گزارش پیمایش کوه تاریخی شکسته
روزهای پایانی سال ۹۰ است و گروه کوه نوردی ردپا مطابق با تقویم زمستانه خود پیمایش های پایانی سال را که مطابق با مناسب ترین وضعیت آب و هوایی در مناطق مورد نظر در این زمان است پیش می برد.

بر همین اساس  گروه مصمم شد روز جمعه مورخ ۱۹/۱۲/۹۰  کوه شکسته را صعود نماید. سه نقطه در شهر برای سوار شدن اعضا در نظر گرفته شده بود. اولین گروه ساعت ۶:۱۵ در محل فلکه قصرالدشت ،دومین گروه در محل فلکه ولی عصر و بقیه در محل پایانه مدرس سوار مینی بوس شدند و گروه حرکت خود را از سمت جاده مرودشت آغاز نمود. مروری بر آموزش گره ها در کوه نوردی توسط دو تن از افراد امدادگر گروه در مینی بوس صورت گرفت.
به لحاظ موقعیت جغرافیایی کوه شکسته در استان فارس، شهرستان مرودشت،روستای پا قلعه قرار دارد. ساعت ۸:۱۰ گروه به پای کوه رسید. ارتفاع ثبت شده توسط جی پی اس  در این ناحیه ۱۶۰۰متر بود. گروه می بایست از مقابل روستای پاقلعه در یک جاده خاکی به مسافت دو کیلومتر که در کنار مزارع گندم روستائیان قرار داشت شروع به حرکت کند.قبل از حرکت جهت آمادگی جسمانی ده دقیقه به انجام حرکات کششی پرداختند.با عبور از جاده خاکی به دشتی با شیب ملایم رسیدند که گهگاهی به شیب متوسطی می رسید. با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی، منطقه  دارای پوشش گیاهی متنوعی شامل درختان زالزالک،انجیر کوهی،بادام کوهی …بود. با رسیدن به دیواره های  ستبر وعظیم کوهستان یکی از اعضای امدادگرو محقق در زمینه زمین شناسی گروه به ارائه توضیحاتی در زمینه چگونگی شکل گیری و پیدایش این کوه از میان گسل ها و چگونگی تشکیل لایه های رسوبی و سنگ های کنگلومرایی و آهکی آن پرداختند.  پس از زمانی پیمایش  و صعود از میان صخره ها و درختان به چشمه ای که از دل سنگ ها و بوته ها می جوشید رسیدند. ساعت ۹:۳۰  در بالای چشمه در زیر درخت بید کهنسالی صبحانه خود را صرف نمودند.
پس از نیم ساعت استراحت پیمایش از سر گرفته شد. باقیمانده های برف زمستانی در زیر درختان زالزالک پر از شکوفه های صورتی رنگ تقابل بین زمستان و بهار را تداعی می کرد. گروه با احتیاط از زیر صخره  های ستبر مسیر را تراورس کرد. آنگاه  پلکانهایی در مسیر آن ها قرار گرفت که باقیمانده پلکان های عهد باستان بود . با عبور از روی آن ها و گاهی استراحت های ده دقیقه ای سرانجام ساعت ۱۱:۳۰ نزدیک غاری در آن منطقه رسیدند. در این محل طبق برنامه اعضا به دو گروه تقسیم شدند. عده ای خود را جهت صعود به بالاترین ارتفاع منطقه و عده ای خود را جهت اکتشاف غار و شناسایی آن آماده کردند.
ساعت ۱۱:۴۰ حرکت به سمت بالاترین ارتفاع شروع شد. گروه از غار پایین آمده وبا گذشتن از دامنه کوه مورد نظر در مسیر صعود آن قرار گرفتند و با عبور از صخره ها و شیب های متوسط و گاهی تند در ساعت ۱۲:۱۵ به قله رسیدند. ارتفاع ثبت شده در این ناحیه ۲۴۳۳ متر بود. از بالای کوه تمام منطقه  از جمله کوه استخر و عظمت آن دیده می شد. مزارع گندم روستائیان و رودخانه کر که مارپیچ وار منطقه را آبیاری می کند دیدنی بود.
ابن بلخی درباره کوه شکسته ودو کوه مجاورش (سه گنبدان) می نویسد: جمشید سه قلعه بساخت در میان شهر و آن را سه گنبدان نام نهاد.یکی قلعه استخرو دوم قلعه اشکنون و سوم قلعه شکسته. بر قلعه استخر خزانه داشتی و بر شکسته فراش خانه و اسباب آن و بر اشکنون زرادخانه…
 ساعت ۱۲:۱۵ فرود آغاز شد و ساعت ۱۲:۵۵ دقیقه افراد خود را به غار رساندند.
کلیه اعضای گروه پس از ملحق شدن به هم در کنار غار نهار خود را صرف نمودند و آنگاه در ساعت ۲:۴۵ خود را جهت فرود آماده نمودند. مسیر فرود از همان مسیر صعود انجام شد و گروه پیروزمندانه در ساعت ۴:۴۵  پیمایش خود را به اتمام رساند.
لازم به ذکر که نقشه کروکی مسیر و جزییات فنی صعود در سایت گروه کوهنوردی ردپا موجود می باشد.
www.radepagroup.com
همنوردان همراه در این برنامه:
آقایان:محسن سالاری-رضا راهنورد(عکاس)–ابراهیم حسینی (امدادگر و امور مالی )-امید رضا زارع-محمد رضا زارع-پویان حسینی نژاد-غلامرضا حق بین
بانوان: طاهره منفرد(سرپرست  گروه)- فرزانه محیط (امدادگر)- بهاره کایدان – خدیجه زارعی-افسانه منابری -مریم قاسمی-حمیده افتخاری


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.