خوردن آب چغندر می تواند استقامت را تقویت کند و باعث می شود ۱۶ % بیشتر ورزش کنید. مطالعه ای با سرپرستی دانشگاه اکستر ، برای اولین بار نشان می دهد چگونه نیترات موجود در آب چغندر منجر به کاهش جذب اکسیژن می شود و ورزش را کمتر خسته کننده می سازد…

این مطالعه روش می سازد که خوردن آب چغندر جذب اکسیژن را تا حدی کاهش می دهد که نمی توان با هیچ وسیله شناخته شده دیگری ، از جمله تمرین دست یافت.

این تیم تحقیقاتی معتقد است که این یافته ها می تواند مورد علاقه بسیار زیاد ورزشکاران استقامتی باشد. این یافته ها همچنین می توانند با افراد پیر یا افراد دچار بیماری های قلبی عروقی ، ریوی یا متابولیک مرتبط باشند.

این تیم تحقیقاتی مطالعه شان را با هشت مرد با سن بین ۱۹ تا ۳۸ انجام دادند. به آنان روزانه ۵۰۰ میلی لیتر آب چغندر طبیعی به مدت شش روز پیوسته قبل از تکمیل مجموعه ای از تست ها از جمله رکاب زنی بر روی یک دوچرخه ورزشی دادند. در رویدادی دیگر ، به آنان روزانه دارو نمای blackcurrant cordial به مدت شش روز پیوسته قبل از تکمیل تست های مشابه با دوچرخه دادند.

پس از خوردن آب چغندر این گروه قادر بود به طور متوسط ۱۱.۲۵ دقیقه رکاب بزند ، که ۹۲ ثانیه طولانی تر از زمانی است که به آنان دارونما داده شد. یعنی تقریبا ۲% کاهش در زمان صرف شده برای پیمودن مسافتی مشخص. گروهی که آب چغندر مصرف کرده بود فشار خون استراحت پایین تری هم داشت.

محققان هنوز از مکانیسم دقیقی که باعث می شود نیترات موجود در آب چغندر استقامت را تقویت کند به طور کامل آگاه نیستند. اما گمان می کنند می تواند نتیجه تبدیل نیترات به اکسید نیتریک در بدن باشد که هزینه اکسیژن ورزش را کاهش می دهد.

این تحقیق بوسیله دانشگاه اکستر و دانشکده پزشکی پنینسیولا انجام شد و در مجله فیزیولوژی کاربردی چاپ شد. تیم تحقیق هم اکنون امیدوارند مطالعات بیشتری را برای تلاش جهت درک کامل تر اثرات غذاهای سرشار از نیترات بر فیزیولوژی ورزش انجام دهند.

محقق همکار این مطالعه ، پروفسور اندی جونز از دانشکده علوم ورزش و تندرستی دانشگاه اکستر گفت :” مطالعه ما اولین موردی است که نشان می دهد غذای سرشار از نیترات می تواند استقامت ورزشی را افزایش دهد. ما از اثرات آب چغندر بر جذب اکسیژن شگفت زده شدیم چون این اثرات بوسیله هیچ نوع وسیله شناخته شده دیگری از جمله تمرین قابل دسترسی نیست. مطمئن هستم ورزشکاران حرفه ای و آماتور به نتایج این تحقیق علاقمند خواهند شد. من همچنین علاقمند به بررسی ارتباط این یافته ها با آندسته از افراد دچار سلامتی ضعیف هستم و بتوانم از مکمل های غذایی برای کمک به گذران زندگی روزمره شان استفاده کنم.”

این مطالعه ادامه دهنده تحقیق انجام شده توسط بارتس و دانشکده پزشکی لندن و دانشکده پزشکی پنینسیولا ( منتشر شده در فوریه ۲۰۰۸ در مجله انجمن قلب آمریکا ) است که آب چغندر فشار خون را کاهش می دهد.

  • مدیر سایت
  • ۲۲ دی ۱۳۹۰
  • 239 بازدید

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.