به نام خدا
کل مسافت پیموده شده در رفت و برگشت : ۱۹.۱۵ کیلومتر
✍.شرح گزارش :
گذری بر پارک ملی بمو :
  پارک ملی بمو در شمال استان فارس و در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر شیراز با وسعت ۴۸۰۰هکتار قرار دارد و به وسیله جاده شیراز- اصفهان به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می گردد.
بخشی از پارک در شهرستان شیراز و بخشی در شهرستان زرقان قرار دارد. پارک ملی بمو شامل چندین رشته کوه است. از جمله کوه های زرقان ، سیاه ، بیها،چاه برفی، دهلیز، بالکی، میان ، بلند ، کل شیری ، پوزه انجیری،پر شمشیری، یورد بابا، ، شرره، لپویی ، آصف ، صوفیا، چاه آهنگر در شهرستان زرقان و رشته کوه های گل کوه ، کل چنار، کل بادام ، باجگاه،دره کوپی ، چرم های سفید ، خرفتخانه در شهرستان شیراز قرار دارند.
در میان تعدادی از این کوهها دشتهای باریکی قراردارند که دریکی از آنها جمعیت قابل توجهی از آهو مشاهده می شود. درتپه ماهورها ودامنه های کوهها قوچ ومیش زندگی می کنند وپرتگاههای صخره ای این پارک نیز زیستگاه مناسب بز و پازن وحشی است .هوای مطلوب همراه با بارندگی مناسب باعث رویش گیاهان متنوع دراین پارک گردیده است. چشمه های متعددی در این پارک وجود دارد. این منطقه دارای چندین پاسگاه محیط بانی است که حافظ منطقه و حیات وحش می باشند.
پس از هماهنگی لازم با هیات کوهنوردی زرقان واداره کل محیط زیست صبح روز جمعه ۱ اسفندماه ۹۹ ساعت ۵:۳۰ به اتفاق ۴ نفر از اعضای باشگاه عازم شهر زرقان شدیم.
در زرقان دو نفر از راهنمایان محلی به ما ملحق شدند و ساعت ۶:۴۵ به ابتدای مسیر پیمایش رسیدیم. پیمایش ساعت ۷:۰۰ آغاز شد.
کل منطقه را مه پوشانده بود و دید کم بود و همه در یک مسیر مشخص پشت سر یکدیگر و با سر قدمی آقای قاسمیان حرکت می کردیم. درختان ارژن و بادام کوهی به تعداد فراوان در مسیر دیده میشد و شکوفه های آنها خودنمایی میکرد. ساعت ۹:۰۰ جهت صرف صبحانه به مدت ۱۵ دقیقه روی تخت سنگ بزرگی که چاله های آب روی آن دیده میشد توقف کردیم.
شیب های های ملایم و متوسط را گذراندیم و از میان انبوه درختچه ها گذشتیم . به ارتفاع بالاتر که رسیدیم ابرها پایین دست آمده بودند و کل منطقه را پوشانده بودند. قسمت هایی از کوه بالکی و کوه میان در میان ابرها دیده میشد. بعد از کل چاه برفی چندین نقطه دست به سنگ را پشت سر گذاشتیم . ساعت ۱۰:۲۰ به ابتدای خط الراس رسیدیم . باد شدیدی وزیدن گرفت. بادگیر پوشیدیم و تیغه های تیز خط الراس را با احتیاط پشت سر گذاشتیم.ساعت ۱۱:۴۵ به انتهای خط الراس و قله رسیدیم.ارتفاع قله ۲۴۷۳ متر و مسیر پیمایش ۷.۳۵ کیلومتر بود. با خواندن سرود ملی قله را صعود نمودیم . عکس های دسته جمعی و تکی را گرفتیم.
مسیر فرود را از یال شمال شرقی قله در پیش گرفتیم و گاهی از یال ها و گاهی از کف دره ها گذشتیم . ساعت ۱۴ جهت صرف نهار و استراحت توقف کردیم. مسیر خود را به سمت چشمه آب بز ادامه دادیم .
ساعت ۱۶:۴۵ به چشمه آب بز رسیدیم. درختان تنومند زیادی اطراف چشمه دیده میشود . پس از استراحت به مسیر خود ادامه دادیم و ساعت ۱۸ به پایان مسیر و درب دیگری از منطقه پارک ملی بمو رسیدیم . مسیر پیمایش از قله تا درب محیط بانی ۱۱.۸ کیلومتر بود.
جاده ای خاکی که دو طرف آن درختان زیتون کاشته شده بود و در دورتر درختچه های انگور تا پای کوه دیده میشد.
در آنجا از راهنمایان محلی قدردانی و خداحافظی کردیم
سپس به سمت شیراز حرکت کردیم و ساعت ۲۰:۳۰ برنامه در شیراز به پایان یافت .
با سپاس فراوان از راهنمایی و همراهی آقایان قاسمیان و کواری و قدردانی از جناب آقای نظری ریاست محترم هیات کوهنوردی شهرستان زرقان بابت همکاری و هماهنگی های پر ثمر در این برنامه