گزارش کوهپیمایی یک روزه به مقصد طبیعت زیبای تنگ بغدیون به تاریخ ۰۷/۰۶/۱۳۹۹
نام برنامه: پیمایش تنگ بغدیون
سطح برنامه : کوهپیمایی
هدف برنامه : پیمایش منطقه ای مسیرهای آبی و عبور از صخره ها
بهترین فصل صعود : بهار و تابستان
پوشش گیاهی : درختان گردو – چنار – بید

آشنایی با محیط جغرافیای منطقه :
تنگ بغدیون در حدود ۳۰ کیلومتری شهرستان اردکان در شمال غرب روستای ریگون نمونه ای منحصر به فرد از طبیعت بکر ایران زمین در استان فارس است.
تنگ بغدیون دره ای فوق العاده در دل رشته کوه زاگرس با بیش از ۱۲ آبشار طبیعی می باشد که سالانه گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را به سوی خود جذب می کند. چشمه سارها و انواع گونه های گیاهی زیبا از جمله درختان گردو بلند قامت با قدمتی طولانی، چنار ، بید و زرشک و کیالک و … در این تنگ جلوه خاصی به منطقه داده است.
رسیدن به تنگ بغدیون مستلزم عبور از مسیرهای آبی و بالا رفتن از صخره های کوچک است
آب و هوای تنگ بغدیون معتدل و بارندگی در آن مختص زمستان است
گزارش پیمایش :
طبق هماهنگی قبلی صورت گرفته از طرف باشگاه در روز جمعه ۰۷/۰۶/۱۳۹۹ تعداد ۱۴ نفر از اعضاء و با سرپرستی آقای سالاری تصمیم به پیمایش تنگه بغدیون نمودند که طبق برنامه اعلامی افراد شرکت کننده می بایست در ساعت ۵:۵۰ صبح در میدان معلم روبروی بانک ملی حضور یافته و پس از انجام پروتکل های بهداشتی از قبیل تست اکسیژن خون و میزان دمای اعضاء و استریلزه کردن مینی بوس حرکت خود را به سمت مقصد آغاز نمودیم.
برای رفتن به طبیعت زیبا از شیراز عازم سپیدان شدیم و از آنجا نیز عبور کرده و جاده یاسوج را در پیش گرفتیم حدود ۲۰ دقیقه که از سپیدان فاصله گرفتیم به تنگ تیزاب رسیدیم که ابتدای آن روستای ده کهنه قرار دارد ‌. کنار روستای ده کهنه جاده ای آسفالته قرار دارد که تابلوی کنار آن روستای ریگون را نشان می دهد . ساعت ۸:۰۵ راهی روستای ریگون شدیم که ابتدای روستا از تونلی از درخت عبور کردیم . تا ریگون آسفالت بود و بعد از آن جاده خاکی شروع شد . حدود ۱۵ دقیقه جاده خاکی را سوار بر وانت طی کردیم تا به پایین دره رسیدیم . کوله پشتیها را برداشته و راهی تنگ بغدیون شدیم . ابتدای مسیر دره ای با رودخانه و فضای باز است و مشجر تا اینکه مسیر باریکتر می شود ‌ و آبشارهای پشت سر هم شروع می شود. ساعت ۹:۰۵ به صرف صبحانه در کنار رودخانه مستقر شده و مجدد به راه خود ادامه دادیم.
حدود ۶ آبشار کوچک و بزرگ را پشت سر می گذاریم که بعضی از نقاط مسیر صخره ای و نسبتا سخت است ، تا به چند حوضچه میرسیم که حوضچه آخر عمیق است و افرادی که شنا بلد نیستند نباید به آن وارد شوند یا با جلیقه وارد آن شوند. بعد از آبشاری که به این حوضچه وارد می شود چند آبشار دیگر وجود دارد که دسترسی به آنها مشکل است اما با تجهیزات قابل دسترس است . دره ها عمیق و تنگ است که در برخی نقاط آفتاب نمی تواند به کف دره بتابد . بعد از گشت و گذار در مسیر و آبنوردی و آب تنی برمی گردیم . ساعت ۱۳ در زیر سایه درختان ناهار را صرف نموده مقداری استراحت می کنیم و ساعت ۱۵ به سمت ماشینها حرکت کرده و ساعت ۱۶ مجدد سوار بر وانت مسیر خاکی را طی نموده تا به روستا برسیم و ساعت ۱۶:۳۰ سوار بر مینی بوس بعد از یک روز خوب و خاطراتی خوش راهی شیراز می شویم که ساعت ۱۸:۳۰ به شیراز رسیدیم .
تجهیزات مورد نیاز :
کوله (وسایل داخل درون پلاستیک ضخیم)،کفش مناسب آبنوردی و دره پیمایی ، کرم ضدآفتاب ، کلاه یا نقاب و لباس اضافی، طناب انفرادی، بادگیر و …. برای تنگ بغدیان لازم است همچنین آخرین جایی که میتوان مایحتاج را خریداری نمود روستای ریگون است .‌

تهیه کننده گزارش : خانم موسوی


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.