گروه کوهنوردی ردپا مطابق با برنامه ای از پیش تعیین شده عصر روز پنجشنبه ۱۴اردیبهشت در ساعت ۱۵:۱۵ راهی آباده طشک شدند

صعود گروه کوهنوردی ردپا به ارتفاعات وول همگام با گروه های کوهنوردی هلال مهر و هلال بختگان
گروه کوهنوردی ردپا مطابق با برنامه ای از پیش تعیین شده عصر روز پنجشنبه مورخ ۱۴/۲/۹۱ در ساعت ۳:۱۵ در محل فلکه ولی عصر به یکدیگر ملحق شده و با دو وسیله نقلیه سواری شخصی و یک وانت بار جهت حمل کوله پشتی ها و وسایل شب مانی راهی آباده طشک  به قصد صعود به کوه وول شدند.
یکی از اعضای گروه در شهرستان ارسنجان در ساعت ۵:۳۰ به گروه پیوست.از ارسنجان به آباده طشک از روستاههای شرق آباد و چهار قلات گذشتند آنگاه در ساعت ۱۸:۲۰ به دریاچه خشک طشک رسیدند. ناحیه وسیعی از دریاچه با لایه های ضخیمی از نمک پوشانده شده بود و در دوردست آن جزایری دیده می شد که به گفته ی راهنمای گروه که از اهالی آباده طشک بود محل مهاجرت پرندگان بسیاری است.  با توقفی کوتاه و صرف چای در کنار دریاچه به مسیر خود ادامه دادند. با گذشتن از روستای طشک و روستای جزین در ساعت ۱۹:۰۰ به آباده طشک رسیدند.افرادی از گروه های کوهنوردی هلال مهر و هلال بختگان آباده طشک به استقبال آنها آمدند و با یکدیگر بازدیدی کوتاه از چشمه بادامک در ساعت ۱۹:۵۰ و چشمه کهکمک در ساعت ۲۰:۲۰ واقع در منطقه قلات خدنگ انجام دادند.آنگاه به جهت اقامت شبانه در حسینیه سید الشهداء که از قبل تدارک دیده شده بود استقرار یافتند. پس از صرف شام و استراحت یکی از اعضای گروه به آموزش گره ها پرداختند وسپس برنامه ی روز بعد به اعضا اعلام شد.
بامداد آدینه در ساعت ۴:۰۰ گروه بیدار شدند و ساعت ۵:۱۵ همگام با گروه های کوهنوردی آباده طشک با مینی بوسی راهی کوه شدند. در ساعت ۵:۴۵ خود را به پای کوه رساندند. نسیم خنکی می وزید و کوهستان پر بود از صدای پرندگان و آواز کبک ها.صعود با شیب متوسطی شروع شد و گاهی به شیب تند می رسید. پوشش گیاهی متراکمی از گیاهان کوهستان نظیر بادام کوهی˓ کهکم˓بنه ˓جاشیر˓موسیر و گیاهان دارویی نظیر آویشن و پرسیاوش دیده می شد.پس از آن به دشتی رسیدند به نام میان کوه که منطقه ی وسیعی بود پوشیده از خارهای کپه ای شکل گینه و گیاهانی چون انقوزه و چوب آزار و قارچ وحشی. گروه در ساعت ۹:۰۰ به چاه آبی رسیدند که فخرالدین نام داشت و بالاتر از آن در ساعت ۹:۱۰ به چشمه بید حاج شریف رسیدند. کمی دورتر از چشمه چادرهایی دیده می شد که اهالی از آباده طشک بودند که در این فصول دام های خود را برای چرا به این منطقه می آورند و البته در اثر چرای بی رویه دام پوشش گیاهی آسیبهایی دیده بود و آلودگی هایی در محیط ناشی از زباله ها دیده می شد. گروه کمی بالاتر از چشمه در زیر درختان بنه استقرار یافتند و در آنجا به استراحت و صرف صبحانه پرداختند.
ساعت ۱۱:۳۰ مسیر فرود آغاز شد و قرار بر این بود که مسیر فرود متفاوت و از میان تنگ جزین انجام شود.با گذشتن از دشت های میان کوه که پر بود از گیاه دارویی درمنه به دره هایی با شیب تند رسیدند. وجه تسمیه کوه به علت وجود درختانی از خانواده سرو به نام وول بود که در جای جای آن دیده می شد. با گذشتن از میان صخره ها و گاهی دست به سنگ شدن و تراورس از راه های تنگ و شییب دار به شیب های شنی رسیدند و با احتیاط از شن اسکی ها گذشتند. ساعت ۱۵:۰۰ به اولین چشمه جزین رسیدند و در ساعت ۱۵:۱۰ به دومین چشمه رسیدند و در کنار آن به استراحت وصرف نهار پرداختند. منطقه بسیار زیبا بود و نهر خروشان و پر آبی از چشمه جاری شده بود و اطراف آن پوشش متراکمی از درختان دیده می شد.ساعت ۱۶:۱۵ به مسیر خود ادامه دادند که تا پایان راه از کنار نهر و میان دره می گذشت مردم بسیاری برای تفریح در کنار نهر نشسته بودند و آلودگی های زیادی را در محیط اطراف نهر و روی آن ایجاد کرده بودند. ساعت ۱۷:۰۰ به جاده خاکی رسیدند و مسیر فرود به پایان رسید.در آنجا سوار بر مینی بوس شده و به سمت حسینیه حرکت کردند. در آنجا با تشکر و قدردانی از گروه های کوهنوردی آباده طشک با ماشین های شخصی خود که  شب قبل در محل حسینیه پارک کرده بودند عازم شیراز شدند.
لازم به ذکر که نقشه کروکی مسیر و جزییات فنی صعود در سایت گروه کوهنوردی ردپا موجود می باشد.
www.radepagroup.com
همنوردان همراه در این برنامه:
آقایان: محسن سالاری ( سرپرست برنامه )-رضا رهنورد( عکاس)- ابراهیم حسینی ( امدادگر)- محسن سعادتی ( امدادگر)- حسین فراحی – محمدرضا زارع-احسان زارع-یعقوب ذبیح مند- سعادت اختر
بانوان: فرزانه محیط ( مسئول هماهنگی)-حمیده افتخاری(گزارش نویس)
گروه های کوه نوردی هلال مهر و هلال بختگان:
آقایان: کامیار کشاورز- سعید مالکی- ابراهیم رامشی- اکبر شبانی
بانوان: زیبا صبور نیا- فاطمه امینی- مرضیه نگهداری
بانوان: فرزانه محیط ( مسئول هماهنگی)-حمیده افتخاری(گزارش نویس) زیبا صبور نیا- فاطمه امینی- مرضیه نگهداری


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.