تاریخ : ۱ اسفندماه ۱۳۹۹
ارتفاع قله: ۲۸۷۸ متر
✍شرح گزارش:
معرفی کوه دراک :
کوه دراک در شمال غربی شهر شیراز و موقعیت قله آن ۲۹ درجه و ۴۱ دقیقه و ۴۲.۸ ثانیه شمالی  و ۵۲ درجه و ۲۲ دقیقه و ۵۴.۵ ثانیه شرقی می باشد. بنایی روی قله آن ساخته شده که بخش از آن تخریب شده است.کوه سرخ در شمال آن قرار دارد. نام های دیگر کوه دراک کوه مادر ، مستسقی و کوه برفی می باشد.
واژه دراک به معنی محل جمع شدن آب و برف است.
مسیرهای متعددی جهت دسترسی به کوه وجود دارد . مسیر نرمال صعود به قله دراک از سمت میدان احسان ، مجتمع فرهنگی ورزشی احسان و عبور از بزرگراه امام خمینی و رسیدن به دامنه کوه می باشد.
از پوشش گیاهی این منطقه می‌توان به بوته های آویشن، ریواس، کنگر، پیازکوهی و گل های شقایق ،لاله‌های واژگون و سنبل کوهی و درختان ارژن ، بنه ، بادام کوهی و بلوط اشاره کرد. درختان کاشته شده سرو ، کاج و زبان گنجشک نیز در مسیر دیده میشود که هر ساله در روز درختکاری تعدادی از نهال های این درختان در منطقه توسط سازمان های مختلف کاشته میشود.
پوشش جانوری هم شامل تعدادی از گونه های پرندگان و بعلاوه شغال، روباه, خرگوش، مار و عقرب می باشد.
صعود قله دراک:
صبح جمعه ٠١/ ١٢/ ۹۹ساعت ۶:٣۵ برنامه از ابتدای کوچه مدرسه احسان توسط ۶ نفر از اعضا باشگاه ردپا شروع شد.
ساعت ٧:٣۵ زیر درخت بلوط بمدت ۱۰ دقیقه به نرمش کردن و گرم کردن گذشت .

ساعت ۷:۴٠ به دوراهی مسیر موسوی و دره عسکری رسیدیم.

ساعت ۹:٢٠به پناهگاه غدیریه رسیدیم و با رعایت پروتکل ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به صرف صبحانه پرداختیم.

ساعت ۹:۴۵ مسیر به سمت پناهگاه امیریه از جاده خاکی ادامه پیدا کرد و ساعت ١١به کمپ عشایری رسیدیم .
پس از استراحت کوتاهی به همراه نوشیدن آب و خوردن تنقلات ، راهی قله شدیم .
در مسیر زیبایی های زمستان و برف مسیر با شیب ملایم ادامه داشت تا اینکه ساعت ۱۲:٣٠ به قله رسیدیم و کنار بنای یادمان که متاسفانه تخریب شده بود عکس یادگاری گرفته شد وپس از نوشیدن آب و تنقلات و میوه ساعت ۱۲:۴٠ مسیر فرود آغاز گردید.
ساعت ١:۴٠ مجددا به کمپ عشایری رسیدیم و به صرف ناهار پرداختیم و ساعت ١:۵۵ مسیر فرود را در جاده خاکی ادامه دادیم و اواسط آن به قصد رسیدن به مسیر زیگزاگ موسوی با مسیری فرعی که دارای پاکوب بود از جاده خاکی خارج شدیم و پاکوب را ادامه دادیم تا حدودا پس از یک ساعت به جانپناهی سنگی و متروکه رسیدیم و بعد از آن به ادامه مسیر پرداختیم که به دلیل رویش علف های بسیار زیاد که نوید رسیدن بهار را میدادند پاکوب کمی نامشخص بود ولی پس از طی مدت کوتاهی به پاکوب مشخص و مسیر زیبایی رسیدیم که از بالا دیدی کافی به مسیر موسوی داشتیم و میشد کسانی که به بالای مسیر موسوی به استراحت میپرداختند را به راحتی مشاهده کنیم و در نهایت در ساعت ۴:۲۰ به بالای مسیر موسوی رسیدیم.

پس از استراحتی کوتاه و خوردن میوه و تنقلات در ساعت ۴:۳۰ به ادامه فرود از مسیر زیگزاگ موسوی که در حدود ساعت ۵:۲۰ به مجددا به دوراهی موسوی و عسکری رسیدیم و در انتها در ساعت ۵:۴۵ از پل جاده کمربندی رد شدیم و با انجام حرکات کششی به سرد کردن پرداختیم و ساعت ۵:۵٠ دقیقه به محل شروع مسیر که همان کوچه مدرسه احسان بود رسیدیم.