derak_32

جهت مشاهده تصاویر روی عکس کلیک یا به قسمت گالری مراجعه کنید

به نام خداوند خالق زیبایی ها
گزارش کوهپیمایی اعضای گروه کوهنوردی ردپا در تاریخ ۱۳۹۰.۲.۲
موقیعت: کوه دراک ( واقع  در شهر شیراز از توابع استان فارس)
مناسبت کوهپیمایی : روز طبیعت و هوای پاک (محیط زیست)

قله کوه دراک به قله امیری معروف است و بنایی روی آن ساخته شده و لوحی درون آن قرار دارد که نام قله و مشخصاتش در آن درج گردیده است. کوه دراک از سمت جنوب، شرق و شمال به شهر شیراز مشرف است و کوه سرخ در غرب آن قرار دارد. قله بمو در شمال قله امیری به چشم می‌خورد. بمو در زبان محلی یعنی: قُرُقِ شکارگاه؛ بدین معنی که در این کوه محلی برای حیوانات درنظر گرفته شده تا آنها از خطر شکارشدن محافظت شوند.
دراک به کوه برفی و کوه مستسقی و کوه مادر نیز مشهور می باشد :

کوه برفی : به علت موقعیت برفی در این منطقه چاههای زیادی حفر می کردند و برف ها را در چاه هامی ریختند و در تابستان برای مصرف مردم شیراز از آن استفاده می کردند .کوه مستسقی : اگر هنگام غروب آفتاب ( درتمام اوقات روز نیز مشخص است ) که نور کم است دراک همراه کوه سرخ که به هم متصل اند شبیه شخصی که به پشت دراز کشیده و شکمش (کوه دراک )به حالت برآمده است و بیماری استسقاء را در ذهن انسان تداعی می کند.( شخصی که به این مرض دچار می شود در واقع از خوردن آب سیراب نمی شود و شکمش برآمده می شود(کوه مادر : برخی نیز حالت شکم برآمده را به مادر بارداری تشبیه می کنند وبیشتر مردم با این نام آشنایی دارند. البته فراموش نکنیم که کوه دراک+کوه سرخ به نام های مستسقی و مادر شهرت دارد.واژه دراک : دراک در زبان محلی به معنی محل جمع شدن آب و برف است چرا که این کوه در زمان قدیم منبع یخ مردم در فصول گرم سال بوده است به صورتی که برف یخ‌زده را در نمد پیچیده، به پائین می‌آوردند و از آن به عنوان یخ استفاده می‌کردند.
به یاری خداوند طبق قرارکوهپیمایی به مناسبت روزهوای پاک (محیط زیست) اعضای گروه در ساعت ۵:۴۵ صبح روز جمعه درتاریخ  ۱۳۹۰.۲.۲ به خوبی همه اعضا و صمیمت حاکم بر آنها به یک خاطره همیشگی که مطمئنا همه دوستان به یک  نقطه قوت گروه  به آن نگاه می کنند در ذهن نقش بست. بالاخره در ساعت ۶:۱۵ تقریبا همگی دوستان اماده تجربه همه لذت های کوهنوردی شدند و در ساعت ۶:۲۵ دقیقه به سمت کوه وارد مسیر کوهپیمایی شدند چون روز محیط زیست بود پلاکارد های اداره محیط زیست خود نمایی جالبی داشت و البته پلاکارد اداره تربیت بدنی با عنوان “ورزش اعتماد به نفس می آورد” بهترین آنها بود.در ساعت ۷:۲۰ به راه پیماش اصلی رسیدیم راه زیگزاگ که این راه توسط آقای موسوی برای سهولت دسترسی کوهنوردان ساخته شده بود و البته مطمئنا نیت خیر ایشان قابل تقدیر و تشکر هست و به امید موفقیت ایشان در ایجاد بستر مناسب برای ورزش مادر کوهنوردی.در ساعت ۷:۲۴ بعد از استراحت ۵ دقیقه ای وارد راه زیگزاگ شدیم و از رچ دوم راه  نهال هایی که توسط گروه کوهنوردی رد پا در تاریخ ۱۵ اسفند ماه به خاک نشانده شده بود پدیدار شد ، در ساعت ۸ صبح به محل مورد نظر برای استراحت رسیدیم و تا ۸:۲۰ دقیقه در محل مستقر بودیم و مراسم صبحانه درهوای پاک کوهستان به خوبی به اتمام رسید و  در ساعت ۸:۳۵ دقیقه همگی اعضا از همان مسیر زیگزاگ  اقدام به بازگشت به مسیر اولیه  کردند والبته پلاستیک های سفید رنگ بازیافت و پاک سازی که در ابتدای صبح برای پاک سازی محیط کوه به دوستان ارایه شده بود توسط آنها مورد استفاده قرار گرفت در قبال نگهداری از طبیعت کوهستان سهمی هر چند کوتاه داشته باشند. طبق قرار قبلی اداره محیط زیست که قصد برگزاری یک قرعه کشی را به مناسبت روز هوای پا ک رو داشت و از همه گروه های کوهنوردی خواسته بودند در ساعت ۸:۳۰ صبح در محل قرعه کشی حاضر باشند تا بتوانند بخت خود را در جوایز آزمایش کنندو البته در سطر های بعدی از خوش شانسی دوستان عزیزی از گروه که در قرعه کشی بخت بلندی داشتند خواهم گفت.
در ساعت ۹:۱۵ دقیقه استراحت چند دقیقه ای دوستان و البته برای زودتر رسیدن به مراسم قرعه کشی در ۴ دقیقه خلاصه شد و در ساعت ۹:۳۰ به محل رسیدیم والبته مورد پذیرایی از طرف اداره کل محیط زسیت قرار گرفتیم. در ساعت ۹:۴۵ دقیقه مراسم آغاز شد و در کمال خوش شانسی نام  خانم زینب کدیور خوانده شد و در میان خوشحالی اعضای گروه ایشان برای گرفتن هدیه مراجعه کردند ، این مسیر خوش شانسی برای بقیه اعضای گروه هم پیموده شد و بعد به ترتیب خانم اعظم پناه پوری و آقای مجتبی محیط و بعد اقای دکتر حمیدیان شیرازی و آقای اصغریزدانی به خوش شانسان گروه رد پا اضافه شدند و خوشحالی گروه تکمیل شد و همگی با لبخند پر خنده در پایان مراسم قرعه کشی در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح  به پای کوه رسیدند و در ساعت ۱۰:۴۵ درکنار میدان احسان برای خدا حافظی جمع شدند و در ساعت ۱۱ صبح همه دوستان رفتند تا به استقبال ناهار خوبی که در انتظارشون بود برسند.
همه خوشحالی ها به یاری همه دوستان عزیز و اعضای هیات کوهنوردی به یک خاطره فراموش نشدنی جاودانه شد.
از همه این عزیزان و بزرگوران تشکر و قدر دانی میکنیم :
مهندس حسینعلی ابراهیمی کارنامی (مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان فارس)
محمد رضا ثابت سروستانی ( دبیر کار گروه امور شهر ستان ها)
مهندس محمد حسین جلالی
مهندس محمود رحامیان

 

اعضای گروه که در محل حاضر بودند:
آقایان :امیر مقدس – مهدی تمدن – ایمان عباسی –محمد محمدی – محمد هادی قناعتیان – اشکان سالاری – اسد ا… شریفی – ابو الفضل شریفی – اصغر یزدانی – ابراهیم حسینی – امیر حسین عظیمی نژاد – یزدان اعظمی – محمد هاشمی – محمد حسن کدیور – محسن سالاری –ذبیح مند .
خانم ها : درنا دلتخواه – نجمه کیدانی – زهرا کیانی –  ساناز خوشخو – افسانه منابری – ندا نادری- ها جر پناه پوری – زینب کدیور – طاهره منفرد – زهره عسگری – اعظم پناه پوری – زهرا خرد پیشه – مریم حسینی – راضیه کمالی – حمیرا زارع – نزاکت زارعی
تعداد اعضای حاضر در محل : ۳۳ نفر
سرپرست برنامه : محسن سالاری –  ذبیح مند  سرپرست آقایان : محسن سالاری سرپرست بانوان : طاهره منفرد امداد گران : ابراهیم حسینی – یزدان اعظمی عکاس : حسن  کدیورنویسنده گزارش : ساناز خوشخو


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.