گروه کوهنوردی ردپا آدینه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۵ در تنگ خرم ناز

به لحاظ موقعیت جغرافیایی تنگ خرم ناز در استان کهگیلویه و بویراحمد،شهرستان یاسوج،روستای اسلام آباد قرار دارد.

همنوردان در ساعتهای از پیش تعیین شده در محل های مورد نظر سوار بر اتوبوس شدند.اتوبوس از فلکه ولی عصر شروع به حرکت کرد و ساعت ۶:۱۵ به میدان معلم رسید و از سمت میدان احسان راهی پلسراه شیراز اردکان شد.

 ساعت ۷:۳۰ به دالین رسیدند و توقفی نیم ساعته برای خرید و استفاده از سرویس بهداشتی داشتند.فاصله دالین تا سپیدان ۲۵ کیلومتر میباشد.بنابراین ساعت ۸:۱۵ به سپیدان رسیدند و از سمت تفرجگاه چله گاه ادامه حرکت دادند.

در طی مسیر و اتوبوس تعدادی پمفلت آموزشی عبور از رودخانه بین همنوردان توزیع شد تا با مطالعه آن گروه پیش زمینه آموزش های پیش رو را داشته باشند.

 پس از گذشتن از روستای ریگون و تنگ تیزاب  و برد زرد در ساعت ۹:۱۹ به تابلویی که تنگ سرخ را نشان میداد رسیدند و پل هوایی ماه پرویز هویدا شد. فرعی بعد از پل در سمت راست جاده را در پیش گرفتند و با گذشتن از روستای الله آباد ساعت ۹:۲۷ به روستای اسلام آباد رسیدند.ساعت ۹:۲۸ به ابتدای مسیر خاکی در سمت راست جاده که سرازیری به سمت پایین بود رسیدند و ۲کیلومتر جاده خاکی را طی کردند سپس ساعت۹:۴۰  از اتوبوس پیاده شدند و تا نزدیک پل فلزی را پیاده روی کردند.۲کیلومتر جاده خاکی مسیری بود که از میان باغات اهالی روستا میگذشت که بیشتر باغات را درختان  گردو تشکیل داده بود.

کمی قبل از پل فلزی نزدیک تیر های برق سمت چپ راه پاکوبی را شروع کردند که ابتدای آن حالت ریزالی با شیب متوسطی بود که همنوردان با حمایت هم عبورکردند.مسیر از کناره دیواره ها و گاهی دشت ها و با راه پاکوب مشخصی میگذشت و سمت راست مسیردر پایین دره رودخانه ای سبزفام جریان داشت.

پوشش گیاهی منطقه شامل درختان بلوط،بید،بادام وحشی،گردو،زالزالک،سنجد،ارژن،الوک و …وخارهای کوتاه،کنگر،فرفیون،کاهوی وحشی میباشد.

رودخانه این منطقه رودخانه ای دائمی است که یک سرشاخه آن که در قسمت تنگ خرم ناز است دارای آب سالم است که البته در فصل کوچ عشایر تا حدودی آلوده می شود اما در حال حاضر آلودگی مشاهده نشده است. دیگر سرشاخه ها از تنگ تیزاب، تنگ براق، تنگ سرخ و تنگ گنجه ای عبور می کند که به علت ورود فاضلاب های روستایی و سموم دفع آفات نباتی، آب آن آلوده شده و جمعیت آبزیان آن که غالبا قزل آلا می باشد کاهش یافته است. با پیوستن پشمه های خرانداز به شاخه دیگر رودخانه، رودخانه بشار تشکیل شده که از یاسوج عبور کرده و پس از پیوستن به زهره به خلیج فارس می رسد.

پس از یک ساعتی پیمایش به محلی رسیدند که سایه درختان مکان مناسبی را جهت اقامت فراهم کرده بود.از آنجاییکه گروههای دیگری در منطقه حضور داشتند و سرپرست برنامه این مکان را جهت صرف نهار و آموزش عبور از رودخانه در نظر گرفته بود،دو تن از همنوردان در این محل ماندند و بقیه  زیراندازهایشان را پهن نمودند و وسایل را همانجا گذاشته و با بطری های آب در ساعت ۱۱:۰۰ به پیمایش ادامه مسیر پرداختند.

ادامه مسیر هم پاکوب مشخص داشت و خارهایی که به رنگ طلایی خودنمایی میکرد مسیر را پوشانده بود.گرمای آفتاب زیادتر میشد و نیاز به پیمایش در آب بیشتر…پس از ۴۰ دقیقه  پیمایش به قسمتی از تنگه با دیواره ههای بلند رسیدند که آب رودخانه در بعضی قسمتها عمیق تر میشد و سنگهای بزرگی در وسط رودخانه دیده میشد.گروهی به شنا پرداختند و گروهی به پاکسازی منطقه و گروهی به استراحت در سایه درختان…

ساعت ۱۲:۳۰ گروه مسیر برگشت را در پیش گرفت و با رسیدن به گروه اول  در ساعت ۱۳:۳۰ آموزش های عبور از رودخانه شروع شد.دو حلقه طناب ۵۰ متری  به سمت رودخانه برده شد و همنوردان با پوشیدن کلاه کاسکت به سمت رودخانه پایین دره و رودخانه رفتند.

 انواع روش های عبور از رودخانه از جمله عبور تک نفره با چوب دستی،عبور سه نفره پهلو به پهلو،عبور سه نفره زنجیره ایی؛عبور سه نفره حلقه ایی و در نهایت عبور به روش پاندولی با طناب توسط سرپرست آموزش داده شد.

پس از آموزش ها و تعویض لباس ها در چادری که به همین منظور برپا شده بود ، ساعت ۱۶:۰۰ گروه به صرف نهار و استرحت پرداخت.

ساعت۱۸:۰۰ گروه مسیر برگشت به سمت اتوبوس را در پیش گرفت و ساعت ۱۹:۰۰ سوار اتوبوس شد و توقفی کوتاه در یکی از کافه های بین راه جهت خرید آب معدنی خنک و سرویس بهداشتی داشت.همنوردان به خرید سیب منطقه سپیدان پرداختند که بسیار آبدار و دلچسب بود.

در نهایت همنوردان در ساعت ۲۰:۳۰ در کمال صحت و سلامت به میدان معلم شیراز رسیدند.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.