صبح روز جمعه ۱۸ مهر ماه ۹۹، ساعت ۶ صبح در میدان معلم گرد هم آمدیم تا سفر یک روزه ی خود را به سمت چشمه اهرو واقع در حد فاصل شهرستان سروستان و فسا آغاز کنیم. قبل از سوار شدن به مینی بوس میزان اکسیژن خون و دمای بدن همنوردان چک شد که خوشبختانه همگی در شرایط بسیار خوبی قرار داشتند.جمعا ۱۰ نفر بودیم که ساعت ۶ و ۱۰دقیقه حرکت کردیم.

ساعت ۷ و ۲۵ دقیقه به سروستان رسیدیم و راهنمای برنامه آقای ثابت به ما ملحق شدند پس از طی حدود ۳۰ کیلومتر طی مسیر در جاده ی سروستان به فسا وارد جاده ی فرعی سمت راست که تابلوی سلیمان آباد و آب آسمانی در ابتدای آن به چشم می خورد شدیم و بعد از حدو د ۱۰ دقیقه که در جاده پیش رفتیم مینی بوس توقف کرد و همنوردان کوله ها را پوشیده آماده ی پیمایش شدند .ساعت ۸ به سمت چشمه اهرو یا اهروم و یا اهورا واقع در منطقه ی میانجنگل فسا حرکت کردیم . اقلیم منطقه حفاظت شده میان جنگل فسا از نوع نیمه خشک سرد است و پوشش گیاهی منطقه بسیار غنی بوده و بالغ بر ۳۲۵ گونه گیاهی در این منطقه می روید که متعلق به ۶۴ تیره گیاهی هستند. آنچه در این فهرست بیشتر جلب توجه می کند گیاهان دائمی و اغلب بوته ای، درخت و درختچه ای مـی باشد. در میان گیاهان شناسائی شده ۴۱ گونه از آنها در ردیف گیاهان انحصاری هستند که یک گونه از آنها در معرض خطر و بقیه در ردیف عناصر کم خطر یا به اصطلاح بومی با پراکندگی وسیع می باشند. در ضمن یکی از گونه های شناسایی شده در منطقه برای اولین بار از ایران گزارش می شود. وجود ۴۱ گونه انحصاری در این منطقه حکایت از یک بانک ژن گیاهی قوی را دارد. به عنوان نمونه میتوان از : انواع درختان کیکم، پسته وحشی ، داغداغان یا اهور ، ارژن ، سرو کوهی ، تنگرس با بوته هایی مانند کلاه میر حسن، گون ، درمنه ، آویشن و … نام برد.

ابتدای مسیر که دشت وسیعی بود به خاطر تابش مستقیم خورشید نسبتا گرم بود ولی وقتی از دشت گذشتیم و وارد مسیر دره مانندی با سنگ های بزرگ شدیم از گرما کاسته شده و هوا بسیار مطبوع شد.ساعت ۹ صبح در همان مسیر دره مانند برای صبحانه توقف کردیم و ۹ و ۲۰ دقیقه به حرکتمان ادامه دادیم .هر چه پیشتر می رفتیم مسیر صخره ای تر می شد و برخی جاها همنوردان برای عبور مجبور بودند کارگاه بزنند و با حمایت طناب صخره را صعود کنند. بعد از حدود یک ساعت مسیر سنگی تمام شد و وارد مسیری پاکوب با شیب نسبتا تند شدیم و پس از یکی دو بار استراحت و نوشیدن آب ، سرانجام در ساعت ۱۱ به چشمه اهرو رسیدیم .چشمه ی کوچکی بود و در کنار آن درختان زیادی از جمله یک درخت سرو و چندین درخت داغداغان یا در اصطلاح محلی اهرو دیده می شد . در کنار چشمه که طبیعت زیبایی داشت استراحت کرده و به صرف نهارپرداختیم ،بعضی از همنوردان با دوربین شکاری چند تایی بز کوهی را در ارتفاعات مشاهده کردند از گونه های شاخص جانوری در این منطقه می توان به : کل و بز، قوچ و میش، گرگ، روباه، گراز ،شاهین، بحری، بالابان، کلاغ نوک سرخ، باقرقره شکم سیاه و هوبره،لاک پشت های مهمیزدار و خزری، انواع مارمولک، سوسمار، انواع مارها و دوزیستان اشاره کرد.

حدود ساعت ۱۳ مسیر برگشت را پیش گرفتیم . همان مسیر رفت و همان چالشها را پشت سر گذاشتیم و در ساعت ۱۶و ۴۸ دقیقه پس از انجام تمرینات کششی جهت سرد کردن سوار مینی بوس شدیم. توقف کوتاهی در امام زاده اسماعیل داشتیم که یکی از همنوردان بقیه را به صرف بستنی مهمان کرد. سپس به سمت سروستان حرکت کردیم و در سروستان سوغاتی محلی خریدم و از راهنمای خوب برنامه خداحافظی کردیم و به سمت شیراز حرکت کردیم و سرانجام در ساعت ۱۹ در میدان معلم از مینی بوس پیاده شدیم.

با تشکر از همنوردان و مسئولین خوب باشگاه ردپا

همنوردان همراه در این برنامه:

راهنما وفعال محیط زیست سروستان: آقای مهندس ثابت سروستانی
تصویربردار: سعیدباقری
مسئول مالی ونفرآخر: امین رضا شکری
مسئول بهداشت، توضیحات و معرفی گیاهان دارویی منطقه: افشین امامی
سرپرست ومربی:خانم افتخاری
گزارش: خانم شعبانی

این زایده قرمز رنگ حاصل فعالیت پشه گالزا به روی سر شاخه های درخت بنه است و نشان از اثرات آفت به روی گیاه دارد.

گیاه شنگار شرقی رویت شده در منطقه میانجنگل که با تغییر فصل گل‌های زرد رنگ آن دیگر وجود ندارند.

گیاه بید علفی یا علف خر رویت شده در ارتفاعات سروستان در کنار چشمه اهورا با نام علمی Hirustum epilobium

گیاه سیزاب مشاهده شده در ارتفاعات سروستان در کنار چشمه اهورا با نام علمی veronica