باشگاه کوهنوردی ردپا شیراز

تاریخ برنامه ۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ عنوان شده بود و مطابق با ساعت و محل تجمع اعلامی از سوی باشگاه ، اعضا راس ساعت ۶ صبح در میدان معلم شیراز گرد هم آمدند و پس از انجام تست اولیه ی سلامت کرونایی ، ساعت ۶:۱۰ دقیقه گروهی ۱۲ نفره از اعضای باشگاه با یک دستگاه مینی بوس ، راهی روستای مرادآباد از بخش چهل چشمه ی منطقه ی ارژن در فاصله ی ۵۵ کیلومتری شهر شیراز شدند.
حاشیه ی جاده به دلیل برودت هوا و شبنم شبانه ، دچار یخ زدگی شده بود و احتیاط لازم را میطلبید.
پس از گذشت یک ساعت و بیست دقیقه ، با عبور از خان زنیان و گذر از روستاهای چهل چشمه ، زنگنه و بن رود در ساعت ۷:۳۰ کوهنوردان به روستای مرادآباد رسیدند و پس از انجام تمرینات آمادگی جسمانی و برداشتن کوله پشتی ها ، در ساعت ۸ صبح از ارتفاع پای کار ۲۲۰۰ متری راهی قله شدند.
حرکت سریع ابرها در بالای کوه و پوشش کاملا برفیِ آن ، در همان ابتدا نشان از وزش باد و سرمای شدید در قله ی بادگیر تاسک داشت.
پس از گذشت یک ساعت از زمان صعود ، گروه برای صرف صبحانه ‌توقف نمود و حدود ۱۵ دقیقه ی بعد با تعویض و پوشیدن البسه ی مناسب زمستانی به مسیر خود ادامه دادند.
هرچه ارتفاع بیشتر میشد ، وزش باد سرد هم بیشتر و بیشتر می شد.
برف های مسیر به علت وزش همین بادهای سرد دچار یخ زدگی شده و به صورت پودر درآمده بودند.
پس از گذر از چند تپه و نزدیک شدن به قله ، همه ی اعضا با حرکت خطی و دوشادوش یکدیگر در ساعت ۱۲ به قله ی ۳۰۴۳ متری تاسک رسیدند و با خواندن سرود ملی و ثبت تصویر یادگاری این صعود را به یکدیگر تبریک گفتند.
به دلیل باد و بوران شدید و مه گرفتگی رقیق در قله ، همه ی اعضا ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه راه بازگشت را در پیش گرفتند.
قلل زیبای رنج ، ریزبلند( برم فیروز) و رشته کوه دنا از بلندای تاسک قابل رویت بودند.
با کاهش ارتفاع و متعادل تر شدن وزش باد ، در ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه ، گروه برای صرف ناهار توقف نمود.
در طول مسیر هیچ چشمه ای وجود نداشت و وجود دره ها و برف یخ زده ، دقت و احتیاطی هرچه بیشتر میطلبید.
با رسیدن به دامنه ی کوه از حجم برف کاسته می شد و به دلیل سرمای کمتر پوشش گیاهی غنی ای از درختان کیالک و ارژن رخ نمایی میکرد.
در انتها اعضای گروه شادمان از صعود خویش ، دقایق کوتاهی را به ساخت آدم برفی و برف بازی اختصاص دادند و در نهایت ساعت ۱۶ به مینی بوس رسیدند.
در ساعت ۱۷:۲۰ دقیقه برنامه صعود با صحت و سلامت کامل و با موفقیت خاتمه یافت.

شاد و پیروز باشید.

نگارنده ی گزارش: عارف غلامپور


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.