جمعه ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
وضعیت آب و هوا: آفتابی
تعداد شرکت کنندگان: ۱۶ نفر

مقدمه:
یکی از جاذبه های زیبا و منحصر به فرد منطقه یاسوج، تنگ مهریان یا تنگ کبوتری می باشد که در زبان محلی به آن تنگ مهریون می گویند.
این تنگه در فاصله ۵ کیلومتری شمال شرق یاسوج و در مسیر جاده یاسوج به اقلید واقع شده است.
ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۸۵۰ متر میباشد و از لحاظ طبیعی نیز میان رودخانه مهریان در شرق و کوههای دنا که در شمال آن قرار دارد محصور شده است.
آب رودخانه مهریان که قسمتی از آن از چشمه های تنگه که به کبوتری معروف است پس از طی مسیر به رودخانه بشار یاسوج و همچنین رودخانه کارون خوزستان
می‌ریزد.
قرار گرفتن این تنگه در میان درختانی نظیر: بلوط، چنار، بید، انگور وحشی، گردو، بنه و هوای مطبوع و لذت بخش آن را به منطقه ای جذاب تبدیل کرده است.

شرح گزارش :
روز جمعه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ راس ساعت ۵/۱۵ صبح از میدان معلم بعد از انجام تست تب سنجی و اندازه گیری اکسیژن خون با دستگاه پالس اکسی متر و با رعایت پروتکل های بهداشتی با اتفاق ۱۶ تن از همنوردان باشگاه کوهنوردی ردپا سوار بر وسیله نقلیه شده و بعد از سوار کردن یکی از همنوردان در مسیر عازم شهرستان یاسوج شدیم.
ساعت ۵/۴۵ به پلیس راه شیرازسپیدان رسیدیم. بعد از رسیدن به شهرستان سپیدان از مسیر جاده جدید اردکانیاسوج و بعد از گذر از روستاهای دشتک، سربست، شهرستان هماشهر و تنگ تیزاب در ساعت ۷/۲۰ دقیقه به پلیس راه یاسوج_شیراز رسیدیم که ۱۰ دقیقه بعد از آن در پمپ بنزینی در نزدیکی یاسوج توقف کوتاهی داشتیم.
سپس به سمت روستای مهریان و با گذر از شالیزارهای برنج در ساعت ۸/۳۰ به ورودی مسیر رودخانه مهریان رسیدیم.
مسیر سرسبز، انبوه درختان، هوای دلچسب، آب شفاف و زلال و صدای پرخروش و دلنشین رودخانه در همان ابتدا دیدگان همه را به خود جلب کرد.
گروه بعد از پیمایش مسافتی در راستای رودخانه در ساعت ۹ برای صرف صبحانه توقف کرد و بعد از آن سرپرست برنامه توضیحات کاملی در مورد درای بگ برای اعضای گروه ارائه دادند.
در ساعت ۹/۴۵ اعضای گروه با آب بندی وسایلشان در مسیر
رودخانه شروع به حرکت کردند.
در طول مسیر کوه پازن پیر که آخرین قله از کوههای رشته کوه دنا است قابل مشاهده بود.
بعد از گذشت حدود یکساعت پس از چندین بار گذر از رودخانه و جابجایی به چپ و راست مسیر به زیر آبشار و ورودی تنگه کبوتری رسیدیم.
طی کردن مسیر تنگه همراه با زیبایی هایش با دشواری ها و چالش هایی روبرو بود که اعضای گروه با کمک و پشتیبانی همدیگر مسیر را در آب و صخره ها طی کردند.
در ساعت ۱۱/۵۰ در قسمتی از تنگه برای صرف  نهار توقف کردیم.
بعد از استراحت و لذت بردن از طبیعت دلچسب و بی نظیر تنگه در ساعت ۱۲/۴۵ مسیر تنگه را برگشتیم.
پس از گذر از ورودی تنگه اعضای گروه نیم ساعت استراحت کردند و در نهایت ۱۵/۳۰به مینی بوس رسیدیم.
در آخر ساعت ۱۸/۳۰ دقیقه به شیراز رسیدیم و سفر ما به پایان رسید.

گزارش : سیده زهرا هاشمی‌نسب

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.