شهرستان نی ریز یکی از شهرستان های استان فارس است.
شهرستان نی ریز از شمال به استان یزد ، از شمال باختری به شهرستان بختگان ، از جنوب به شهرستان داراب ،ازخاور به استان کرمان و از باختر به شهرستان استهبان محدود میشود.شهر نی ریز مرکز شهرستان نی ریز در طول جغرافیایی۵۴ درجه و ۱۹ دقیقه وعرض جغرافیایی ۲۹ درجه و ۱۲ دقیقه و ارتفاع ۱۵۹۵ متری از سطح دریا واقع شده است .آب و هوای این شهرستان معتدل بوده و دریاچه بختگان در ۱۸ کیلومتری باختر قراردارد.
شهر مشکان در ۶۳ کیلومتری شهرستان نی ریز قرار دارد و دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می باشد. این شهر به وسیله کوههای زیادی احاطه شده است .قله های اطراف مشکان عبارتند از قله جهسک که مردم از آن به عنوان سنبل صلابت یاد میکنند.قله لاله زرد ، قله مروارید و قله سرسفید که اغلب پوشیده از برف است .
مشکان دارای تفرجگاه های زیادی همچون دریاچه سد گنوی مشکان در ۱۵ کیلومتری جاده مشکان به نی ریز پایین دست چشمه سفیدار و دشت لاله های واژگون مشکان در منطقه جاشترگ در ۱۰ کیلومتری غرب مشکان و مناطق سر سبز – لاهور – کوربولو – جاماست حکیم – کهتویه – معدن – کشوری – جنگل قرجه و …
قله سر سفید در منطقه کوهستانی ، “سرسبز “در شهر مشکان به ارتفاع ۳۰۵۸ متری بلندترین قله شهرستان نی ریز میباشد که در تاریخ ۱۲/۰۱/۱۴۰۱ توسط باشگاه کونوردی ردپا از شیراز و با همکاری هیأت کوهنوردی شهرستان نی ریز با جمعی از همنوردان باشگاه کوهنوردی ردپا به صعود رسید .
در تاریخ ۱۱/۰۱/۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۰ دقیقه از میدان معلم شیراز راهی مسیر جاده شهرستان نی ریز شدیم (مسافت جاده تا شهرستان نی ریز ۱۹۵ کیلومتر می باشد).اولین توقف در مسیر جاده بعد از پیمودن ۷۰ کیلومتر از مسیر در مسجد علی ابن ابیطالب به مدت ۱۰ دقیقه استراحت و در ساعت ۱۵:۳۰ به مسیر ادامه دادیم در ساعت ۱۶:۳۰ به شهرستان استهبان رسیدیم و حدود ۲۰ دقیقه توقف برای استراحت و خرید سوغات استهبان توقف داشتیم سپس به مسیر نی ریز به راه خود ادامه دادیم . حدود ساعت ۱۷:۱۵ دقیقه به شهرستان نی ریز رسیدیم و حدود ۴۵ دقیقه در نی ریز برای استراحت و خرید سوغات حلوا و ارده و صرف بستنی معروف این شهر با همنوردان عزیز سپری شد .سپس با هماهنگی هیآت کوهنوردی شهرستان نی ریز در ساعت ۱۸ در محل پارک آزادی این شهر با آقای میرغیاثی مسنول هیات کوهنوردی نی ریز قرار ملاقات داشتیم و با ایشان به محل تفرجگاه پلنگان رفتیم و ساعت ۱۸: ۴۰دقیقه به طبیعت زیبای پلنگان رسیدیم و به میزبانی هیات کوهنوردی نی ریز آش گرم این منطقه را صرف کردیم و با راهنمایی آقای میرغیاثی در طبیعت این منطقه و باغ زیبای بیشه گذری داشتیم سپس در ساعت ۱۹:۳۰ از تفرجگاه پلنگان به سمت مرکز شهر نی ریز برای خرید لوازم مورد نیاز شام و اقامت حرکت کردیم در ساعت ۲۰:۳۰ خرید انجام شد و راهی محل اسکان شدیم در ساعت ۲۱:۲۰ جهت اسکان وارد باغ زیبای آقای میرغیاثی شدیم حدودا ۴۰ دقیقه زمان صرف آماده شدن شام توسط همنوردان عزیز شد و سفره شام با محفل گرم دوستان برپا شد . بعد از صرف شام، محل استراحت و خواب همنوردان را مهیا کردیم .
در روز دوم ساعت ۵:۲۰دقیقه از خواب بیدار شدیم و تا ساعت ۶ صبحانه گروهی آماده کردیم و بعد از صرف صبحانه در ساعت ۶:۴۵ به مسیر شهر مشکان حرکت کردیم در ساعت ۷:۳۵ دقیقه به ابتدای شهر مشکان رسیدیم و بعد از آن وارد منطقه ” سرسبز” شدیم و حدود ۸ کیلومتر جاده خاکی تا محدوده قله سرسفید را با اتومبیل پیمودیم و در ساعت ۸:۳۰ دقیقه به باغ آقای علیرضا عبداله زاده یکی از باغداران بومی منطقه رسیدیم. در ساعت ۸:۵۰ حرکت به سمت قله را در منطقه سرسیز و کوهستانی با هوای عالی و آفتابی با راهنمایی آقای عبداله زاده آغاز کردیم و از همان ابتدا آقای عبداله زاده توضیحاتی را در مورد پوشش گیاهی و چشمه های آن منطقه به ما دادند که انگیزه ما را برای صعود چند برابر کردند.
در طول مسیر با چشمه های آبی زیر زمینی از جمله چشمه گل و گیره و چشمه ارژن و چاههای زیر زمینی زیادی در عمق چهار متری زمین حفر شده بود را مشاهده کردیم و همچنین پوشش های گیاهی زیادی از جمله گیاهان : موسیر ، جاشیر کوهی ،گون ، لاله هفت رنگ ، گل سوزن چوپان ، گیاه تمشکین ، ماریبیوم ، پنیرک ، پیاز عنصل ، چشم شیر ،گوش بره ، درخت کهکم ،گیاه هوم (افدرا)، گل حافظی آشنا شدیم و همچنین انبوه درختان گردو ، بادام ،آلو بخارا ، هلو ، سیب ترش ، انجیر ، ارژن ، بیدمشک و غیره و پرندگان و حیوانات زیادی از جمله دارکوب ، کبک ،گنجشک ، کلاغ ، بلبل کوهی ، خرگوش بی دم(پایکا) ، آگامای صخره زی آشنا شدیم.