((به نام آنکه هستی نام از او یافت))
گزارش صعود قله وُل شهرستان بختگان
تاریخ: ۱ و ۲ اردیبشهت ماه ۱۴۰۱
مدت برنامه: ۱.۵ روزه
پیمایش: ۲۲ کیلومتر
تعداد همنوردان: ۱۱ نفر

شهرستان بختگان به مرکزیت شهر آباده طشک در ۱۷۰ کیلومتری شیراز، در کنار دریاچه های طشک و بختگان و جنوب کوه وُل(گونه ای سرو کوهی)  در شرق استان فارس واقع شده است. از شمال به شهرستان های سرچهان، خاتم(استان یزد) – از جنوب به شهرستان استهبان – از غرب به شهرستان ارسنجان و از شرق به شهرستان نیریز محدود می شود.
از مناطق دیدنی بختگان میتوان به تنگه جزین، شبه جزایر دریاچه طشک، پارک ملی بختگان و … اشاره کرد.

گزارش برنامه: روز اول
طبق برنامه اعلام شده در روز ۱ اردیبهشت در ساعت ۱۳ به اتفاق ۱۱ نفر از همنوردان ردپا با یک دستگاه مینی بوس، شیراز را به مقصد آباده طشک ترک کردیم.
ابتدا از بزرگراه شیراز-اصفهان عبور کردیم و بعد از گذر از مرودشت به طرف جاده شهر استخر و نقش رجب رفتیم. با گذر از روستاهای عباس آباد، قصر تابان، کره ای، خبریز و … از میان روستای علی آباد ملک وارد جاده ارسنجان-آباده طشک شدیم.
در کنار جاده درختان گز و انار مشاهده می شد. از کنار دریاچه طشک عبور کردیم که متاسفانه با لایه ضخیمی از نمک پوشیده شده بود.
بعد از گذر از روستاهای شرق آباد، چهار قلات و جزین، در ساعت ۱۶ به شهر آباده طشک رسیدیم.
در آنجا در میدان ورودی شهر، آقای روح اله عزیزی رئیس هیات کوهنوردی بختگان ، گروه کوهنوردی آباده طشک به سرپرستی جناب آقای روح الله شکاری
به ما پیوستند. سپس مقابل اداره محیط زیست آباده طشک توقف کردیم.
دو گروه به اتفاق هم با یک دستگاه نیسان و وانت در جاده خاکی که به موازات شرقی تنگه جزین بود به سمت کوه به راه افتادند.
در کنار جاده گیاهان شکرشفا(خارمیش)، پیچک پیکانی و انذروت و از دور باغهای انار و پسته قابل مشاهده بود. بعد از نیم ساعت به انتهای جاده خاکی و ابتدای پیمایش رسیدیم.
در آنجا همنوردان بعد از معارفه و گرم کردن در ساعت ۱۷ همگام با هم پیمایش را از دره باجگاه شروع کردند.
ابتدای مسیر پاکوب بود. بعد از آن شیب مسیر کمی زیاد شد.
خاک مسیر نرم و برخی سنگها مرمرین و کمی لغزنده بودند که به دلیل سنگینی کوله پشتی همنوردان کمی پیمایش را دشوار کرده بود. به همین دلیل هر ربع ساعت توقف های کوتاهی در مکان هایی به نام‌های محلی پای کتل، دختر پریده، تخت برام حسین داشتیم.
پوشش گیاهی آن منطقه شامل افدرا یا هوم، آوندول، گوش بره، گل ماهور، کرقیچ، آویشن کوهی، دانه باز، مریم گلی، پیر بهارک، هزارخار، گون، افدرا، درختان انجیر، بنه، بادام کوهی و انبوهی از کیکم بود.

بعد از گذر از دره و در ساعت ۷ و نیم به سه راهه رسیدیم که به آن سه کوچه می گفتند. با راهنمایی آقای شکاری به مسیری وارد شدیم که دشتی پر از چوبک، کرقیج، گون و درخت های تنومند بنه بودند.
حدود ساعت ۸ بعد از ۵.۵ کیلومتر پیمایش و در ارتفاع ۲۳۷۰ متر، به محل چشمه رسیدیم که کمپ عشایر در نزدیکی آن قابل مشاهده بود.
با صحبت سرپرستان با عشایر در کنار آنها کمپ را برقرار کردیم. در آنجا مقداری از آب چشمه را از آنها گرفته شام را صرف کرده و شب را در کنار عشایر دوست داشتنی و مهمان نواز سپری نمودیم.
ساعت ۱۰ خاموشی اعلام شد. ابتدا هوا مساعد و صاف بود اما در نیمه های شب بادهای کوه-دشت کمی مزاحم خواب همنوردان شد.

گزارش روز دوم:
طبق برنامه، بامداد جمعه ۲ اردیبهشت، کوله ها را سبک کرده و باقی وسایل را در چادرها قرار دادیم و همنوردان بعد از صرف چای همگام با هم در ساعت ۴ بامداد پیمایش خود را آغاز کردند.
مسیر فاقد پاکوب بود و شیبی ملایم و گاهی تند داشت. در کل هوا مطلوب بود و طبیعت زیر نور ماه زیبایی خود را به رخ می کشید.
در مسیر از میان گیاهان کما، جاشیر، بومادران، سریش، پونه سا، لب دیسی، درمنه، سوزن چوپان، ارژن، پلاخور یا شَن، موسیر، ریواس، ناز طوقه ای، بنه، کیکم گذر کردیم.
بعد از پیمایش ۳.۵ کیلومتر از محل کمپ در ساعت ۶.۴۵ دقیقه برای صرف صبحانه در مکانی به اسم میان کوه توقف کردیم. بعد از ربع ساعت، پیمایش را در مسیر یال کوه در پیش گرفتیم.
در مسیر در برخی نقاط برف دیده می‌شد هوا مساعد و اغلب ابری بود و گاهی باد می وزید و هوا رو به خنکی می رفت.
در نهایت همنوردان ردپا شیراز و آباده طشک در ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه قله وُل بختگان را با سرود ای ایران فتح کردند.
ارتفاع قله ۳۲۵۸ متر و حدود ۱۱ کیلومتر پیمایش محاسبه شد.
در آنجا قله های دیگر شهر آباده طشک و ارسنجان و همچنین دریاچه های طشک و بختگان قابل مشاهده بود. تعداد خیلی کمی از درختان وُل ( گونه ای سرو کوهی) از دور مشاهده میشد.

((در مسیر صعود درخت ول مشاهده نشد))
بعد از گرفتن عکس در ساعت ۸/۵۰ دقیقه مسیر فرود را از همان مسیر در پیش گرفتیم. در راه برخی همنوردان مقداری آویشن و درمنه جمع آوری کردند و سپس در ساعت حدود ۱۲ به محل کمپ رسیدیم.
نهار را در چادرها صرف کرده و بعد از برداشتن آب از چشمه، وسایل را جمع آوری و در ساعت ۱۳/۳۰ به طرف دره باجگاه به راه افتادیم.
در راه میزان کمی زباله و جای برپایی آتش و سوختن برخی از درختان مشاهده میشد.
ساعت ۱۶ به انتهای مسیر رسیده و بعد از سرد کردن، سوار نیسان شده بعد از ۴۰ دقیقه در جاده خاکی به مقابل اداره محیط زیست رسیدیم.
در آنجا آقای عزیزی با آب میوه خنک از همه پذیرایی کردند و سپس با همنوردان آباده طشک خداحافظی کرده و در ساعت ۱۷/۱۰ با مینی بوس راه شیراز را در پیش گرفتیم.
نهایت در ساعت ۸ شب در صحت و سلامتی به فلکه معلم رسیدیم.
با سپاس فراوان از هیات کوهنوردی شهرستان آباده و آقای شکاری و گروه کوهنوردی آباده طشک

✍ زهرا هاشمی نسب (گزارش نویس)