نام برنامه: پیمایش تنگ فراشبندی – شهرستان ممسنی – دشمن زیاری – روستای آب بید نوع برنامه : دره پیمایی هدف برنامه : پیمایش منطقه ای جنگلی نوع مسیر: پیمایش از مسیر ماسه ای و سنگی در داخل و کنار رودخانه آنتن دهی موبایل : در حالت شبکه خودکار صفر بهترین فصل صعود : تابستان پوشش گیاهی : درختان چنار و بلوط و انگور و تمشک وحشی محل مناسب برای تهیه آب آشامیدنی : چشمه تعداد شرکت کنندگان : ۱۰ نفر
شرح گزارش :
طبق هماهنگی قبلی صورت گرفته از طرف باشگاه در روز جمعه ۱۴۰۰/۰۵/۱۵ تعداد ۱۰ نفر از اعضاء و با سرپرستی جناب آقای سالاری تصمیم به پیمایش تنگ فراشبندی نمودیم که طبق برنامه اعلامی افراد شرکت کننده می بایست در ساعت ۵ صبح در میدان معلم روبروی بانک ملی حضور یافته و پس از انجام پروتکل های بهداشتی از قبیل تست اکسیژن خون و میزان دمای اعضاء و استریلزه کردن مینی بوس حرکت خود را به سمت مقصد آغاز نمودیم.
ساعت ۷ صبح توقف کوتاهی در نزدیک روستای اسلام آباد( ۴۰ کیلومتری روستای آب بید ) داشته که صبحانه را در آن محل صرف کرده و مجدد به مسیر خود ادامه دادیم.در طول مسیر جاده ای ، پوشش جنگلی درختان بلوط و درختان چنار و باغ های انگور بش منطقه دشمن زیاری که حاکی از طبیعت بکر و زیبای این منطقه است چشم نوازی می نمود و قله زیبای تاسک با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متری با پوشش گیاهی بسیار زیبا نمایان رخ نمایی می کرد . غار آبی ده گردو و تنگ بله برم و روستای آب زالو و … از دیگر جاذبه های دیدنی منطقه می باشد که در طی مسیر از کنار آن گذشته و به روستای آب بید رسیدیم.این روستا در دهستان دشمن زیاری ، ۲۵ کیلومتری جاده نورآباد ممسنی واقع می باشد که روستایی با مناظری فوق العاده و هوایی دل انگیزو فضای زیبا است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند و حدود هشتاد تا نود خانوار ساکن دارد که کسب و‌ کار قریب به اتفاق آنها از طریق باغداری در زمینهای دیم و بعضا آبی می گذرد.
جاده در دست احداث سد پارسیان (در ابتدای روستا) را طی نموده و به ابتدای راه خاکی مسیر دره فراشبندی رسیده و پس از پیاده شدن از مینی بوس همنوردان آماده پیمایش دره مذکور گردیدند. بعد از طی کردن حدود یک کیلومتر در مسیر خاکی ساعت ۲۵/۸ دقیقه به انتهای مسیر خاکی و محل ورودی دره فراشبندی رسیدیم ، منطقه ای زیبا و جنگلی با پوشش گیاهی غنی و بکر که باعث شاخ و برگ زیاد درختان در آن منطقه گردیده و پیمایش را با کندی و احتیاط مواجه می نمود. متاسفانه بدلیل عدم رعایت تعدادی از استفاده کنندگان از طبیعت آن منطقه زباله های فراوانی در محل پیمایش موجود بود که با پیش بینی صورت گرفته توسط باشگاه و قراردادن دستکش های یکبار مصرف و کیسه های زباله به همنوردان قرار بر این شد که به پاکسازی و همچنین فرهنگ سازی این موضوع پرداخته و پاکسازی مسیر نیز انجام گردد.
به دلیل مراحل آب گیری و ساخت سد پارسیان که در انتهای دره فراشبندی می باشد در ابتدای مسیر آب زیادی وجود نداشت . در ابتدا طبق تصمیم سرپرست محترم برنامه قرار شد پیمایش کنار و داخل رودخانه را به سمت جریان آب طی نمائیم که با گذشتن از مسیرهایی در داخل آب و کنار آن ساعت ۹.۳۰ به محل مناسبی که تخت سنگی بزرگی در کنار رودخانه بود رسیدیم و استراحت مختصری انجام دادیم و پس از آن مسیر را ادامه داده و به حوضچه ابی که محل مناسبی جهت استراحت و آب تنی بود رسیدیم و در آن محل به استراحت و تعدادی از همنوردان نیز به آب تنی پرداختیم.
ساعت ۱۱ محل طی شده در مسیر را به سمت برگشت و به سمت سرچشمه های اصلی رودخانه در پیش گرفتیم . رسیدن به سرچشمه مستلزم طی مسیر در آب رودخانه می باشد که عمق آب در قسمتی از رودخانه بالاتر از کمر می باشد و لزوم آب بندی وسایل داخل کوله پشتی و استفاده از درای بگ نمایان بود و همچنین وجود سنگهای لغزنده کف رودخانه پوشیده شده از جلبک سبز و سیاه … احتیاط زیادی را جهت جلوگیری از لغزش همنوردان می طلبید که با راهنمایی سرپرست محترم برنامه در خصوص آب بندی وسایل و نحوه قدم گزاری در داخل رودخانه ، مسیر زیبا و بکر طی شده که شامل چشمه های متعدد کوچک در دل کوه و سرچشمه اصلی فراشبندی می باشد بدون مشکل طی گردید. بعد از گذشتن از سرچشمه و بر اساس تمایل همنوردان به دیدن و استفاده از میوه درختان تمشک وحشی به سمت بالای رودخانه، مسیر کوتاهی را که از دو طرف با دیواره های بلند و زیبای دره خودنمایی میکرد طی نموده و با توجه به اینکه فصل ثمر دهی بوته های تمشک وحشی بود همنوردان به خوردن این میوه خوشمزه مشغول گردیدند.
ساعت ۱۳ جهت صرف ناهار بر روی سنگ فرشی زیبا و درختان چنار بلند و قدیمی که قبل از سرچشمه اصلی می باشد به استراحت پرداختیم که بارش باران بهاری به صورت رگبار پراکنده لطافت خاصی به هوای مطبوع و فضای زیبای منطقه افزوده بود و ساعت ۴۵/۱۳ حرکت به سمت مسیر برگشت جاده خاکی را با حمل زباله های جمع آوری شده توسط اعضای باشگاه در پیش گرفتیم و راس ساعت ۲۵/۱۵ به مینی بوس رسیده و پس از تعویض لباس در ساعت ۴۳/۱۵ حرکت به سمت شیراز را در پیش گرفتیم و ساعت ۱۸ به فلکه معلم رسیدیم و برنامه ای عالی را با همنوردان محترم باشگاه ردپا به پایان رساندیم.