بعد از مختصری استراحت ساعت ۱۳:۴۵ مسیر را جهت بازگشت به دریاچه اداده داد.در ساعت ۱۵ گروه به دریاچه رسید  پس از استراحت و صرف نهار، مسیر فرود در ساعت ۱۶ از همان مسیر صعود انجام شد و گروه در ساعت ۱۷:۱۵ خود را به پای کوه رساند و سرانجام در ساعت ۱۹:۴۵ به شیراز رسید.
همنوردان همراه در این برنامه
آقایان:  ذبیح مند-رضا منفرد – رضا راهنورد-محسن سالاری – اشکان سالاری- محمد امیری- محمدرضا زارع- امید رضا زارع- احسان زارع – محسن کریمی- محسن سعادتی- امیر رضا اردشیری- محمد امین لاری- امیر سعادت- فراز توللی- علی رضا لاری- تاجری پور- کامیار – اسدالهی
.بانوان: فرزانه محیط-حمیده افتخاری-  ساره دلنواز – مریم دلنواز- مرضیه نگهداری- نوشین حیدری- فاطمه فهندژ- لیلا احسانی- عزرا بردستانی- سلما دری- طیبه احمدی- فاطمه دری- حمیده احمدی- افسانه منابری

گزارش زیست محیطی
منطقه : برم فیروز (سپیدان)
تاریخ : ۲۹/۰۲/۱۳۹۱
گروه ردپا برای بزرگداشت روز اورست راهی برم فیروز در منطقه سپیدان شدند. که به مناسبت این همایش اکثر گروه های کوهنوردی و همچنین مردم طبیعت دوست در این منطقه حضور به عمل آورده بودند.
کوه از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار بود. که لاله های واژگون به علت کنتراست رنگی که با دیگر گیاهان داشت جلوه نمایی کرده وچشم کوهنوردان را به طبیعت جذب می کرد.
به علت چرای بی رویه دام ها این پوشش گیاهی آسیب دیده و از تراکم آن کاسته شده بود.
لازم به ذکر است که لاله های واژگون به وسیله دانه های گل تکثیر می شوند وبا کندن و جدا کردن گل از ساقه این گل های زیبا را از بین می بریم.
پس بیاییم با طبیعت دوستی و حفظ آن، طبیعت سبز را به نسل آینده هدیه دهیم.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.