نول، نام دو قله از قلل شرقی دناست که در راستای شمالی –جنوبی یکدیگرند و از اینرو آن ها را با نام های شمالی و جنوبی می نامند.

خط الراس شرقی دنا از گردنه ی بیژن به طرف شرق رشته کوه دنا با قله ی برف کرمو شروع می شود و در ادامه پس از قله های نمک، کل خرمن، نول شمالی، نول جنوبی، قاش سرخ، تاپو، رمبسته و پازن پیر به پایان می رسد. نول شمالی با ارتفاع ۴۱۳۵ متر و نول جنوبی با ارتفاع ۴۱۰۸ متر از قله هایی بودند که تیم ۱۱ نفره ی ردپا قصد صعود بر آنها را داشتند.

روز پنج شنبه ۱۴/۳/۱۳۹۴ ساعت ۷ صبح از میدان معلم حرکت کردیم.ساعت ۱۱ به یاسوج رسیدیم و از آن جا راه سی سخت را در پیش گرفتیم. به دلیل تعطیلات چند روزه ، جاده بسیار شلوغ و پرترافیک بود و همین موضوع باعث شد تا زمان بندی های گروه کمی دچار تغییر شود. ساعت ۱:۴۵ به محیط بانی کوه گل رسیدیم و از آنجا با یک دستگاه وانت به سمت تنگه ی نول حرکت کردیم. پس از رسیدن به دوآب از وانت پیاده شده و مسیر تنگه را در پیش گرفتیم.ساعت ۳ ناهار خورده و راه تنگه را ادامه دادیم. ساعت ۵:۴۵ به منطقه ی سنگ بزرگ رسیدیم. در انتهای تنگه، آبشار نول قرار داشت و ما می بایستی از سمت چپ سنگ بزرگ، به طرف گردنه ی نول تغییر مسیر می دادیم. راه نسبتا پرشیبی بود که کار صعود را مشکل می کرد. در بین راه باران تندی شروع به باریدن کرد که مجبور شدیم نیم ساعتی را در غاری پناه بگیریم. پس از بند آمدن باران به راه خود ادامه دادیم . در بین راه کوهنوردانی را دیدیم که از محلات برای صعود قله ی کل خرمن آمده و در راه بازگشت بودند. ساعت ۱۰ شب به گردنه ی نول رسیدیم که محل استراحت کمپ های کوهنوردی است. چادرها را برپا کرده شام را خورده و استراحت کردیم.

صبح روز جمعه به دلیل وزش باد سرد و نسبتا شدید، سرپرست تصمیم گرفت که برنامه ی حرکت به سمت نول شمالی با یکساعت تاخیر انجام شود. صعود از روی خط الراس شروع شد . ساعت ۹ صبح حرکت به سمت نول را شروع کردیم . خط الراس، کاملا سنگی و در برخی نقاط تیغه ای بود و همین مسئله ، حرکت گروه را بسیار کند کرده بود.ساعت ۳:۴۵ بعدازظهر به پشت قله ی نول رسیدیم. دره ای نسبتا عمیق بین ما وقله ی نول قرار داشت که اگر می توانستیم از آن عبور کنیم تا نول نیم ساعت بیشتر راه نبود. به دلیل خستگی اعضای گروه ، در همان جا ی تنگ ناهار خورده سپس سرپرست و چند نفر از اعضای گروه به بررسی راه های ممکن برای عبور از آن گردنه ی سخت پرداختند. دره ی میانی پوشیده از برف و نسبتا پرشیب بود و راه مطمئنی نبود؛ ضمن اینکه در همین زمان باران و برف نسبتا شدیدی شروع به بارش کرد و مجبور شدیم با برپایی یک چادر اضطراری و رفتن به درون آن کار عبور را متوقف کرده و صبر کنیم. پس از بند آمدن باران به توجه به سرمای هوا و اینکه کم کم به پایان روز هم نزدیک می شدیم، گروه مسیری رابرگشت تا ادامه مسیرراازتراورس زیرقله درپیش گیرد. مسیر نسبتا پرشیب و سنگریزه ای بود که با احتیاط پایین آمدیم و از آنجا بر روی یال نول حرکت کردیم تا ساعت ۹ شب که به پایین دامنه ی نول رسیدیم. همان جا کمپ را برپا کرده و به دلیل سردی هوا و وزش باد شدید به درون چادرها رفته و استراحت کردیم.

صبح روز شنبه از لایه های زیرین برفی که در چند متری چادرها قرار داشت کمی برف تمیز برداشته تا برای درست کردن چای و تهیه ی آب مورد نیاز استفاده کنیم . قله ی نول در حدود ۱۰۰ متری چادرها نمایان بود.ساعت ۹:۴۵ دقیقه ۹ نفر از اعضای گروه از مسیر قله که نسبتا پرشیب بود بالا رفته قله را فتح کرده و در آنجا عکس یادگاری گرفتند.رفت و برگشت گروه برای صعود قله حدود یکساعت طول کشید . به محض رسیدن اعضا، چادرها را جمع کرده به سمت نول جنوبی حرکت کردیم . ساعت ۱۲ ظهر بر روی قله ی نول جنوبی عکس یادگاری گرفتیم و سپس مسیر بازگشت به سمت تنگه ی نول ودره بره بازرا در پیش گرفتیم. راه نسبتا سخت و بسیار طولانی را طی کردیم. در کل قله های نول شمالی و جنوبی از قله های نسبتا سخت و پرچالش دنا هستند .برای صعود به این قله ها، اعضای گروه باید توانایی بسیار بالایی برای حرکت روی دیواره های سنگی، دست به سنگ شدن، حرکت روی شیب ها ی بسیار تند وسنگریزه ای داشته باشند. ساعت ۸:۳۰ شب پس از طی مسافت بسیار زیاد در دشت ( بروباز ) به چشمه ای رسیدیم و پس ار نوشیدن آب و شستشوی سروصورت منتظر وانت محیط بانی شدیم. ساعت ۹ شب سوار مینی بوس شدیم و در ساعت ۱۱ پس از صرف شام در یکی از رستوران های سی سخت به سمت شیراز حرکت کردیم. همه ی اعضای گروه ۱۱ نفره ی ردپا ساعت ۱:۳۰ بامداد در کمال سلامت به شیراز رسیدند._قله_نول_جنوبی_وشمالی.jpg.jpg