بامداد آدینه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ تعداد ۹ نفر از اعضای گروه کوهنوردی ردپا با دو دستگاه سواری در ساعت ۵:۳۵ از میدان معلم شیراز عازم تنگ غوره دان شدند.

به لحاظ جغرافیایی این تنگ در استان فارس،شهرستان اقلید،روستای امامزاده اسماعیل قرار دارد و با فاصله ۱۲۰ کیلومتر از شیراز واقع است.برای دسترسی به این تنگ میتوان از شیراز به نقش رستم رفت و از روستاهای شول،گرم آباد،حسن آباد باصری،میان قلعه،بنی یکه،هاشم آباد،سعادت آباد،بیدگل ،مائین،کندازی گذشت و به روستای امزاده اسماعیل در جاده مرودشت-اقلید رسید.

دو نفر راهنما در نقش رستم در ساعت ۶:۵۰ به گروه ملحق شدند و با سه دستگاه سواری عازم امامزاده اسماعیل شدند. ساعت ۷:۴۰ به امامزاده اسماعیل رسیدند و پس از طی چند کیلومتر در جاده مرودشت-اقلید و رد کردن روستا در جاده ای آسفالته به سمت چپ وارد جاده ای شده و تا انتها آن را طی نموده تا به تابلوی ایستگاه خرس رسیدند. در اینجا با طی ۵ کیلومتر در جاده خاکی و و در سمت راست و در راستای روستا مسیری را طی نموده که از کنار باغات انگور و سد گذشته وبه  آب انباری رسیدند .در آنجا خودرو های خود را پارک نموده و پس از آماده سازی کوله ها و تجهیزات در ساعت ۸:۳۰ حرکت خود را به سمت تنگ آغاز نمودند.

تنگ در میان دیواره هایی بسیار زیبا بود که غارهای متعددی در میان دیواره ها دیده میشد.وسط تنگ رودخانه خشکیده ای بود که گویا در زمستان و اوایل بهار آب در آن جاری می شود.درختان بنه و ارژن و کیکم  و بادام در آن به وفور یافت میشد. درختان بنه کوهی و چنار به رنگهای مختلف در آمده و پاییز را به بهترین صورت نشان میداد. گروه در ساعت ۱۰:۰۰ توقفی برای استراحت و صرف صبحانه در زیر درختان پاییزی داشت .سپس به مسیر خود ادامه داده و چشمه اول را طی کرده که خشک شده بود و در ساعت ۱۲:۳۰ به چشمه چناری در زیر انبوه درختان چنار رسید.که بسیار صحنه های زیبایی از برگ ریزان پاییزی در آب چشمه و درختان چنار محصور کرده چشمه ، ایجاد شده بود و همنوردان به گرفتن عکسهای متعددی پرداختند. عشایر دامهای خود را تا نزدیک چشمه آورده بودند و چادرها و کومه های آنها در بالادست چشمه دیده میشد. از ابتدای پیمایش تا چشمه چناری حدود ۷ کیلومتر بود .

سپس مسیر برگشت در پیش گرفته شد.جایی مسطح و در کنار درختان زیبا و دیواره ایی زیباتر نهار صرف شد و ساعت ۱۵:۰۰ پس از صرف نهار و استراحت به سمت محل پارک خودروها حرکت کردند و در ساعت ۱۷:۳۰ به محل رسیده و پس از ورزش های کششی راهی شیراز شدند و برنامه در کمال صحت و سلامت در شامگاه ۱۵ آبان در شیراز پایان یافت.

در پایان از راهنمای محترم برنامه جناب آقای شیاری از گروه کوهنوردی مهر مرودشت  و سرپرست محترم این گروه جناب آقای فلاحی که در این برنامه ما را یاری نمودند کمال تشکر و سپاسگزاری را داریم.

همنوردان همراه در این برنامه:

آقایان:محسن سالاری(سرپرست)، محمد دهقان(پاقدم)، غلامرضا حق بین

بانوان:حمیده افتخاری(گزارش نویس،کمک سرپرست ،امدادگر)، مژگان باقری(عکاس)، صدیقه کشتکار(ناظر برمحیط زیست)،فاطمه کریمی(امور مالی)،نسرین کشاورز،زهرا نیک کار

راهنما:آقایان شیاری و همراه از گروه کوهنوردی مهر مرودشت 

“گزارش زیست محیطی از پیمایش تنگ غوره دان تا چشمه چنار”

تنگ غوره دان در حدود ۱۲۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

مکانی سرسبز با چشم اندازی زیبا که دارای درختان کیالک، بنه و…، چشمه، حیوانات متعددی از جمله خرس و کبک می باشد.

این پیمایش که حدود ۷ کیلومتر بود توسط گروه ردپا طی ۴ ساعت پیموده شد. در طول مسیر پسماندهای پلاستیکی و فلزی شامل انواع بطری های آب و نوشابه، قوطی کنسرو و… به وفور دیده می شد که توسط اعضای گروه به صورت کامل پاکسازی شد.

شوربختانه در مسیر پیمایش شاهد قطع درختان و تبدیل آن به زمین های زراعی، خاکسترهای حاصل از برپایی آتش در نقاط مختلف، کشته شدن مار، پوکه های فشنگ شکارچیان، تله هایی برای شکار کبک، چرای بی رویه دام، خشکی آب رودخانه و… بودیم.

با وجود همه بی مهری هایی که از سمت انسان نسبت به طبیعت شده بود اما طبیعت زیبای این منطقه با شکوه خاصی جلوه گر زیبایی های پاییز هزار رنگ بود.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

۴ دیدگاه برای “پیمایش تنگ غوره دان-مرودشت-۹۴,۸,۱۵”

  1. نقاط قوت
    • دارای حیوانات وحشی وپرنگان مناسب برای سخره نوردی
    نقاط ضعف
    • طبیعت به این زیبایی نقاط ضعفی نمیبینم

    تنگه محمودهاشم اباد
    جایی دیدنی باچشم اندازی زیباوطبیعتی بکر
    امنیت ارامش مردمانی بااصالت وفهیم مهربان مهمان دوست .باارتفاعی حدود۳۷۰۰متر به قله کلمه سفید.له جاشیری. چشمه انجیری. گردنه بزی. دوله .هفت گدار .گودگیره. تنگ زندان. له گرازی .راه خرکی.سلام گاه.راه گربه ای.سه چنگ.یوردوچاه عبدالرسولی.پایین کوه مزرعه باغ محمود.دیدنی ومنحصربه فرددراستان فارس.

  2. نقاط ضعف
    • درطول چندسال کم بارشی وخشکسالی اسیبهایی به پوشش کیاهی ودرختان رسانید

    تنگه محمودواقع غرب روستای هاشم ابادابرج
    منظرهای زیبا ودیدنی دانه کوه حسین کردشبستری
    ادامه کوه نقش رستم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.