باشگاه کوهنوردی ردپا شیراز
وضعیت آب و هوا : آفتابی،ابری،بارانی
منطقه : شهرستان شیراز  -کوهستان دراک

▬ مروری بر موقعیت جغرافیایی و مشخصات کوه دراک:

کوه دراک با ارتفاع ۲۹۰۰ متر از سطح دریا، درغرب شهر شیراز واقع شده وتا شمال غرب ادامه دارد.قسمت شمالی آن از اوایل آذر ماه تا اواخر اسفندماه پوشیده ازبرف میباشدو مسافت آن تاقله ۸۷۷۰ مترمی باشد . مسیرهای متعدد و همچنین پناهگاه هایی چون غدیریه و امیریه جهت استراحت و تجدید قوای کوهنوردان تا صعود قله وجود دارد.
کوه دراک از سمت جنوب،شرق و شمال به شهر شیراز اشراف دارد و کوه سرخ در غرب آن واقع شده وشکل خاصی را بوجود آورده (شکل انسانی که به پشت خوابیده) که باعث نامگذاری این کوه به کوه مستسقی (آدمی که شکمش آب آورره) و کوه مادر(مادری باردار) شده است ، همچنین کوه برفی نام دیگر کوه دراک است که دلیل نامگذاری آن این است که در گذشته مردم جهت تامین آب و یخ موردنیازدرزمستان برفهای این کوه رادر چاله انبارمیکردند ودر تابستان ازبرف اب شده استفاده میکردند.
همچنین کوه دراک دارای پوشش گیاهی همچون آویشن، بادام کوهی، کنگر ، بومادران، لاله های واژگون، درخت بلوط، پیاز کوهی میباشد . گونه های جانوری دراک شامل شغال روباه، کبک و شاهین میباشد.
کوه دراک محیطی کوهستانی با آب و هوای معتدل و نقش کاربری تفریحی و طبیعی است، همچنین بوستان دراک با امکانات تفریحی در شمال غربی کوه موقعیت ترافیکی کوه را پر ازدحام کرده است.

◙ شرح گزارش:

مطابق برنامه اعلام شده همنوردان در ساعت ۶:۰۰ صبح در میدان احسان حضور یافتند و پس از تب سنجی وتست اکسیژن ساعت ۶:۱۲ راهی کوه دراک شدیم. ساعت ۶:۳۳به ایستگاه درخت بلوط رسیدیم و پس از گرم کردن و نوشیدن آب و عکس گرفتن به ادامه مسیر پرداختیم. در طول مسیر، گسترش آفتاب بر قامت کوه دراک همراه با درختان انگور پراکنده در دامنه ،نقاشی زیبای نگارگر هستی را نشان می داد.ساعت ۷:۲۰ به سه راهی بیستون رسیدیم و پس از استراحتی کوتاه مسیر سه کاج را در پیش گرفتیم ، مسیری پر پیچ و خم با سنگهای پله ای شکل همراه با درختان بادام کوهی و گلهای زیبایی چون نسترن . ساعت ۸:۰۶ به غار دوستی رسیدیم و پس از توقفی کوتاه به پیمایش ادامه دادیم . ساعت ۹:۰۹ به پناهگاه غدیریه رسیدیم و کمی بالاتر از پناهگاه زیر سایه تک درخت زیبا درهوایی مطبوع و با چشم انداز زیبایی از شهر شیراز به صرف صبحانه پرداختیم. ساعت ۹:۴۰ به ادامه پیمایش برروی یال که بصورت جاده با شیب ملایم بود پرداختیم . ساعت ۱۱:۱۵ به امیریه رسیدیم و استراحتی کوتاه داشتیم ، که در آن ارتفاع شاهد پناهگاه زیبای امیر با درختان سبز دره بودیم .سپس به حرکت ادامه دادیم . بعد از رسیدن به کمپ عشایر نظاره گر گله بزرگ گوسفندی بودیم که توسط چوپانان به سمت کمپ هدایت میشدند و مجبور به توقف جهت عبور گله شدیم . هوا کمی گرم بود اما مسیر پیمایش همچنان سرسبزی و زیبایی خودش را داشت ، بوته های زرد رنگ جاشیر به همراه بوته های سبز و گلهای زیبا و گیاهان دارویی همچون بومادران چشم انداز زیبایی از بازی رنگها را بوجود آورده بودند. هر چه به قله نزدیک تر میشدیم شاهد تراکم ابرها و خنک تر شدن هوا بودیم . با نمایان شدن نماد قله همنوردان شروع به سرودن سرود ملی کردند ودر نهایت در ساعت ۱۲:۴۳ستیغ دراک را فتح کردیم. همچنان که همنوردان به استراحت و گرفتن عکس پرداختند شرایط جوی به سرعت تغییر کرد.تراکم ابرها و وزش بادو بارش باران ورعد و برق شرایط نامساعدی را فراهم کردند به همین دلیل بسرعت مسیر فرود را در پیش گرفتیم که با کاهش ارتفاع ۹۰۰ متر از قله بارندگی قطع شد اما وزش باد همچنان ادامه داشت. ساعت ۱۳:۵۵ به کمپ عشایر رسیدیم و پس از توقفی کوتاه و جبران کسری آب به لطف عشایر مهربان پیمایش را ادامه دادیم . ساعت ۱۵:۲۷ به پناهگاه غدیریه رسیدیم ، پس از صرف ناهار واستراحت ساعت ۱۶:۱۴به پیمایش ادامه دادیم . در نهایت ساعت ۱۸:۴۱به میدان احسان رسیدیم و پس از سرد کردن، پایان خوب صعودی دیگر در کنار همنوردان عزیز و مهربان و همدل را رقم زدیم.
به پایان آمد این دفتر ،حکایت همچنان باقیست….