گزارش برنامه صعود به قله کوه سرخ شیراز

جمعه ۲۷ بهمن ماه ۹۶

کوه سرخ از کوه های زیبای شیراز واقع در غرب این شهر می باشد. این کوه زیبا از غرب شهرک گلستان شروع می شود و تا کوه های قلات ادامه می یابد. قله این کوه که ۲۸۰۰ متر ارتفاع دارد در نزدیکی دوکوهک می باشد. این کوه از جنس شن و ماسه های درشت و کوچک می باشد که قرمز رنگ به نظر می رسد و احتمالا به همین دلیل به کوه سرخ مشهور شده است. فرسایش زیاد کوه باعث شده که ریزارهای زیادی داشته باشد که صعود به آن را مشکل می کند. برف گیر بودن کوه در فصل زمستان باعث ایجاد چندین چشمه و رودخانه فصلی در اواخر زمستان و بهار می شود که متاسفانه در سال جاری به علت کمی بارش، آب این چشمه ها کم می باشد. وجود سنگ شکن و کارگاه تولیدی شن و ماسه در دامنه کوه باعث تخریب بیشتر این کوه می شود. ردپای انسان های گذشته در کوه با بودن قلعه ای با سنگ و گچ کوبیده در بالای کوه و آثار چندین راه پله فرسایش یافته و نیز قطعه سفالهای کلفت و کم ظرافت با رنگ تیره در نزدیکی قلعه و قله کوه قابل مشاهده است.
اعضای باشگاه ردپا با برنامه ای از قبل پیش بینی شده در ساعت شش و سی دقیقه در میدان احسان گرد هم آمدند و با وسیله نقلیه شخصی حرکت خود را شروع کردند. پس از عبور از شهرک گلستان در مسیر جاده شیراز _ سپیدان به دوکوهک رسیدیم و سپس به سمت چپ جاده رفته و مسیر را به سمت باغات رضوان دوکوهک ادامه دادیم. از یک کارگاه تولید شن و ماسه عبور کرده و به ورودی باغ شهرها رسیدیم. خودرو ها را در همان جا پارک نموده و بعد از آماده نمودن وسایل و تجهیزات حرکت نمودیم. از در ورودی باغ شهرها وارد شده و در انتها به سمت چپ پیچیدیم . از دامنه کوه بالا رفته و پس از پیمایشی کوتاه از دره که آثار رودخانه فصلی داشت عبور نموده و از یال کوه مجاور بالا رفتیم.پس از حدود یک ساعت پیاده روی به چشمهآب کوچکی رسیدیم که مکانی صاف و هموار در کنار آن وجود داشت. آب چشمه به صورت قطره ای از سقف کوه فرو می چکید و برای جمع آوری آب و هدر نرفتن آن چند سطل پلاستیکی در زیر آن قرار داده بودند. در این جا با همراهان توقف نموده و پس هز خوردن صبحانه و استراحتی کوتاه مسیر خود را از روی یال غربی ادامه دادیم. شکوفه های بی شمار درختچه های ارژن و هوای بهاری منطقه زیبایی مسیر را چند برابر می کرد. ساعت ده و نیم به قله رسیدیم و ضمن گرفتن عکس یادبودی بر بلندای قله، مسیر خود را از روی یال شمالی ادامه داده و پس از پیمودن مقداری راه و عبور از یک گردنه به قلعه باستانی رسیدیم و ضمن دیدن آن از همان راه دوباره برگشتیم. جالب این که برخی نقاط این یال ارتفاعی بیش از قله داشت. چنان که ارتفاع حتی به بیش از ۲۸۵۰ متر می رسید. پیش از رسیدن به قله، شیب یال به سمت شرق را ادامه دادیم و در مسیر پاکوب حرکت را ادامه دادیم. تا به محل قبلی که صبحانه خورده بودیم رسیدیم. ساعت دو و نیم بود و برای ناهار و استراحت در آن جا توقف نمودیم. پس از آن فرود را ادامه دادیم . ساعت چهار و نیم به محل پارک خودروها رسیدیم و در پایان عکس یادبود گرفته شد.

توضیحات تکمیلی
در تمام طول مسیر آنتن دهی تلفن همراه خوب بود.
نزدیک ترین مرکز درمانی در دوکوهک (دامنه کوه) و شهرک گلستان قرار داشت.
نزدیک ترین پمپ بنزین و گاز در دوکوهک می باشد.
آب و هوا بسیار خوب و بهاری بود.
پوشش گیاهی: بیشتر پوشش گیاهی این منطقه ریواس، آویشن، ارژن و در ارتفاعات پایین درختچه های بندرود بود.
پوشش جانوری: پرندگان این کوه شامل کبک، سینه سرخ، گنجشک، بلبل، سار، شاهین و تیهو می باشد. هم چنین پستاندارانی مانند گربه وحشی، سمور و روباه هم در این منطقه وجود داشته که البته به دلیل شکار بی رویه از تعداد آن ها به شدت کم شده است.
تعداد همنوردان در این برنامه یازده نفر بود
گزارش: غلامحسین مهرابی

۲ دیدگاه برای “صعود به قله کوه سرخ شیراز جمعه ۲۷بهمن ماه ۱۳۹۶”

1. متن خوبی نوشتید کاش آدرس ها کمی دقیق تر و با ذکر طول مسیر ها به کیلومتر و زمان بود که برای افراد ناشناس پیدا کردن مسیر ها راحت تر باشه