مراسم گرامیداشت روز جهانی کوهستان روز جمعه ۲۶ آذرماه با حضور مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل محیط زیست و رئیس هیئت کوهنوردی استان فارس در محل بام سبز شیراز برگزار شد.
در این برنامه که به مناسبت روز جهانی کوهستان بود، باشگاه‌های کوهنوردی استان حضور داشتند و هر باشگاه یک بخش از ورزش کوهنوردی را به صورت تئوری و عملی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دادند.
باشگاه کوهنوردی ردپا نیز در این مراسم با برپایی غرفه حضور فعال داشت، اعضای باشگاه از صبح زود ساعت ۶:۳۰ در بام سبز شیراز حضور داشتند و با برپایی غرفه اقدام به معرفی تجهیزات کوهنوردی به علاقه‌مندان کردند.
یکی از وجوه امتیاز باشگاه ردپا وجود اعضای فعالی بود که با روی خوش به سوالات مردم و علاقه‌مندان جواب می‌دادند که این امر سبب علاقه‌مندی بیشتر بازدیدکنندگان به نمایشگاه شد.
همچنین حمیدرضا ایزدی، رئیس هیئت کوهنوردی استان فارس نیز بازدیدی از این غرفه داشت و با اعضای باشگاه عکس یادگاری‌گرفت علاوه بر اعضای شرکت‌کننده در این برنامه سایر اعضای باشگاه نیز به صورت متفرقه در مراسم روز جهانی کوهستان شرکت کرده و به غرفه باشگاه سر می‌زدند.
در غرفه ردپا تجهیزاتی چون کوله کوهنوردی، پوشاک مناسب کوه شامل گورتکس، کاپشن پر، کفش کوه، گتر و کرامپون همچنین تجهیزاتی چون کارابین، تجهیزات سنگنوردی، کیف ضد آب، کلاه ایمنی، وسایل و ظروف کوهنوردی، کیف کمک‌های اولیه، چادر، کیسه خواب زیرانداز، دستکش و غیره در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.
حمیدرضا ایزدی، رئیس هیئت کوهنوردی استان فارس در این مراسم با بیان اینکه کوهنوردان یاری‌دهنده محیط زیست و منابع طبیعی هستند و همواره در این امر پیش قدم بودند، اظهارداشت:امروز به مناسبت روز جهانی کوهستان باشگاه‌های کوهنوردی گرد هم آمدند و تصمیم بر این بود که این برنامه در نزدیک شهر شیراز انجام شود.
وی با بیان اینکه ۱۸ کارگاه تئوری و عملی امروز برگزار شده و علاقه‌مندان به طبیعت و کوه با ابعاد مختلف این ورزش آشنا شدند، گفت: رشته کوهنوردی دارای ابعاد مختلف و تخصصی است که شامل سنگنوردی، دیواره نوردی، دوی کوهستان و غیره می‌شود.
ایزدی با بیان اینکه کوهنوردان و هیئت کوهنوردی ارتباط خوبی با هلال احمر دارند، افزود: کوهنوردان در انجام و اجرای تکنیک‌های سنگنوردی و دیواره‌نوردی به هلال احمر کمک می‌کنند.
رئیس هیئت کوهنوردی استان فارس با اشاره به برگزاری کارگاه غارنوردی، سنگ‌نوردی، دیواره نوردی در این مراسم و اینکه همه اینها با هم متفاوت است، بیان کرد: هدف اصلی اجرای این کارگاه‌ها آشنایی مردم با رشته‌های مختلف کوهنوردی و آموزش محافظت از محیط زیست است که امروز آموزش کودکان و نوجوانان نیز در باشگاه‌های کوهنوردی انجام می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه کوهنوردها در حفاظت از محیط زیست پیشرو هستند، تصریح کرد: امیدواریم که این فرهنگ در جامعه نهادینه شود و حفاظت از محیط زیست و کوهستان برای همه مردم یک اولویت باشد.
ایزدی به کسب مقام‌های متعدد این هیئت اشاره و خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال موفق شدیم ۴ مقام جهانی را کسب کنیم که شامل مقام سوم دوی کوهستان در ترکیه، مقام سوم مسابقات پاراکلاینیک در فرانسه، مقام سوم جام جهانی سنگنوردی در روسیه و ۲ مقام سوم جهانی در صعود هیمالیا نیز داشتیم.
حمید ظهرابی، مدیرکل محیط زیست استان فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه کوهستان‌ها از مهم‌ترین بخش‌های محیط زیست هستند و به خاطر این اهمیت کوهستان مقدس است، گفت: حفظ منابع آب یکی از ویژگی‌های کوهستان است به گونه‌ای که تنها کوهستان زاگرس در تامین ۴۰ درصد منابع آبی نقش دارد.
وی با بیان اینکه کوهستان در حفظ تنوع زیستی هم نقش مهمی دارد، افزود: تنوع زیستی یکی از سرمایه‌های کشور است که کوهستان نقش مهمی در حفاظت از آن دارد، پوشش گیاهی در کوهستان متفاوت است که این تغییرات به دلیل بافت کوه است. 
ظهرابی با تاکید بر نقش کوهستان‌ها افزود: در  فرهنگ‌سازی و خرده‌ فرهنگ‌ها، تامین منابع آب و حفظ تنوع زیستی کوهستان نقش مهمی دارد و با وجود اینکه در کشور ما قوانینی برای حفاظت از کوهستان وجود دارد اما هنوز کامل اجرا شدن آنها نیاز به توجه بیشتری دارد.
مدیرکل محیط زیست استان فارس در ادامه بیان کرد: چرای دام، بهره‌برداری ناپایدار و تغییر در آن و تراش دادن کوه‌ها برای ایجاد پیاده‌راه‌ها از عوامل تهدیدزا هستند که باید این موضوع مورد توجه شهرداری و نهادهای متولی باشد و دقت بیشتری شود.
ظهرابی با بیان اینکه در آتش‌سوزی‌ها کوهنوردها خیلی به حفاظت از کوه و محیط زیست کمک کردند، افزود:

در آموزش و فرهنگسازی و سایر بخش‌ها نیز شما کوهنوردان می‌توانید کمک کنید.
عباس حاجی‌زاده، مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه با کاهش کرونا شاهد پویش‌های مختلف ورزشی هستیم، گفت: امروز ۳ رویداد ورزشی شامل دوی خیابانی، آفروید کشوری و گرامیداشت روز جهانی کوهستان در شیراز برگزار شده است.
وی با بیان اینکه هیئت کوهنوردی هم در بعد قهرمانی و هم هماهنگی با سایر بخش‌ها فعالیت دارد، افزود:  کوهنوردی یک رشته‌ تخصصی است اما در عین حال انرژی مثبتی به افراد می‌دهد که از این‌جهت باید این ورزش را توسعه داد همچنین کمک به همنوعان از ویژگی‌های مثبت کوهنوردان هستند که
این ویژگی‌‌ها هیئت کوهنوردی را از سایر هیئت‌ها متمایز می‌کند.
در ادامه مراسم نیز تفاهم‌نامه ۳ جانبه‌ای بین اداره کل محیط زیست، ورزش و جوانان و هیئت کوهنوردی برای حفاظت از کوهستان، بذرکاری و درختکاری و جلوگیری از آتش‌سوزی امضا و از باشگاه‌های شرکت‌کننده با اعطای لوح تقدیر قدردانی شد.
اعضای شرکت‌کننده: آقایان رضایی، خشنود، نجفی، ضیا، مهرابی، صناعی، صیادی، مرادی، محمودی راد ، خورسندی ، نیک روش،صیادی،شکری، پیرایش
بانوان: جوکار، هاشمی، شاکری، زارع، پارسایی، کیانی، موسوی، قائدی، طاهری ،کریمی ، ستاری ، بل وردی ، کاوه نژاد، رنجبر ، سلامی
گزارش‌نویس: حلیمه زارع


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.