گزارش صعود به قلّه کل خرمن
)صبح روز پنج شنبه ۳۰/۵/۹۳ تا شامگاه روز جمعه ۳۱/۵/۹۳(

ساعت ۰۵:۰۰ صبح روز پنج شنبه در میدان معلم جمع شدیم.
روز اول (پنج شنبه) :
۰۵:۱۵ سوار مینی بوس آقای حبیبی شده و حرکت خود را آغاز کردیم.
۰۶:۲۰ به مدت ۱۰ دقیقه در دالین توقف داشتیم.
۰۷:۵۵ به اردکان رسیدیم. (توقف نداشتیم)
۸:۰۰ به یاسوج رسیدیم و پس از گذر از خیابانهای این شهر و خرید نان شهر را به سمت شهر مادوان که تقریباً چسبیده به یاسوج است، پیش رفتیم.
۰۸:۴۵ از شهر مادوان عبور کرده و به سمت سی سخت راه خود را ادامه دادیم. از کنار مدخل ورودی تنگ گنجه ای عبور کردیم.
۰۹:۴۵ به سی سخت رسیدیم و در آنجا برای صرف صبحانه توقفی در حدود یک ساعت داشتیم.
۱۰:۱۰ از سی سخت به سمت چشمه میشی حرکت کردیم.
۱۰:۳۰ به این چشمه (چشمه میشی) رسیدیم. پس از گذر از این چشمه، به سمت محیط بانی کوه گل راه خود را ادامه دادیم.
۱۱:۰۵ به کوه گل رسیدیم و از مینی بوس پیاده شدیم و مسیر را به همراهی محیط بانی به سمت دو راهی بره باز ادامه دادیم (این مسیر تقریباً ۴ کیلومتر بود و در سمت چپ مسیر می توانستیم قلل برف کرمو و برف کاغذی را مشاهده کنیم).
۱۱:۲۰ به ابتدای دو راهی بره باز رسیده ، مسیر خود را به سمت دو آب آغاز نمودیم. مسیری زیبا که در اطراف مسیر آویشن ، پونه ، خاری (خشک شده آن را در ماست می ریزند) و گیاهان دیگر به وفور مشاهده می شد.
۱۲:۱۰ به دو آب و آغاز تنگ نول رسیدیم و حدود ۱۰ دقیقه دیگر به حرکت خود ادامه دادیم.
۱۲:۲۰ در محلی زیبا که مناسب برای برپا کردن کمپ بود، استراحت نمودیم.
۱۲:۴۰ پس از انجام حرکات کششی، به راه خود ادامه دادیم.
۱۳:۰۰ به استراحت مختصری پرداختیم. در این محیط از آب چشمه آنجا بهره مند شده و چندین عکس نیز گرفتیم. در آب چشمه یک عدد بطری دوغ قرار داده بودند که خنک شده بود و هر شخصی را وسوسه می کرد که آن را برداشته و بخورد. همچنین در اطراف نیز گوسفندان در حال چرا بودند.
۱۳:۲۰ مجدد حرکت خود را آغاز نمودیم.
۱۳:۴۰ به محل مناسبی برای صرف نهار رسیدیم. به دلیل وجود سنگی بزرگ، آن محل را  سنگ بزرگ نام نهادیم.

این سنگ از بالای کوه نیز به خوبی قابل مشاهده بود.
 16:00  پس از صرف نهار و استراحت، مجدداً حرکت خود را به سمت مقصد از پیش تعیین شده ادامه دادیم. از این محل به بعد شیب زیاد و زیادتر می گشت.
۱۶:۲۵ به محل رسیدیم که می بایست با استفاده از تکنیک دولفر از سنگی که در زیر آن پرتگاهی بود عبور می کردیم.
۱۶:۴۰ حرکت آغاز شد؛ اندکی از مسیر به پایین باز گشته و مجدد در مسیر انتخاب شده به سمت بالا صعود خود را دنبال نمودیم.
۱۷:۰۵ به مسیری سنگی (سنگ کوتاه) رسیدیم که دست به سنگ شده و چند متری را بدین صورت طی نمودیم.
۱۷:۳۰ کل گروه با بالای مسیر سنگ کوتاه رسیده و اندکی استراحت نمودیم.
۱۷:۴۵ حرکت خود را به سمت خط الراس نول ادامه دادیم.
۱۷:۵۵ استراحت کوتاهی برای دیدن مناظر داشتیم. در این محل که مشرف به دره بود و کل دره به خوبی دیده می شد، چشم انداز زیبایی از طبیعت (کوه، دره، رود، سبزه و …) دیده می شد.
۱۸:۰۵ ادامه پیشروی به سمت خط الراس نول آغاز شد. نم نم باران نیز شروع شد و هوا را بسیار لطیف و دل انگیز نمود.
۱۸:۱۲ به محلی رسیدیم که گل رز به وفور وجود داشت (البته الان گل نداشتند) که آن را به نام رز بیشه نام گذاری کردیم.
۱۸:۴۰ استراحت انجام شد و خود را برای حرکت در مسیری سنگریزه ای آماده کردیم.
۱۸:۵۰ حرکت در مسیری سنگریزه آغاز شد. مسیری که حرکت را خیلی سخت و پیشروی را کند کرده بود.
۱۹:۴۵ استراحت ۱۰ دقیقه ای داشتیم. چراغ پیشانی ها را برای ادامه مسیر از کوله پشتی ها خارج نمودیم. در افق ابرهایی وجود داشت که در آنها رعد و برق دیده می شد و منظره ای بسیار زیبا را بوجود می آورد.
۱۹:۵۵ حرکت به سمت خط الراس ادامه یافت و با تاریک شدن هوا از چراغ پیشانی ها استفاده کردیم. مسیر همچنان سنگریزه ای بود و به دلیل تاریک شدن هوا سرعت کمتر از قبل شد.
۲۱:۰۰ به بالای گردنه نول رسیدیم و پس از اندکی استراحت، به آماده سازی محل برای زدن کمپ پرداختیم.

(ارتفاع۳۷۴۰ متر)
۲۱:۳۰  چادرها را برپا نمودیم. با توجه به تعداد اعضاء گروه، چهار چادر برپا گردید. سپس تدارک شام دیده شد و شام صرف گردید. در ضمن گروه به دو دسته تقیسم شدند، گروه اول، اعضاء صعود کننده به قله کل خرمن و گروه دوم اعضاء جستجوگر آب.
۲۲:۱۵ شب به خیر!
روز دوم (جمعه) :
۰۶:۰۰ بیدار باش و آماده شده اعضاء صعود کننده به قله کل خرمن. همه اعضاء گروه گرم کردن و انجام حرکات کششی انجام داده و سپس گروه اول آماده صعود به سمت قله شدند.
۰۶:۳۵ گروه اول حرکت خود را به سمت قله آغاز نمودند.
۰۸:۰۰ گروه دوم منطقه را جهت یافتن چشمه آب مورد بررسی قرار دادند. اما ظاهراً هیچ چشمه ای در آن حوالی وجود نداشت. با مشاهده اینکه پرندگان نیز از آب حاصل از آب شدن برفهای موجود استفاده می کنند این  فکر که هیچ چشمه ای در آن حوالی وجود ندارد، بیشتر قوت گرفت. هنوز خبری از گروه اول نیست.
۱۰:۳۰ گروه مستقر در کمپ، برای تهیه آب به سمت اندک برف های موجود حرکت نمود و ظروف را از برف پر کرد. گروه اول در خط الراس منتهی به قله دیده شدند که در حال بازگشت بودند.
۱۱:۱۵ گروه قله به کمپ رسیدند و خبر صعود به قله کل خرمن با ارتفاع ۴۲۵۰ متر را دادند.
۱۱:۲۵ سریعاً مشغول جمع کردن چادرها شدیم.
۱۱:۵۵ صبحانه!! صرف شد.

۱۲:۳۰ آماده بازگشت شدیم و حرکت به سمت دره آغاز شد. اکنون که روز بود و همه جا دیده می شد، مشخص می شد که شب گذشته چه شیبی را صعود کرده بودیم.
۱۳:۰۰ اندکی استراحت کردیم.
۱۳:۱۵ حرکت به سمت دره (سنگ بزرگ) ادامه یافت. برخی از قسمتهای مسیر ریزال بود که سرعت حرکت را افزایش می داد؛ اما در قسمتهای دیگر مسیر به دلیل آنکه میسر از سنگهای سست تشکیل شده بود سرعت کمتر شده و نیاز به دقت بیشتری بود.
۱۵:۰۰ به سنگ بزرگ رسیدیم. در آب خنک رود دست و رویی شسته، خستگی تقریباً ۲ ساعت بی وقفه حرکت کردن را از تن به در کردیم. از چشمه ای (چشمه اول) که در همان نزدیکی بود آب خوردیم و ظرفهای آب که تقریباً همگی خالی شده بودند را پر کردیم.
۱۵:۲۰حرکت به سمت دو آب و ابتدای تنگ نول ادامه یافت.
۱۵:۳۵ به چشمه دوم رسیدم. چشمه ای با پوشش گیاهی بسیار زیبا؛ سبزه هایی در نهایت سبزی که بسیار چشم نواز بود. تعدادی عکس گرفته شد.
۱۵:۴۵ ادامه مسیر
۱۶:۰۰ به چشمه سوم رسیدیم. استراحتی انجام شد، میوه ای خوردیم. (این چشمه، همان چشمه ای بود که در مسیر صعود بطری دوغ در آن قرار داشت ـ متاسفانه خبری از بطری نبود!!)
۱۶:۲۰ حرکت به سمت دو راهی بره بازآغاز شد. نم نم باران شروع شد (هوا عالی بود).
۱۷:۱۰ به دو راهی بره باز رسیدیم و به سمت محیط بانی حرکت کردیم (هنوز نم نم باران ادامه داشت).
۱۷:۱۵ به محیط بانی رسیدیم .
۱۷:۲۵ پس از تشکر و خداحافظی ، سوار مینی بوس شده و به سمت سی سخت حرکت کردیم. در طی مسیر منظره شهر سی سخت از بالا دیده می شد که به دلیل سر سبزی منطقه زیبا بود.
۱۸:۰۰ به سی سخت رسیدیم و در محلی که دیروز صبحانه خورده بودیم، نهار خوردیم.
۱۸:۴۵ سوار مینی بوس شده و به سمت یاسوج حرکت کردیم.
۱۹:۳۵ به یاسوج رسیدیم و بدون توقف حرکت خود را به سمت اردکان ادامه دادیم.
۲۰:۴۰ به اردکان رسیدیم. در اینجا نیز توقفی نداشتیم.
در طی مسیر از تجربیات بدست آمده در این صعود و نکاتی که یاد گرفته بودیم تبادل اطلاعات کردیم.
۲۳:۱۰ به شیراز (فلکه معلم رسیدیم)
تجربیات اعضای گروه دراین برنامه:
• بررسی شرایط آب و هوایی
• داشتن کامل وسایل (لباس مناسب ، چراغ پیشانی اضافه، کیف کمکهای اولیه و … و حتی وسایلی که به ظاهر برای یک صعود دو روزه لازم به نظر نمی رسد مثل کیت بقاچرا که هر کدام با ارزش هستند و ممکن است به آنها نیاز باشد.
• چیدمان صحیح کوله پشتی و استفاده صحیح از آن
• شناخت گیاهان محلی و یا پرسش از افراد محلی
• غذاهای قابل استفاده و نحوه بسته بندی آنها
• بستن و استفاده صحیح کاور بارانی روی کوله

خدا نگهدار تا صعودی دیگر

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.