گروه کوهنوردی ردپا به مناسبت روز جهانی غار پاک و همزمان با ۱۴ گروه کوهنوردی استان فارس با همکاری بخش غارنوردی کارگروه آموزش هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان فارس وانجمن غار و غارشناسی ایرانیان (شعبه شیراز) وسازمان محیط زیست استان فارس اقدام به پاکسازی غار تادوان نمود.

غار تادوان به لحاظ جغرافیایی در ۱۲۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز و در نزدیکی روستای تادوان منطقه خفر قرار دارد. جهت دسترسی به آن از شیراز بایستی از جاده جهرم ۲۱ کیلومتر بعد از شهر خفر، سمت راست به جاده فرعی روستای تادوان رسید و در روستا در امتداد رودخانه  قره آغاج و تنگ تادوان حدود ۵ کیلومتر جاده خاکی را طی کرد آنگاه دهانه غار در سمت راست تنگه نمایان می شود.
گروه ۱۰ نفره ردپا ساعت ۵:۴۵ میدان معلم شیراز را به قصد روستای تادوان ترک کرد و ساعت ۸:۱۵ به مقابل دهانه غار در تنگ تادوان رسید و در آنجا مورد استقبال و پذیرایی اداره محیط زیست منطقه قرار گرفت.مسیر از میان رودخانه نیمه خشک قره آغاج طی شد و گروه خود را به سمت راست تنگه رساند.سپس مسیری با شیب زیاد و سنگ های صیقلی را طی نمود تا به دهانه غار در ارتفاع ۲۰۰ متری سطح رودخانه رسید.
جلوی غار مسطح و با دیواره دست ساز کوتاه ۵۰ متری محدود شده بود. گروه پس از تجهیز خود به لباس غارنوردی و تجهیزات فنی غار وارد غار شد. این غار دارای شعبات متعددی است و ساختارآن آهکی است. در ورودی دهانه غار تالاری است که در مرکز آن گودالی ۳ متری دیده می شود . راه اصلی در روبه رو قرار دارد. گروه پس از طی مسیری ۹ متری به تونل اصلی رسید که این تونل با چند پیچ و خم تا ۷۴ متر ادامه داشت و به مکان نسبتا وسیعی می رسید . یک دوراهی در آنجا دیده می شد .راه اصلی سمت راست و روبه بالاست.با توجه به لغزندگی کف و دیواره های جانبی در این قسمت که ۸ متر طول داشت و به شکاف تنوره ای چاه مانندی می رسید کارگاهی بسته شد و با  حمایت از این قسمت عبور کرده و  از روی شکاف چاه مانند۵/۲ متری با احتیاط گذشته و از سمت راست بایستی مسیر را ادامه می دادند. این مسیر روبه بالا باز بسیار لغزنده بود و کارگاه بسته شد و با استفاده از پله رکاب مسیر۶ متری طی شد . گروه پس از پشت سر گذاشتن ۱۱ متر به تالار بزرگ غار رسید. طول این تالار ۳۸ متر است و در انتهای این تالار یک راهرو ۶۸ متری پر پیچ و خم قرار دارد که به صورت نشسته و نیم خیز  بایستی از آن عبور کرد و به یک تنوره بسیار لغزنده منتهی می شود که در سمت چپ آن یک مسیر چاه مانند ۱۲ متری دیده می شود که خطرناک می باشد. لذا کارگاهی بسته شد و با استفاده از پله رکاب و حمایت ،افراد به سمت پایین هدایت شدند.پس از گذر از این نقطه  گروه راه را به سمت راست ادامه داده و به تالار انتهایی غار رسید. در قسمت انتهایی غار سه حوضچه مملو از فضولات خفاش به صورت باتلاق مانند وجود دارد .در سرتاسر غار تادوان خفاش هایی به چشم می خورد  اما تعداد آنها در این قسمت زیادتر است.
 ساعت ۱۲:۳۰ گروه مسیر غار را به اتنها رساند و سپس پلاستیک های زباله در اختیار افراد قرار داده شد و پاکسازی غار شروع شد و زباله ها و قوطی های رنگ که متاسفانه با آن روی دیواره های غار در کل مسیر نگارش شده بود، جمع آوری شد و توسط حمایت افراد تا عمق ۱۲ متری چاه را پاکسازی نمودند. گروه پس از پاکسازی کل غار در ساعت    16:00به دهانه ورودی غار رسید و عکس دسته جمعی گرفته شد و آنگاه مسیر به سمت مینی بوس طی شد.
گروه پس از گذراندان برنامه ای پربار و در راستای اهداف زیست محیطی خود در کمال صحت و سلامت در ساعت ۲۱:۳۰ به میدان معلم شیراز رسید.
با تشکر از وانجمن غار و غارشناسی ایرانیان (شعبه شیراز) و سرکار  خانم لیلا کریمی  ، همکاری بخش غارنوردی کارگروه آموزش هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان فارس وسازمان محیط زیست استان فارس .

از استاد عارف نیا مولف کتاب غارهای فارس  که از راهنماییهای خود دریغ ننموده و همیشه یار و یاور ما بوده اند تشکر و سپاسگزاری می نماییم.
 


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.