گزارش برنامه دره آکواریوم داراب

باشگاه کوهنوردی ردپا

در روز پنج شنبه بیست و چهارم فروردین نود و هفت باشگاه کوهنوردی ردپا شیراز طی یک برنامه از قبل طراحی شده، حرکت خود از شیراز به سمت داراب، برای پیمودن دره زیبای آکواریوم شروع کرد. حرکت ساعت سه عصر از میدان معلم بود و با سه وسیله نقلیه شخصی شروع شد که چند نفر از همنوردان در مسیر حرکت سوار شده و به گروه ملحق شدند. پس از عبور از پلیس راه پل فسا، حرکت به سمت جنوب شرق فارس ادامه یافت. برای رسیدن به داراب باید از شهرستان های سروستان و فسا عبور کرد و در بین راه جاذبه های زیبای دریاچه مهارلو در چهل و پنج کیلومتری شیراز و دشت ها، باغات و روستاهای زیادی عبور کردیم. سی کیلومتر پس از سروستان و تقریبا به همان مقدار مانده تا فسا، امامزاده اسماعیل، با دستی گشاده پذیرای تمام مسافرین جاده است. در آن جا توقف کوتاهی کردیم و سپس مسیر را ادامه دادیم. از فسا و شهر زیبای نوبندگان هم گذشتیم و وارد خط مرزی داراب شدیم. تابلوی خوش آمدگویی به شهرستان در یک استپ خشک، روحمان را کمی نوازش کرد و منتظر رسیدن به این شهر بودیم. با طی چهل و پنج کیلومتر دیگر در ساعت شش و چهل و پنج دقیقه به شهر داراب رسیدیم. داراب از قدیمی ترین شهرهای ایران است که قدمت آن به داریوش هخامنشی می رسد و فردوسی هم در شاهنامه از ساخت آن سخن گفته است:

چو دیوار شهر اندر آورد گرد                     ورا نام کردند داراب گرد

به هر حال، کمی در شهر گشتیم و طبق قرار قبلی، راهنمای محلی را برداشتیم سپس ساعت هشت و سی دقیقه شب، برای ادامه مسیر از شهر داراب خارج شدیم. از جاده داراب به هرمزگان طی مسیر کردیم. حدود ده کیلومتر پس از داراب، باغات زیبای مرکبات جنت شهر، هوای گرم جنوب را خنک نموده بود. پس از گذشت از جنت شهر و عبور از روستاهای کوچک و بزرگ در ساعت نه و پانزده دقیقه به شهر زیبای رستاق رسیدیم و با هماهنگی قبلی در بخشداری رستاق، اقامت کردیم. پس از خوردن شام، همنوردان وسایل خود را مرتب کردند تا فردا صبح دره نوردی شروع شود. صبح پس از صرف صبحانه ساعت هفت و سی دقیقه از شهر رستاق خارج شدیم و پس از گذشت ۱۴ کیلومتر به پل زیبای فرگ رسیدیم. پل فرگ، بلندترین و زیباترین پل هوایی کشور است. پلی که دارای چهار دهانه ۳۵ متری و ارتفاع ۸۴ متر به صورت قوسی بین دو تونل به طول های ۳۵۸ متر و ۲۷۸ متر قرار دارد و جنس آن از بتون بوده و روی آن از پلاستیک فشرده هم استفاده شده است. در زیر این پل زیبا آب رودخانه جاری است. پس از توقف اتومبیل ها در کنار پل وارد دره شدیم و مسیر کوه را ادامه دادیم. توضیح این که مسیر رفت، خارج از رودخانه و دره بود. پس از یک ساعت و نیم طی مسیر کوهنوردی سبک از گردنه بالای دره به آخر دره رسیدیم. در طی مسیر، چشمه آب هم وجود داشت که همنوردان استراحت کوتاهی در کنار آن داشتند. در آخر دره، باغی از درختان نخل وجود داشت و از از همان جا وارد دره شدیم. و مسیر را در جهت حرکت آب ادامه دادیم. از آبشارها و چشمه های مختلفی عبور کردیم. در دو قسمت مجبور به زدن کارگاه و استفاده از طناب شدیم و چند جا نیز باید دست به سنگ می شدیم. خوشبختانه این کوه و دره زیبا، برای دست به سنگ شدن بسیار خوب است. در طول مسیر قسمت هایی بسیار عمیق هم وجود داشت که برای شنا و ورزش های آبی مناسب بود. همچنان مسیر را به آرامی و همراه با تفریح و آب نوردی ادامه داده و ساعت دو و نیم ظهر در کنار سایه چند درخت بید، به استراحت و خوردن ناهار مشغول شدیم. سپس مسیر را ادامه دادیم و با رسیدن به پل هوایی فرگ، و بالا رفتن از دره در ساعت چهار و نیم پایان یافت. پس از پایان برنامه، برای استراحت و خوردن چای به محل اقامت رفتیم و پس از اقامتی کوتاه، حرکت خود را به سمت شیراز ادامه دادیم. شام را در کنار امام زاده اسماعیل، مهمان همنورد خوبمان آقای امین خشنود بودیم.

مشخصات دره:

دره آکواریوم در موقعیت جغرافیایی N2824 E5513 واقع است. در مسیر این دره آبشارهای متعدد و حوضچه های آب فراوانی وجود دارد. ورودی این دره درست در زیر پل معروف فرگ در مسیر داراب به بندرعباس قرار دارد. این دره در ۹ کیلومتری شمال شهر دوبرجی از بخش فرگ و ۱۴ کیلومتری شهر رستاق واقع است. دره آکواریوم در ارتفاع ۱۳۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است. درست پس از عبور از پل فرگ، شما می توانید منطقه گرم و سرسبز فرگ را ببینید.

کاسه رود در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی داراب، در دل کوههای سر به فلک کشیده و چشمه های جاری قرار دارد که با گذشتن از بستر چهار کیلومتری مسیرش به پل فرگ می رسد. به جز آب کاسه رود، آب دیگری از سمت مغرب و از یک دره در امتداد جاده جاری است که در زیر پل، این دو آب به هم می رسند. این دو آب به نریون و مادیون هم مشهور هستند و نام دیگر آن جستویه و بنیون می باشد. این آب قسمتی از دشت فرگ را آبیاری می کند.

برای طی کردن طول دره آکواریوم باید از چند صخره به صورت دست به سنگ و چند آبشار لغزنده در حوضچه ها شنا کرد. با یک ساعت پیاده روی درکف دره به نیزار بزرگی می رسید که ارتفاع این نی ها به ۳ متر و بیشتر هم می رسد. پشت این نی زارهای درهم پیچیده چشمه ای زیبا و پر آب بود که به چشمه پنجعلی مشهور است واز جاذبه های کاسه رود است. در ادامه مسیر دره تنگ می شود و نیاز به مهارتهای فنی کوهنوردی است. در انتهای دره کاسه بزرگی قرار دارد که آب زلالی در آن جمع شده است. لازم به ذکر است آب این حوضچه از بالا نمی آید و تمامی آب حوضچه از چشمه های زیر زمینی تامین میشود.

پوشش گیاهی:

به خاطر آب فراوان و هوای مناسب، پوشش گیاهی این منطقه غنی است. در ابتدای دره نی زارهای بلند و در ادامه درختان بید، انجیر، نخل و گیاهان مختلف از جمله درمنه های کوهی، درخت چه های بنگرو و . . . وجود دارد.

زندگی جانوری: در داخل آب این دره، ماهی های مختلف وجود دارد که به دلیل زلالی آب، قابل مشاهده است. جانوران کوهی دیگر از جمله پازن و آهو هم قبلاً وجود داشته که به دلیل شکار بی رویه، دیگر مشاهده نمی شود.

امکانات رفاهی:

نزدیک ترین پمپ بنزین در ۱۷ کیلومتری غرب جاده اصلی به سمت شیراز و یا ۸ کیلومتری شرق در بخش فرگ وجود دارد.

نزدیک ترین مرکز درمانی در نه کیلومتری شرق در بخش فرگ و یا ۱۴ کیلومتری غرب در بخش رستاق وجود دارد.

نزدیک ترین روستا در دو کیلومتری واقع در زیر پل قرار دارد که البته در فصول بهار و تابستان خالی از سکنه است. شهر دوبرجی فرگ در نه کیلومتری شرق و شهر رستاق در ۱۴ کیلومتری غرب جاده اصلی از پل فرگ می باشد.

توصیه خاص:

چون برنامه در آب می باشد، بسته بندی مناسب لوازم و داشتن یک جلیقه نجات ضروری است.