اقلید:    

شهرستان اقلید در شمال استان فارس قرار گرفته  و با ۷۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت شهرستان و ۶۸۲۵ کیلومتر مربع مساحت خود شهر ، به طول جغرافیایی ۵۲  درجه و ۴۲  دقیقه و عرض ۳۰ درجه  و۵۵ دقیقه در فاصله۲۷۰ کیلومتری شیراز، ۲۵۰کیلومتری اصفهان ،۲۱۰ کیلومتری یزد و ۱۸۰ کیلومتری یاسوج واقع شده است .

اقلید در لغت به معنای کلید است و در قدیم به دلیل زیادی غلات و سایر مایحتاج قشونها و وجود برجهای فراوان بر روی کوههای اطراف اقلید که این شهر را به سان دژی مستحکم و فتح نشدنی قرار داده بود و همچنین به این خاطر که راه قدیم شیراز از روی اقلید بوده است ، به کلید فارس مشهور شده. در واقع کلید فتح استان فارس.

 

اقلید منطقه ای خوش آب و هوا که چشمه سارهای متعدد  طبیعتی زیبا برای این شهر ایجاد کرده است . جمعیت  این شهرستان افزون بر ۱۲۰ هزار نفر و ارتفاع متوسط آن ۲۲۳۰ متر می باشد .

کوه بل:

در ادامه سلسبه کوههای زاگرس خشک به رشته کوه سفید کوه در شهرستان اقلید می رسیم که این رشته کوه غرب ، جنوب و شرق اقلید را در بر گرفته است و بلندترین قله آن بنام بل با ۴۰۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا واقع در ۱۴ کیلومتری جنوب شهر اقلید به طول جغرافیایی ۵۲ درجه و ۴۵  دقیقه و عرض ۳۰ درجه  و۴۷ دقیقه و بلندترین قله در استان فارس می باشد و هر ساله تعدادزیادی از کوهنوردان و دوستداران طبیعت از سراسر کشور و بعضی کشورهای خارجی ضمن بازدید از طبیعت زیبا و چشمه سارهای فراوان آن  ، به ارتفاعات این شهرستان بخصوص قله بل صعود می نمایند .

از ارتفاعات دیگر شهرستان اقلید :

 بر آفتاب ( ۳۵۱۴) ، سلمه کوه ( ۳۴۹۴) هیجدره کوه ( ۳۴۰۰ ) کوه سیب ( ۳۳۶۳)موسی خان ( ۳۳۳۸)  خرمن کوه ۳۲۳۹ سبر ۳۲۲۱و…

پوشش گیاهی این منطقه شامل ارژن ، گون ، آویشن ، جاشیر ، کما ، بیلهر ، درمنه ، کتیرا ، پیاز کوهی ، قارچ و… می باشد .

برخی از مناطق دیدنی و زیبای این شهرستان عبارتند از : آبشار تنگ براق ، قدمگاه سده ، گور بهرام آسپاس ، تفرجگاه امامزاده سید محمد کافتر ، دریاچه کافتر ، چشمه بالنگان سده ، پارک انقلاب ، چشمه رسول ا… ، زبیده خاتون ، باغ ضرغامی ، آب اشک بازبچه ، چال بابا شاه ، چشمه شیرین در خسرو شیرین و…

 

مسیرهای اصلی صعود به قله بل :

۱-  دره لایشکفت ( غربی ) 

۲-  دره زمستانه (شمال غربی )

۳-  دره ریواس ( شما لی )

۴-  چشمه لگنی ( شمال شرقی )

۵-  باغ ضرغامی ( شرقی )

۶-  دره سبز ( جنوبی )

۷-  دره قبله ( جنوب غربی )

دره لایشکفت : مسیر مناسب و مال رو جهت صعودهای تابستانی و زمستانی است که  از ابتدای سرد آب شروع شده و به پناهگاه منتهی می شود.دیواره ای ۸۰ متری در این دره وجود دارد که با داشتن تجهیزات  صخره نوردی قابل صعود می باشد .

دره زمستانه : صعب العبور می باشد و نیاز به امکانات بیشتری جهت صعود دارد ؛ معمولاً تابستان از این مسیر صعود می کنند و دارای گیاهان متعدد و متنوع می باشد .

دره ریواس : مسیر بسیار زیبا که به علت فراوانی گیاه ریواس به این نام معروف شده است .

چشمه لنگی : از ابتدای گردنه عصاری و چشمه لنگی شروع و به قله منتهی می شود .

باغ ضرغامی : مسیر طولانی که از باغ و چشمه ضرغامی شروع و در انتها به قله ختم می شود .

دره سبز: مسیری نسبتاً طولانی که از دشت نخود زار شروع و به پناهگاه منتهی می شود.

دره قبله : مسیری نسبتاً مناسب جهت صعود  زمستانی می باشد که از ابتدای سرداب شروع می شود و به پناهگاه می رسد .


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.