در بیشتر غارهایی که آب در آنها وجود دارد گاهی از اوقات به حفره هایی برخورد می شود …

که آب در گودالهایی کم و بیش از ۵۰ سانتی متر آب پر شده و گاهی تا حد کمی موجب آب گرفتگی سیفون در محل عبور می شود بدون استفاده از اسباب و وسایل غواصی، اکتشاف در سیفونها حتی به صورت خیلی کوچک عمل انجام نشدنی و بسیار خطرناک است اگر غارنوردی وسایل غواصی در اختیار داشته باشد شاید بتواند با عبور از این مجرا دنیای جدیدی را کشف کند توصیه می شود، اکیداً بدون وسایل غواصی حتی با تکنیک بالا نباشد شنا به این آزمون دست زد. ولی غواصی و شنا کردن در دریاچه و مجراهای آبی امروزه وارد مرحله جدیدی شده است.
(این کار حتماً باید زیر نظر مربی انجام شود)

نحوه صحیح برخورد با آب:

در غارها همیشه احتمال وجود آب است خواه به مقدار کم، نظیر چالابها و یا بیشتر به صورت دریاچه ها و در نهایت رودخانه های زیرزمینی اصل اول این است که در صورت امکان از کنار آب عبور کنیم و اگر لازم است که در اب فرو رفت این عمل باید به آرامی و با دقت انجام شود و نفراتی که اقدام به این عمل می نمایند حتما شنا بلد باشند.
اگر عمق آب زیاد نباشد و درجه حرارت آن ۱۲ تا ۱۴ درجه سانتی گراد باشد راه رفتن برای مدت محدود و شنا کردن اشکالی پیش نمی آورد ولی در درجات پایین تر سرما آن هم برای مدت طولانی می تواند برای غار نوردان مسئله آفرین باشد. هایپوترمی و افت دمای مرکزی بدن باعث مرگ حتمی می گردد.
رودخانه های زیرزمینی معمولاً ما را از پیچ و خمی به پیچ و خمی دیگر می کشاند و در این حالت در خشکی نگه د اشتن بدن و عبور از آنها عمل بسیار وقت گیر و نیرو بر می باشد در صورت اطمینان از عمق کم با رعایت نکات لازم با قدم نهادن در آب و خشک نگه داشتن وسایل شخصی و عمومی می توان سریعاً از محل عبور کرده و در نتیجه کاوش را به راحتی ادامه داد. گاهی اوقات با حمل قایق کوچک به داخل غار نه تنها این عمل باعث می شود که زمان بازدید به چند برابر افزایش یابد بلکه در نهایت با اصابت قایق به یک سنگ تیز و چاره شدن، گروه در اب فرو رفته و اگر تسلط به شنا نداشته باشند موجب خسارات جبران ناپذیری می شوند ولی اگر با فن شنا آشنایی کامل داشته باشند به راحتی در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به کاوش با قایق انجام داده مانند شنا کردن در راهروهای بسیار باریک غار علی سرد و یا در غار نخجیر دلیجان استان مرکزی البته لباسهایی وجود دارد که تقریباً کاملاً ضد آب هستند و در هنگام داخل شدن در آب مورد استفاده قرار می گیرند. ولی این گونه لباسها در نوع خود بسیار گران قیمت هستند یک نکته قابل توجه در این برنامه ها، فقط نگهداری کلیه وسایل شخصی و عمومی گروه از آب دیدگی است در این مواقع همراه داشتن چند کیسه نایلونی بزرگ و محکم که بتواند کلیه وسایل را از آب دیدگی نجات دهد، ضروری است.
روشهای پیشروی در درون غار در دهلیزهای تنگ و شعبات باریک معمولاً در این مسیرها بستگی به ارتفاع آن دارد که معمولاً یا به صورت ایستاده و یا خمیده و یا به صورت چهار دست و پا و نهایتاً به صورت خزیده باید به آرامی عبور کرد. نکته مهم این که هیچ وقت نباید نفرات پشت سر هم به مسیر ادامه دهند گاهی ممکن است در مسیر به بن بست برسند و در موقع برگشت با کمبود اکسیژن روبرو شوند.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.