اصول کلی بی حرکت نمودن عضو، در شکستگیها
چرا باید عضو شکستگی یا در رفتگی را بی حرکت نمود؟
هدف اصلی از بی حرکت نمودن عضو شکسته یا در رفته آن است که از تغییر محل قطعات شکسته و در رفته هنگام حمل بیمار به مرکز درمانی جلوگیری به عمل آید. بی حرکت کردن عضو، ممکن است از عوارض ناخواسته زیر جلوگیری نماید.

صدمه به عضلات و اعصاب که ممکن است به وسیله انتهای شکسته استخوان به وجود آید و موجب فلج عضو شود.
پارگی پوست و احتمال عفونت زخم
خونریزی
درد و رنج بیمار 
این اصول بایستی در هر مورد بی حرکتی عضو در نظر گرفته شوند:
تمام شکستگیها بایستی در همان وضعیتی که قرار دارند بی حرکت شوند. ۲- به غیر از موارد استثنایی، در صورتی که یک شکستگی دارای زاویه بسیار زیادی است میتوان آن را قبل از بی حرکت نمودن صاف کرد. در هر حال هیچگاه نباید قصد صاف کردن شکستگیهای نواحی ستون فقرات،‌ شانه، آرنج، مچ دست و زانو را بنمایید. 
در مورد شکستگیهایی که مجاز به صاف کردن زاویه آنها می باشید اقدامات زیر را انجام دهید:
ملبوس روی شکستگی را بریده یا پاره کنید تا بتوانید تمام اوقات، چشم خود را مستقیماً روی محل آن بدوزید. تمام کوشش خود را به کار برید تا سر استخوان شکسته، پوست را سوراخ ننماید. این عارضه منحصراً به علت رفتار خشونت آمیز با عضو شکسته به وجود خواهد آمد و ملایمت در انجام حرکات، از آن جلوگیری خواهد نمود. به آرامی ولی محکم،‌ عضو شکسته را با هر دو دست خود بگیرید. یک دست را درست در زیر محل شکستگی و دیگری را پایین تر از آن قرار دهید. چنانچه امکان پذیر باشد از شخص دیگری بخواهید با نگاه داشتن بیمار، او را در جای خود میخکوب کند که در نتیجه حرکت شما بیمار جابه جا خواهد شد. هنگام ایراد کشش، هیچگاه سعی نکنید که با فشار، زاویه شکستگی را تغییر دهید. به هیچ وجه نگذارید که عضو تحت کشش از دست شما فرار کند و به وضعیت اول برگردد تا زمــــــانی که بحرکتی کامل انجام شود. تمام زخمها را قبل از بی حرکت کردن عضو با پانسمان بپوشانید. موقعی که وسیله بی حرکتی خود را روی عضو به کار می برید دقت نمایید که خود این وسیله ممانعتی برای گردش خون عضو به وجود نیاورد. (مثلاً در پا، فشار دادن بستر ناخنها و دقت در سرعت بازگشت رنگ قرمز ه بستر ناخن) قبل از گذاردن وسیله جهت بی حرکتی عضو، تمام لبه ها و گوشه های آن را با پنبه و یا پارچه بپوشانید تا این نقاط، فشاری روی عضو وارد نیاورد.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.