شهرستان ارسنجان در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار دارد. این شهرستان ۱۶۶۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و قله دال‌نشین (شاید دل نشین) با ارتفاعی برابر ۳۱۹۰ متر از سطح دریا، بلندترین قله شهرستان ارسنجان (نزدیک روستای اسلام آباد و مشرف به دریاچه طَشک) و یکی از معروفترین قله‌های سلسله جبال کوه خم (Khom) است.
برنامه صعود به قله دال نشین روز جمعه در تاریخ ۹/۸/۹۹ از میدان معلم شیراز، رأس ساعت ۴ صبح توسط باشگاه ردپا آغاز شد. به دلیل شیوع ویروس کرونا، ابتدا همنوردان تب سنجی شده و میزان اکسیژن خون آنها اندازه گیری شد، سپس با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک وارد خودرو پیش به سوی مقصد شدند. مسیر صعود به قله از راه آسفالت فرعی روستای اسلام آباد است که از میدان معلم (گاز) ارسنجان حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. با گذر از ۲۰ کیلومتر این جاده، ابتدای یک مسیر خاکی به
مختصات UTM (X=744780, Y=3314466) به چشم می خورد که ۵ کیلومتر و ۴۲۰ متر از آن، مقصد کوهنوردان برای پیمایش به قله هدف است.
ابتدای کوهنوردی در ساعت ۷:۱۰ صبح با تمرینات گرم نمودن در محل توقف آغاز شد.راهنمای محلی برنامه جناب آقای اسکندری به گروه اضافه شدند. پیمایش مسیر از تنگه ای موسوم به تنگه موسیری با شیب ملایمی بود که همنوردان استراحت بسیار کوتاهی رأس ساعت ۷:۴۵ در این مسیر داشتند. پس از آن پوشش گیاهی که شامل درختان بنه، کِیکُم شیرازی (Keikom)، پلاخور (درختچه شن) و ارژن به همراه بوته هائی مثل دانه باز (دولوک)، گون، سربال و برگ بوئی زاگرسی بود تا محل دومین استراحت در ارتفاع ۲۲۶۹ متری در ساعت ۸:۱۰ دیده می شدند. ساعت ۸:۴۵ همنوردان در کنار اشکفتی که مکان مناسبی برای صرف صبحانه بود، استراحت کوتاهی داشته و با نظم مشخص با رعایت فاصله اجتماعی و توانائی جسمانی بسیار مناسب ضمن نوشیدن آب و استراحت های مناسب در طول مسیر، رأس ساعت ۱۲ به قله دال نشین به ارتفاع حدود ۳۱۹۰ متر رسیدند که بر فراز آن عکس های یادگاری گرفتند. بر بلندای این قله دریاچه طشک (Tashk lake) به وضوح دیده می شد، این دریاچه که قبلاً زیستگاه جانوران متفاوتی بود، هم اکنون تنها بخش بسیار مختصری از آن آب داشت و به نوعی خشک شده بود.
دال در لغت نامه معین به معنای عقاب سیاه و نوعی کرکس است، هرچند در این ارتفاعات به غیر از کلاغ هائی که بر فراز قله جولان می دادند، اثری از این گونه های شکاری تیز پرواز دیده نشد. مسیر برگشت نیز بر اساس مسیر رفت دنبال شد تا پس از استراحت های مورد نیاز، صرف ناهار و نوشیدن آب و مایعات همنوردان در ساعت ۱۶:۴۰ عصر به نقطه آغاز مسیر رسیده و در نهایت این برنامه بسیار دل نشین از قله دال نشین با سرد نمودن، حرکات کششی و برگشت به شیراز به اتمام رسید.

✍گزارش از : افشین امامی خواه


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

یک دیدگاه برای “صعود به قله دال نشین (Dalneshin summit)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.