در مورد چادر زدن مطالب زیادی را می شود پیدا کرد ولی تقریبن هیچ‌کدام از آنها فنون پیشرفته‌ای در ارتباط با این کار، بخصوص در ارتباط با فصل زمستان ارائه نمی‌کنند.
اگر در شیب زیاد ویا در هنگام وزش باد بخواهید چادر بزنید.
اگر برای صعود و یا هر کار دیگری مجبور به ترک چادرتان باشید و خیلی اگرهای دیگر در این مقالات مطرح نمی‌شوند. شاید به دلیل شرایط متنوع و انتخاب‌هایی که بیشتر از هرچیز به ابتکار اشخاص مربوط می‌شود وشاید اجتناب از مباحث فنی و دردسرساز که با تجربه‌ها را در مقابل هم قرار می‌دهد علت این مسئله باشد .

از توضیح مکرر راجع به مشخصات چادر و تقسیم بندی‌های مربوط به آن گذشته و چند نشانه کلی برای چادرهای ارتفاع بالا را یاد آور می‌شوم و پس از آن با تشریح شرایط فرضی به راه‌کارهای مواجه با آن و نکاتی که در سرعت و کیفیت نتیجه کار تاثیر می‌گذارد اشاره خواهم کرد.
چادر ارتفاع به نسبت طول و عرض ارتفاع کمی دارد تا در مقابل باد مقاومت بیشتری داشته باشد.
دیرکها به شکل مایل به زمین می‌رسند تا در مقابل فشار باد متمایل به خوابیدن شوند و نشکنند.
دیرکها در یک جا متقاطع نشده‌اند. یعنی تقاطع بین دیرکها در نقاط مختلف بر روی سطح چادر قرار گرفته‌اند.
بعد از بر پایی چادر برجستگی و یا شکستگی در سطح بیرونی آن دیده نمی‌شود.
به شکل قسمتی از کره و یا مخروط و یاترکیبی از این دو شکل هستند.

چند نکته در مورد استفاده از چادر:
متناسب با تعداد نفرات چادر اننتخاب کنید. چادرهای کوچک، توسط افراد از داخل آسیب می‌بینند و چادرهای بزرگ علاوه بر تحمیل بار اضافه در هنگام برپایی به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارند.
در حد امکان قبل از ورود به چادر وسایل مورد نیاز را جدا کرده و در بسته‌های مشخص داخل چادر ببرید و از بردن بارهای اضافه و غیر ضروری به داخل چادر اجتناب کنید.
برای چیدمان وسایل طرح داشته باشید تا وسایل داخل چادر همواره در دسترستان باشند و در شلوغی داخل چادر گم نشوند.
هرگز گاز و شمع روشن و ظروف مایعات و غذای در حال پخت را در چادر رها نکنید.
مایعات را فقط به اندازه مورد نیاز از ظروف در دار خالی کنید و در صورت اضافه آمدن آنرا مجددن به ظرف در دار برگردانید.
هر حرکتی را از قبل به هم چادر اطلاع دهید تا مانع برخورد و ایجاد خسارت شوید.
هنگام باز و بسته کردن زیپ فشار را از دو طرف زیپ بردارید و بیش از حد به شیطونک زیپ فشار نیاورید.
مواد خوراکی و و دیگر مواد مورد استفاده را بدون کیسه دربسته، داخل جیب‌های چادر قرار ندهید.
بعد از هر برنامه چادر را از داخل و خارج نظافت کرده و خشک کنید. جیب‌های داخل چادر را یکی‌یکی برگردانده و خرده ریزهای داخل آن راخالی کنید.
در صورت بلااستفاده ماندن چادر برای زمان بیشتر از شش‌ماه آنرا از بسته بندی خارج کرده، از نظر کپک‌زدگی و پوسیدگی کنترل نمایید و بعد از یک روز دوباره بسته‌بندی نمایید.

نکاتی در مورد چادر زدن:
بندهای حمایل چادر را بصورت کامل از قبل آماده کنید . به حلقه اتصال بند بر روی چادر یک حلقه کشی اضافه کنید و بند را به حلقه کشی ببندید تا از انتقال ضربات باد به نقطه اتصال بند به چادر پیشگیری کنید.
بندها را بلند بگیرید تا با زاویه کم به زمین برسند و مقاومت بیشتری در مقابل باد داشته باشند.
برای اتصال بند به زمین در زمستان از میخ و یا خرده سنگ( در حدی که بشود بند را دور آن پیچید) استفاده کنید. برای این کار ابتدا طول بند را مشخص کنید سپس آنرا با گره مس‌ورف بر روی وسط میخ و یا سنگی که انتخاب کرده‌اید ثابت کنید. محل رسیدن بند به زمین را مشخص کنید. کمی برف را با پا بکوبید و بعد میخ و یا سنگ را به همراه بند و بصورت کشیده بر روی آن قرار دهید و پایتان را روی آن بگذارید. بسته به نوع برف و سرمای محیط لحظاتی را صبر کنید. سپس با دست بند را در حدی که فشار از روی میخ برداشته شود بکشید و پایتان را از روی آن بردارید. کمی برف روی آن بریزید و مجدد

کارگروه برنامه ریزی و تحقیق : احمدی


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.