به نام یگانه هستی بخش

لحظه ها چون نقطه ها
روی خط زندگی

شرح گزارش:
شهر کوهنجان مرکز بخش کوهنجان،از توابع شهرستان سروستان دراستان فارس میباشد؛که در دامنه اخرین ارتفاعات زاگرس جنوبی قرار دارد و از اب و هوایی معتدل و کوهپایه ای برخوردار است.کوهنجان در جنوب غربی دریاچه مهارلو واقع گردیده و ارتفاع ان ازسطح دریاهای ازاد بیش از ۱۵۰۰ متر است.
امامزاده شاه صفی الدین ،باغ باغان ،چشمه نباتی،بند اورِز،باغ کلانتری،چشمه کته،تنگ حشی و مناظر زیبا و چشمه هایی خنک و خوشگوار که در کوه گشتاسب روستای شوریجه به نامهای اب کُنجونی،اب بالارُز،چاه مروارید،چشمه سرو نخودی و اب سفید داراز جاذبه های منطقه میباشد.
یکی از جاهای دیدنی و پر جاذبه کوهنجان باغی بسیار زیبا به نام باغ باغان، با مناظری طبیعی و بکر است که در ۴ کیلومتری جنوب غربی شهر و در راههای پر پیچ و خم کوهستانی قرار گرفته است.درختان انار،انگور،انجیر،کیالک،زالزالک،بنه،بادام کوهی،گردو،کِیکُم،گون،درختچه شن،برگ بو زاگرسی ،داغ داغان،گلها و بوته زارهای بسیار زیبا در اطراف ان خودنمایی میکند.همچنین این منطقه دارای جانورانی چون گرگ، روباه، گراز و پرندگانی مانند کبک، تیهو، چک ابلق و مگس گیر میباشد.

گزارش صعود:
صبح روز جمعه ۱۴۰۰/۰۶/۲۶ با همنوردان باشگاه ردپا در میدان معلم دور هم جمع شدیم و پس از تب سنجی و تست اکسیژن ورعایت پروتکل های بهداشتی سوار بر مینی بوس شده و ساعت ۵:۴۸ حرکت خود را بسمت سروستان اغاز کردیم.ساعت ۶:۵۰ پس از ملحق شدن راهنمایان محترم برنامه، ساعت ۷:۰۵ به پای کوه رسیدیم و پس از گرم کردن ساعت۷:۲۴ حرکت خود را اغاز کردیم. در طی مسیر اقای طهماسبی چشمه ها و اثار تاریخی منطقه را معرفی کردند . از جمله
اثار قلعه ای محکم با دیوار سنگ چین که دورتا این قلعه را احاطه کرده بود و وجود یک حلقه چاه تراشیده شده در دل صخره ها که از عمق زیادی برخوردار بود و بیانگر تمدنی پیشرفته در ان زمان میباشد.
ساعت ۸:۱۵ به باغ کلانتری رسیدیم و اقای ثابت درختان انجیر پوشیده شده با تور را نشان دادند که تورها برای جلوگیری از حمله پرندگان به میوه های انجیر بود.همچنین کندوهای عسل در دور دست نمایان بود. ساعت ۸:۲۵ به چشمه اب کلانتری رسیدیم و پس از برداشتن اب از چشمه و استراحتی کوتاه وتازه کردن سر و روی به ادامه مسیر پرداختیم . پس از عبور از مسیر پر پیچ و خم با شیب تند و در زیر افتاب سوزان ساعت ۸:۵۰ به دالان زیبای باغ باغان رسیدیم. و همانطور که از زیبایی باغ لذت میبردیم در جمعی صمیمی به صرف صبحانه پرداختیم .ساعت ۹:۳۸ مجددا به حرکت خود ادامه داده و پس از استراحتی کوتاه در چشمه پهنو و گذراندن شیب تند سرانجام ساعت ۱۰:۴۵ به چشم اورِز رسیدیم و پس از استراحتی کوتاه و گرفتن عکسهای یادگاری ساعت ۱۱:۰۸ مسیر فرود را در پیش گرفتیم در ساعت ۱۱:۳۰ به چشمه نباتی رسیدیم که در طول مسیر شاهد استتار لاک پشتی زیبا در سایه یکی از بوته ها بودیم . سرانجام ساعت ۱۲:۰۵ به باغ باغان رسیدیم و به استراحت و تازه کردن نفس پرداختیم و با اب خنک چشمه خستگی و گرمای مسیر را از تن زدودیم . پس از صرف ناهار و گپ و گفتگو و گرفتن عکسهای یادگاری و پس از استراحتی طولانی ساعت ۱۵:۴۰ مسیر حرکت را در پیش گرفتیم و ساعت ۱۶:۰۰ به چشمه کلانتری رسیدیم و پس از طی کردن مسیر گرم و سوزان دامنه، ساعت ۱۷:۰۰ پای کوه بودیم و پس از سرد کردن و خداحافظی و تشکر از اقایان ثابت و طهماسبی سوار بر مینی بوس شده و به سمت شیراز حرکت کردیم. در ابتدای حرکت به لطف یکی از همنوردان همگی در یک جمع صمیمی به صرف نوشیدنی لذت بخش پرداختیم و سرانجام ساعت ۱۸:۰۷ پس از عبور ازپلیس راه شیراز _فسا ساعت ۱۸:۳۵ به میدان معلم رسیدیم. و یک روز دیگر پر از خاطره،تجربه و به یاد ماندنی با همنوردان همدل و صمیمی ردپا رقم خورد.