پیمایش وپاکسازی غارگبر۳۰/۱۰/۹۰

کوه نوردی یکی از ورزش های دسته جمعی است که گروهی از افراد دوستدار طبیعت  دل به کوهستان زده و برای زمانی با دورشدن از زندگی صنعتی و یکی شدن با طبیعت روح خود را به آرامش می رسانند.

گروه کوه نوردی ردپا در تاریخ سی ام دی ماه ۱۳۹۰ که مصادف با روز هوای پاک بود عازم کوه توده به قصد دیدن غار گبر شدند.کلیه اعضای گروه در ساعت ۶:۱۵  فلکه قصرالدشت حاضر شده وبا وسیله نقلیه اویکو به سمت غار گبر حرکت کردند.
 برای رسیدن به این کوه گروه از پلیس راه پل فسا به سمت شهرستان سروستان حرکت کردند.مسیری کاملا آسفالته تا پای کوه. در این مسیر آثار تاریخی کاخ ساسان دیده می شد. از جمله کوه های شاخصی که در این مسیر واقع شده اند کوه گروخته ۱۵ کیلومتری سروستان و خرمن کوه سمت چپ پلیس راه فسا هستند.

ساعت ۸:۳۰ گروه به پای کوه رسیدند.ارتفاع ثبت شده در این مکان ۱۵۵۸ متر از سطح دریا بود. پس از ده دقیقه نرمش و گرم کردن بدن به سمت غار حرکت کردند.هوا کاملا آفتابی بود و باد سردی در حال وزیدن بود.

کوهپیمایی با شیب ملایم شروع شد و به شیب متوسطی رسید.گاهی شیب مسیر تند می شد و دوباره به شیب ملایمی می رسید.در دو طرف کوه دره هایی با دیواره های ستبر دیده می شد.پوششی از گیاهان کوهستان نظیر درختان بادام کوهی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏ٌٌ‏ٌُو گون در مسیر دیده می شد.
گروه پس از طی مسافتی و گاهی وقفه های ده دقیقه ای برای تجدید قوای اعضا ساعت ۱۰:۴۰ برای صرف صبحانه به مدت ۲۵ دقیقه در جای مناسبی که در معرض باد کمتری بود استقرار یافتند.پس از آن دوباره حرکت کرده و در ساعت ۱۱:۵۰ به غار رسیدند.
به لحاظ جغرافیایی غار گبر دراستان فارس ۳۰ کیلومتری جاده استهبان- شیراز در جنوب غربی روستای دهویه رونیز علیا و بالای روستای عباس آباد قرار دارد. این غار در ارتفاع ۲۰۷۶ متری از سطح دریا قرار دارد. از ویژگی های این غار پوشیدگی و استنتار آن است به گونه ای که تا چند قدمی آن قابل رویت نیست. دهانه غار دارای طول تقریبی ۳۰ متر  است و برای ورود بدان می بایست مسافتی سرازیری طی کرد تا به کف غار رسید. از ویژگی های دیگر غار وجود ستون ها و آویزانک های آهکی است که به اصطلاح علمی، استالاکتیت و استالاگمیت گفته می شود. تقریبا از تمامی سقف آن قطرات آب زلال و خنکی می چکد، در تابستان هوایی بسیار خنک و مطبوع دارد. جالبتر از همه اینها خمره ای است که در انتهای غار و در بلندای صخره ای  است که از روزگاران دور در زیر یکی از آب چگان ها نهاده اند.
جهت حفظ محیط زیست  کلیه اعضای گروه اقدام به پاکسازی محیط  طبیعی غار کردند و پس از اقامت یک ونیم ساعته در غار وبازبینی نواحی اطراف و بالای غار ساعت ۱:۴۵ خود را آماده فرود کردند.از همان مسیر صعود مسیر فرود از غار انجام شد و در ساعت ۳:۳۰ کوهپیمایی خود را به پایان رساندند.لازم به ذکر که نقشه کروکی مسیر و جزییات فنی صعود در سایت گروه کوهنوردی ردپا موجود می باشد.


www.radepagroup.com
همنوردان همراه در این برنامه:
محسن سالاری(سرپرست)-اشکان سالاری(امدادگر)- محسن سعادتی (امدادگر)-رضا رهنورد(عکاس)-ابراهیم حسینی(امور مالی)- افلاطون سهرابی-رضا منفرد-فاطمه فهندژ- محمد جعفری-صفورا ببرافکن-حسین فراحی-زهرا خردپیشه-محمدرضا زارع- محمدعلی جوشکی-عذرا بردستانی-مریم قاسمی-حمیده افتخاری


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.