کوهنوردان ردپا بامداد آدینه مورخ ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲  در ساعت ۶:۰۰ در محل های تعیین شده شیراز را به قصد سپیدان ترک کردند..

.هر ساله کوهنوردان سراسر استان فارس درهفته آخر اردیبهشت ماه به مناسبت گرامیداشت فاتحان ایرانی اورست به دور دریاچه برم فیروز سپیدان جمع می شوند تا یاد و خاطره این سخت کوشان را زنده نگه دارند. تاریخ نتیجه عملکرد انسانهای والایی می‌باشد که توانسته‌اند برای اولین بار مرزهای غیرممکن را در نوردیده و به ممکن تبدیل کنند تاکنون ۲۱ نفر ایرانی موفق به صعود قله اورست شده اند.
  شاخص ترین صعود های اورست  ایرانیان عبارت است از :
-صعود بدون اکسیژن اورست و لوتسه توسط زنده یاد مهدی عمیدی ،  
–  صعود تیم ۴ نفره مردان در سال ۱۳۷۷با همراهی زنده یاد محمد اوراز ،
-صعود آقایان نیما یزدی پور و عارف گرانمایه  از مسیر شمالی
-صعود اولین بانوی دنیا سرکار خانم پروانه کاظمی در یک برنامه به دو قله اورست و لوتسه
کوه برم فیروز نام یکی از کوه‌های‌ استان فارس است که در شهرستان سپیدان و در ۹۰ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است. این کوه به خاطر دریاچه ای که با همین نام در دامنه های آن واقع شده همه ساله به خصوص در اواخر بهار مورد توجه گردش گران قرار می گیرد.
• 
این کوه در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال اردکان مرکز شهرستان سپیدان و در ۵۰ کیلومتری جنوب شرق کوه دنا قرار دارد. بلندترین نقطه آن که قله ریزبلند نام دارد ۳۷۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بنابراین دومین قله مرتفع استان فارس و اولین قله مرتفع شهرستان سپیدان محسوب می شود.
در واقع در کنار این دریاچه دو کوه بلند قرار دارد که نام کوه بلندتر، کوه ریز بلند(riz boland) است به ارتفاع ۳۷۲۰ متر که نزد کوهنوردان به قله برم فیروز مشهور شده و دقیقا در شمال دریاچه قرار گرفته. کوه دیگر کوه قلاگرد(ghalagerd) است با ارتفاع حدود ۳۶۵۰ متر که بصورت یک کوه جدا قرار گرفته و کمی از دریاچه فاصله دارد.
کوه برم فیروز به دلیل بارش سالانه قابل توجه (حدود ۱۰۰۰ میلی متر) که اغلب به صورت برف دریافت می کند منبع طبیعی آب تعدادی از چشمه های شهرستان سپیدان است. برای مثال می توان به چشمه پرآب و معروف شش پیر اشاره کرد.
دریاچه برم فیروز
دریاچه ای کوچک در جنوب غرب قله برم فیروز و در ارتفاع ۳۳۵۰ متری از سطح دریا وجود دارد که معمولا تا فروردین‌ماه پوشیده از برف است و در اردیبهشت‌ دریاچه در اثر آب شدن برف شکل می گیرد. در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه اطراف دریاچه سراسر چمنزار و پوشیده از گل های وحشی می شود اما هم چنان در قسمت غربی دریاچه برف باقیمانده از زمستان وجود دارد و همه این ها در کنار هم زیبایی خاصی به دریاچه می بخشد. بنابراین از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر این دریاچه مورد توجه گردش گران قرار می گیرد. کوه برم فیروز اسم خود را در واقع از همین دریاچه گرفته است چرا که در زبان محلی منطقه فارس به برکه ها و دریاچه های کوچک کلمه “برم” اطلاق می شود و از آن جا که این دریاچه در زبان محلی “برم فیروز” نام دارد این کوه نیز به همین اسم شناخته می شود.
کوهنوردان ردپا بامداد آدینه مورخ ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲  در ساعت ۶:۰۰ در محل های تعیین شده شیراز را به قصد سپیدان ترک کردند.جهت صرفه جویی در وقت صبحانه را در راه صرف کردند. ساعت ۸:۲۵  به اردکان رسیدند.به مدت ۱۵ دقیقه به استراحت پرداختند. ساعت ۹:۲۵ به پایه کوه رسیدند. این محل در ۱۰ کیلومتری اردکان واقع شده است. کوهنوردان بسیاری از سراسر استان به آنجا آمده بودند و اتوبوس ها و مینی بوس ها و ماشین های شخصی بسیاری پارک شده بود.ساعت ۹:۴۰ پیمایش به سمت دریاچه شروع شد.راهی پاکوب و مشخص. انبوه کوهنوردان در صفوف منظم در حال پیمایش بودند. هوا خنک بود اما اثری از لاله های واژگون دیده نمی شد. گوسفندان زیادی از ابتدا تا انتهای مسیر دیده می شدند که متاسفانه چرای بی رویه آنها پوشش گیاهی منطقه را دچار آسیب می کرد.پستی و بلندی ها و مسیرهای هموار طی شد و در ساعت ۱۱:۲۵ به محل دریاچه رسیدند. باد تندی در حال وزیدن بود.تعداد زیادی از گروه های کوهنوردی در آنجا استقرار بافته بودند وعده ای در حال شادمانی بروی برفهای کناردریاچه بودند. گروه در ساعت ۱۲:۰۰ در کنار دریاچه به دور هم جمع شدند و مراسم خود را آغاز نمودند. همگی دست های همدیگر را به نشانه ی اتحاد و همبستگی گرفتند . گروههای کوهنوردی دیگر نیز به آنها ملحق شدند. دراین جمع چهره نام آشناوپیشکسوتان کوهنوردی همچون سعیدشاهینی وقاسم ثابت به چشم میخورد که آن جمع راپرازطراوت نمود.متنی توسط یکی از همنوردان ایراد شد و آنگاه سرود ملی را سر داده شد.عکسی از بانوی قهرمان کوهنوردی ایران زنده یاد لیلا اسفندیاری در دستان کوهنوردان دیده می شد. پس از انجام مراسم محلی جهت استراحت و صرف نهار در نظر گرفته شد و کوهنوردان تا ساعت ۱۴:۲۰ به استراحت پرداختند.آنگاه مسیر فرود در پیش گرفته شد و فرود از همان مسیر صعود انجام شد.ساعت ۱۶:۳۰ گروه به پای کوه رسید و به سمت شیراز حرکت کردو برنامه در صحت و سلامت پایان یافت.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.