شهر و بندر زیبای چابهار در جنوب شرق کشور و در حاشیه ی دریای عمان دارای بهترین کرانه اقیانوسی و معتدل ترین و بهترین آب و هوا در سواحل جنوب کشور است.

 این بندر تنها بندر اقیانوسی کشور (اقیانوس هند) است و همین امر سواحل صخره ای بوجود آورده است که امواج پس از برخورد با آنها گاه تا پنج متر اوج می گیرند و در این سواحل است که انواع خرچنگها و لاک پشتها را می توان مشاهده کرد که همبازی موج و اقیانوسند.گِل افشانها، سواحل صخرهای و زیبا، مساجد زیبای محلی، بافت سنتی و زندگی دیدنی بلوچها با کپرهای خود،جنگل های حرا، تالاب لیپار،تمساح  منحصر به فرد پوزه کوتاه، درخت انجیر معابد و آثار فراوان تاریخی به نظر آنوبانینی از جمله جاذبه های توریستی این بندر زیبا هستند.

گل افشان های چابهار

 

با توجه به محسوس نبودن فصول پاییز و زمستان و باقی ماندن سبزی درختان در این منطقه، فصول چهارگانه به فصل بهار شبیه و منطقه به چهاربهار معروف گردیده و نام چهاربهار رفتهرفته به صورت چابهار تغییر شکل پیدا کرده است. این بندر از لحاظ عرض جغرافیایی هم عرض بندر میامی آمریکا و دارای شرایط آب و هوایی کاملا مشابه بندر میامی است. متوسط دما ۲۳ درجه و میانگین آن بین ۳۴ و ۱۰.۵ درجه متغیر است.
چابهار جنوبی ترین شهر استان سیستان و بلوچستان است که در فاصله ۷۶۱ کیلومتری زاهدان قرار دارد. این شهر در زمانهای قدیم “بندر تیس” نام داشته و یکی از مراکز مهم تجاری کرانه های دریای عمان به شمار میآمده است. آثار باقی مانده ی بندر تیس، در حال حاضر در ۹ کیلومتری چابهار امروزی بر جای است.
اقتصاد شهرستان چابهار بر کشاورزی، ماهیگیری، دامداری و صنایع دستی استوار شده است. در این منطقه، هم اکنون به دلیل دسترسی به آبهای جنوبی ایران و موقعیت خاص منطقه، بازرگانی مهمترین فعالیت اقتصادی رایج شده است. مرکبات، زیتون، موز، انبه، خرما، نیشکر، صنایع دستی، ماهی و کالای خارجی از صادرات این منطقه به شمار می رود. چابهار مهم ترین بندر بازرگانی کرانه بلوچستان محسوب می شود و به واسطه مرکزیت داشتن و نظر به اینکه چابهار یک منطقه آزاد تجاری و صنعتی است؛ محل ورود اجناس خارجی از نقاط مختلف است. امام زاده غلام رسولی، مقبره شیخ شمیل، روستای تیس به همراه سواحل زیبا، مهمترین دیدنی های شهرستان چابهار را تشکیل می دهند.

یکی از مشکلاتی که در بازدید از نقاط دیدنی این شهرستان برای گردشگران وجود دارد؛ دور بودن نقاط دیدنی از یکدیگر است. کوه گِل افشان در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری غرب؛ جنگل های حرا در شرقی ترین نقطه شهرستان در خلیج گواتر و رودخانه سرباز (با تمساح مشهور پوزه کوتاهش) در شمال شهرستان و فاصله ای نسبتا دور قرار دارد. به همین دلیل ممکن است گردشگران در مدتی کوتاه موفق به دیدن همه آنها نشوند. ولی آنوبانینی پیشنهاد می کند، در صورتی که امکان دیدن همه آثار را ندارید بهتر است حتما دست کم به سراغ کوه گِل افشان بروید.

  • مدیر سایت
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
  • 369 بازدید

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.