گرما در کوهستان…

 

 

۱-هنکام حرکت وصعود

گرم بودن بدن مهمتر از گرم شدن در مقابل آتش است. بنابراین زمانیکه  احساس میکنید بدن شما سرد میشود  لباس مناسب برپوشش قبلی اضافه کنید و لباسی بپوشید که گرمای بدن شما را حفظ کند  و سرمای محیط خارج نیز به بدن شما نفوذ نکند.گرمای بدن از قسمت یقه  لباس ها و گردن به مقدار زیادی خارج میشود پس با بستن زیپ لباس ها گرما را در داخل آنها حفظ کرده و از خارج شدن  گرما  وورود هوای سرد به داخل لباسها  و در نهایت بدن  جلوگیری  نمائید. بیشترین گرمای بدن  از منطقه سر برهنه خارج میشود. پس برای جلوگیری از این عمل گذاشتن کلاه توصیه میشود واگر کلاهی باشد  که بتواند گوشها را نیز بپوشاند  بهتر است .مواظب وزش باد باشید  باد سریعا گرمای بدن را خارج کرده و ایجاد سرما  میکند. پوشش ضد باد یا بادگیر از این عمل جلوگیری میکند باید توجه داشت که هرچه باد شدید تر باشد میزان سرمای ایجاد شده  روی بدن بیشتر خواهد بود.

سعی کنید لباس شما خشک باشد . لباسهای خیس گرمای داخل لباس را زودتر از لباس خشک خارج میکند. لباس باید هوای داخل را خارج کند و به اصطلاح تنفس کند . بنابراین در انتخاب لباس توجه به این نکته بسیار مهم و ضروری است .پوشیدن لباسهای ضد آب در بارش بارانهای سنگین مانع نفوذ آب میشود  ولی از داخل عرق میکند . لباسهای ضد باران  وضد باد  که عمل تنفس را انجام میدهند یعنی به راحتی هوای داخل از آنها خارج میشود مانع عرق کردن بدن میشود  در چنین مواقعی بهتر است از اینگونه لباسها استفاده شود  تا لباسهای صد در صد ضد آب .

 

۲-هنگام استراحت

وقتی از حرکت می استید  فورا لباس گرم بپوشید  صبر نکنید تا پس از سرد شدن  بدن لباس بپوشید . همواره لباس گرم داشته باشید  وزیر کاپشن بپوشید تا زمانیکه کاپشن را در میاورید  گرمای بدنتان خارج نشود .لباسهایی  که میپوشید  باید یک سایز بزرگتر از معمول باشد  و نباید به بدن بچسبد .از تنقلات گرما زا در تمامی مدت روز استفاده کنید مانند:کشمش-خرما-انجیر-توت و…این نوع تنقلات کوهنورد را گرم نگه میدارند. برای گرم شدن سریع و به دست آوردن انرژی از دست رفته از موادی که دارای  کربوهیدراتها میباشند  بیشتر استفاده کنید.نوشیدنی گرم برای گرم کردن بدن خیلی لازم است و میتوانید در طول برنامه روزانه از چای گرم-قهوه ویا کاکائوی گرما استفاده کرد.مستقیما روی زمین خیس و سرد ننشینید. حتی زمانی که شلوار ضد آب به تن دارید . با نشستن  در محل های سرد مقدار زیادی  گرمای بدن سریعا از بدن خارج میشود . برای نشستن از یک زیر انداز ابر فشرده و یا وسیله عاعق استفاده کنید

 

۳-هنگام برپایی چادر

توجه کنید چادر خود را در قعر دره یا در پائین ترین نقطه منطقه برپا نکنید زیرا هوای سرد مناطق سرد اطراف به این محل ها ریزش میکند و این نقاط سردتر از مکانهای دیگر خواهند بود . محل های که رو به سمت شیب بالای دست یا دره  است دارای هوائی کم وبیش بهتر از اعماق دره است .سعی کنید در محلی چادر بزنید که در معرض وزش باد نباشد.از کیسه خواب خود بعنوان یکی از اقلام پوشیدنی و گرم کننده استفاده کنید .زمانیکه میخواهید در چادر استراحت کنید به داخل کیسه خواب خزیده و بدن خود را گرم نگه دارید .کیسه خواب را تا زیر بغل بالا کشیده و دهانه آن را جمع کنید تا به پائین نلغزد .تا قبل از اینکه احساس سرما کنید به داخل کیسه خواب رفته تا گرمای بدن شما در کیسه خواب باقی بماند.وقتی به محل استقرار چادر یا کمپ رسیدید قبل از اینکه احساس سرما کنید فورا بلاسهای خیس را با لباسهای خشک عوض کنید و از غذا و نوشیدنیهای گرم استفاده کنید.

 

۴-هنگام استراحت در شب

اگر هنگام خواب در شب احساس سرما میکنید از لباسهای خشک مثل:کلاه-جوراب پشمی و اضافه بپوشید و از خوراکیهای گرم مثل :خرما کشمش و… استفاده کنید.وبا منقبض و آزاد کردن عضلات خود مقداری گرما در بدن ایجاد کنید .با قرار دادن لباسهای پشمی ونظیر آن روی کیسه خواب مانع نفئذ سرما به داخل کیسه خواب شوید  ولی از قرار دادن پوششهایی که هوا از آن عبور نمیکند(نظیر پارچه هایی که برای حفاظت از باران استفاده میشود.) بر روی کیسه خواب اجتناب کنید زیرا ای ن نوع پوششها مانع تنفس کیسه خواب شده و بدن در کیسه خواب عرق میکند.

 

۵-هنگام بیدار شدن

صبح روز بعد و پس از بیدار شدن سعی کنید ابتدا لباسهای گرم وخشک خود را در داخل کیسه خواب گرم کنید و سپس آنها را بپوشید .در مناطقی که تماما پوشیده از برف میباشد  ودمای صبحگاهی چندین درجه زیر صفر است نباید بدن را مستقیما  در معلض سرمای صبحگاهیقرار دهید زیرا سبب سرد شدن مجراهای تنفسی و ریه ها و دیگر اعضای بدن میشود که عواقب آزار دهنده ای به همراه دارد.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.