بازدید از غار شاپور ۱۲ آبان ۱۴۰۲
مبدا : میدان معلم – شیراز
مدت برنامه : یک روزه
سطح برنامه  : غارپیمایی
منطقه : کوه شمالی تنگ چوگان ، روستای شاهپور ، چهار کیلومتری شهر بیشاپور ،شهرستان کازرون و ۱۳۰ کیلومتری شیراز ( مختصات E51,36.723 و  N29,48.449 )
وسیله ی نقلیه : یک دستگاه مینی بوس
ساعت حرکت : ۵:۴۵ از میدان معلم شیراز
تعداد همنوردان : ۱۵ نفر
مسافت طی شده از شروع پیمایش تا دهانه غار  : حدود ۴ کیلومتر
آنتن دهی : خوب
فاقد منبع تامین آب آشامیدنی
تجهیرات مورد نیاز : چراغ پیشانی و چراغ قوه ، لباس کار یکسره (لباس غارنوردی)، دستکش کف پلاستیک ، ماسک، کلاه کاسکت
بهترین زمان صعود : پاییز و زمستان
زمان لازم برای کوهپیمایی و پله نوردی تا دهانه غار و برگشت: حدود ۴ ساعت
دمای هوا:  21 درجه و ابری
مدت زمان پیمایش غار: ۲ ساعت
روز جمعه ۱۲ آبان ماه ساعت ۵:۳۰ در میدان معلم جمع شدیم و با یک دستگاه مینی بوس به سمت غار شاپور راه افتادیم . با عبور از کمربندی خان زنیان به دشت ارژن رسیدیم و توقف کوتاهی داشتیم و از هوای بارانی لذت بردیم . مجدد به راه افتادیم ازمسیر جاده ی قائمیه-برازجان و جاده ی قائمیه-کازرون ، در نهایت به  جاده ی غار شاپور رسیدیم و ساعت ۸ صبح به پارکینگ غار شاپور رسیدیم . ارتفاع منطقه از سطح دریا ۱۴۰۰ متر و غار شاپور در ارتفاع ۸۰۰ متری ما قرار داشت . بعد از دو ساعت پیمایش و استراحت در سایه درختان کنار و عبور از کنار درختچه های بادام کوهی از مسیر پاکوب و پلکان به دهانه ی غار رسیدیم و مجسمه ی عظیم شاپور با ارتفاع ۷ متر ، عرض شانه ۲ متر و وزن تقریبی ۳۰ تن نمایان شد . جالب است که این مجسمه بزرگترین مجسمه ی سنگی ایران باستان است و از ستونی سنگی حاصل به هم رسیدن استالاگتیت ها و استالاگمیت ها طی هزاران سال در زمان ساسانیان تراشیده شده است.این مجسمه که دو دست آن شکسته شده و واژگون شده بود در سال ۱۳۳۶ توسط ارتش در جای خود قرار گرفت . بعد از صرف صبحانه در دهانه ی غار که به سمت دشت چوگان و رود شاپور دید داشت ، لباس های کار سرهمی رو پوشیدیم و چراغ قوه و چراغ پیشانی را برداشتیم و ماجراجویی در دل این غار رو شروع کردیم . مزیتی که بازدید در این موقع از سال داشت ، این بود که دالان های غار آب نداشتند که درنتیجه ی آن علاوه بر اینکه سطح سنگ ها لغزنده نبود ، توانستیم منطقه ی وسیع تری از داخل غار را بازدید کنیم . یکی از دالان ها که به دهانه ی دیگری از غار منتهی می شد مسیری داشت که بایستی سینه خیز از آن عبور می کردیم و بعد از عبور از یک شیب به دهانه رسیدیم . سپس مجدد این مسیر را تا ورودی غار برگشتیم و بعد از تعویض مجدد لباس ساعت ۱۲ مسیر فرود را در پیش گرفتیم و ساعت ۲ بعد از سرد کردن سوار بر مینی بوس به سمت شیراز راه افتادیم . در دشت ارژن برای صرف ناهار در رستوران ولیعصر توقف کردیم و در نهایت ساعت ۵:۱۵ به میدان معلم رسیدیم .