دوره سه روزه کارآموزی کوهپیمایی آقایان و بانوان در تاریخ های سه شنبه، پنج شنبه و جمعه مورخ ۲۰، ۲۲ و ۲۳ مرداد ماه برگزار گردید. در این دوره سه روزه مباحث متنوع و مفید تئوری و عملی…

در رابطه با کوهپیمایی ارائه گردید. روز اول بیشتر مباحث تئوری و آموزش گره ها عنوان شد. روز دوم مباحث گام برداری و مقدمه ایی کوتاه تئوری و عملی از سنگ نوردی و موضوع روز سوم جمع بندی مباحث امتحان، تئوری و عملی و پیمایش و صعود مسیر های متنوع بود. دوره بانوان در روزهای اول و دوم در منطقه پشت مله و روز سوم در منطقه دراک برگزار گردید. دوره آقایان نیز در روز اول و دوم در قلات و روز سوم در تنگ خرم ناز برگزار شد. از گروه کوهنوری ردپا آقایان حمید قدرتی و آژنگ فرداد و بانوان مژگان جیحانی، مژده جیحانی و بیتا قدرتی در این دوره شرکت داشتند.

مباحث مفید تئوری و عملی ارائه شده در این دوره:

گزارش دوره آموزش کوهپیمایی
مدرس: خانم شنیتی
تاریخ برگزاری: ۲۰، ۲۲ و۲۳ مرداد
روز سه شنبه طبق قرار ساعت ۶:۳۰ سر نیایش بودیم. وقتی ۱۲ نفر شرکت کننده رسیدند. به همراه مدرس به سمت پشت مله حرکت کردیم. مدرس گواهی صحت و سلامت و کارت بیمه ورزشی تمام اعضا را چک کردند. بعد به تعریف آمادگی جسمانی و اهمیت گرم کردن و سرد کردن در کوهپیمایی پرداختند. نکته ای در گرم کردن جالب بود اینکه ماهیچه ها را با یک سری حرکات صدا بزنیم یا اصطلاحاً بیدارشون کنیم. بعد گرم کردن را شروع کنیم.
سپس توضیحاتی در مورد حرکت خطی گروه کوهنوردی، سر قدم، پا قدم، نحوه شمارش دادند.
بعد به خط شدیم و شمارش را انجام دادیم. وقتی به دره غولکی رسیدیم. در زمین مسطحی زیراندازها رو پهن کردیم و مشغول خوردن صبحانه شدیم. سپس مدرس به مباحث تئوری نظیر تعریف کوهستان، تعاریف پایه(اعم از کوه، تپه، قله، یال و…)، تشکیلات کوهنوردی، اصول گامبرداری، انواع شیب، لوازم وتجهیزات کوهنوردی(انفرادی، گروهی)، روش تنظیم و استفاده از باتون پرداختند. بعد از آن به آموزش گره سر دست، دو سر طناب یک لا(کمتر مورد استفاده قرار می گیرد)، دو سر طناب دولا، گره هشت یک لا و بولین پرداختتد. بعد از صرف ناهار به ادامه مباحث نظیر تغذیه، خطرات کوهستان، سرپرستی و هدایت گروه پرداختند. ساعت ۱۴برگشتیم. پنجشبه باز هم ۶:۳۰ سر نیایش بودیم. پس از گرم کردن به آموزش تئوری و عملی کارگاه پرداختیم(مشخصه های سنگ برای کارگاه زدن). مبحث بعدی گیرها(به عوارض سنگ اعم از برجستگی و فرورفتگی) بود.
انواع گیرها که ناخنی، انگشتی، مشتی، بی شکل هستند و از لحاظ جهت گیرها به افقی، عمودی، مایل، معکوس تقسیم بندی می شوند.
سپس به آموزش تئوری و عملی حمایت شانه ای، تعریف و وظایف حمایت چی و حمایت شونده پرداختند. سپس مدرس کارگاهی را بنا کردند و قواعد ۱۲گانه سنگنوردی را بیان کردند. سپس به صعود از سنگ با ارتفاع حدوداً ۲/۵ متر با حمایت شانه ای پرداختیم.
پس از آنکه همه اعضا هر دو نقش حمایت چی و حمایت شونده را ایفا کردند. به محل صاف روز اول رفتیم و به صرف ناهار پرداختیم. پس از آن به توضیح آخرین مباحث تئوری نظیر حفاظت محیط زیست، ویژگی های محل استراحت، جهت یابی بدون ابزار، بهداشت فردی و محیط پرداختند. صعود موفق نشان دهنده بهداشت است. در نهایت ساعت ۱۶ برگشتیم. روز آخر دوره ساعت ۶:۳۰ سر فلکه احسان جمع شدیم. عملاً قرار بود تمام آموزش هایی که طی ۲ روز یاد گرفتیم را عملی کنیم و مدرس تمام رفتار ما را زیر نظر داشتند. ابتدا به خط شدیم. سر قدم و پا قدم مشخص شد. قرار شد هر از چند دقیقه این دو وظیفه مهم تغییر کند تا همه اعضا بتوانند در شرایط قرار بگیرند.
از پل هوایی که عبور کردیم. به سمت مسیر کرهانی رفتیم.
در اوایل مسیر در زیر سایه درخت بزرگی، صبحانه خوردیم و مدرس به گرفتن امتحان کتبی پرداختند. پس از آن پیمایش را ادامه دادیم.
مرتب سر قدم و پا قدم تغییر می کرد. تا جایی که در مسیرمان به سنگ های زیادی برخورد کردیم و مجبور به دست به سنگ شدیم.
سپس در مکان مسطحی مستقر شدیم و مدرس به امتحان گره ها پرداختند. سپس به ادامه مسیر پرداختیم. نزدیک گرده دراک، یک دیواره سنگی با شیب زیاد وجود داشت. که با حمایت و حوصله مدرس همه اعضا از آن عبور کردند. سپس آماده برگشت شدیم. بیشتر مسیر برگشتمان شن اسکی بود. پس با دقت بیشتری گام بر داشتیم و طول باتون را به حداکثر رساندیم. در سمت چپمان مسیر زیکزاکی آقای موسوی دیده می شد.
در نهایت ساعت ۱۴ به پل هوایی رسیدیم.
در کل دوره بسیار مفیدی بود و مدرس بسیار با تجربه و کارآمدی داشتیم.