صعود به ارتفاعات و دریاچه برم فیروزصبح روز جمعه دوم خرداد ماه ۱۳۹۹، ساعت ۶صبح در میدان معلم گرد هم آمدیم تا اولین برنامه ی یک روزه ی بعد از بیماری کرونا را اجرا کنیم . ساعت ۶:۱۰ دقیقه  سوار ون هایس شده و حرکت کردیم.بعضی از همنوردان بین راه سوار شدند و در نهایت جمعا ۱۰ نفر به سمت سپیدان به راه افتادیم.همه ی همنوردان ماسک و دستکش پوشیده بودند و سرپرست برنامه درابتدا به وسیله ی دستگاه پالس اکسیمتر میزان اکسیژن خون همنوردان را چک کردند که خوشبختانه همگی در شرایط بسیار خوبی قرار داشتند. ساعت حدود ۷:۳۰ توقف کوتاهی برای استفاده از سرویس بهداشتی در پارک سپیدان داشتیم و سپس به سمت جاده ی منتهی به برم فیروز حرکت کردیم. حدود ساعت ۸:۱۵ به ابتدای مسیر صعود رسیدیم. به دلیل تقارن با سالروز صعود کوهنوردان ایرانی به اورست هر ساله کوهنوردان استان در هفته ی آخر اردیبهشت صعودی به دریاچه برم فیروز انجام می دهند.که به دلیل قرنطینه ،امسال این صعود در جمعه ی اول خرداد ماه انجام شد به همین دلیل جمعیت نسبتا زیادی دیده می شد.پس از پیاده شدن از ماشین ابتدا نرمش مختصری انجام دادیم  و در ساعت ۸:۳۰  شروع به حرکت به سمت دریاچه کردیم. مسیر شیب نسبتا ملایمی داشت و هوا بسیار دلنشین بود و ما با فاصله ی سه متر از هم حرکت می کردیم. پس از حدود ۱۰ دقیقه طی مسیر در اطرافمان به  گل های لاله ی واژگون برخوردیم و هر چه پیشتر می رفتیم انبوه گلها بیشتر می شد…اکثر گلها کمی خشک شده بودند و افسوس خوردیم که کاش یک هفته زودتر می توانستیم بیاییم و تصور کردیم دامنه ی کوههای اطراف با گلهای قرمز پررنگ چقدر دیدنی تر بود.البته الان هم زیبایی خاص خودش را داشت و همنوردان هیجان زده هر فرصتی که رخ می داد و گل تازه ای می دیدند شروع به عکاسی می کردند.ساعت حدود ۹:۰۵ توقف کوتاهی برای صرف صبحانه داشتیم در  ساعت نه و نیم حرکتمان را ادامه دادیم در طول مسیرپوشش گیاهی منطقه که شامل گیاهان بوته ای ،گون و بدون وجود درختان سایه دار بود خود نمایی می کرد. گل لاله واژگون ، حسرت، گونه هایی از فرفیون ، پونه کوهی، پیاز وحشی، جاشیر و بن سرخ گیاهانی بودند که دیده می شدند. پس از چند توقف کوتاه در مسیر جهت عکاسی و نوشیدن آب سرانجام در ساعت ۱۱:۳۰ به برم فیروز رسیدیم. برم در لغت به معنی محل جمع شدن آب می باشد.و به دلیل رنگ فیروزه ای دریاچه ، نام آن را برم فیروز گذاشته اند. این دریاچه در ارتفاع۳۳۵۰ متری ارتفاعات برم فیروز واقع شده در کنار دریاچه دو کوه بلند قرار دارد ،نام کوه بلندتر، کوه “ریز بلند” است که نزد کوهنوردان به قله برم فیروز مشهور شده و دقیقا در شمال دریاچه قرار گرفته است. کوه دیگر کوه “قلاگرد “است با ارتفاع حدود ۳۶۵۰ متر که بصورت یک کوه جدا قرار گرفته و کمی از دریاچه فاصله دارد. این دریاچه در فصول گرم سال و با آب شدن برفها تشکیل می شود. این منظره زیبا در فصل زمستان به دلیــــل وجود برف بسیار، کاملا نامشخص و یخ زده می باشد. در بهار و تابستان در مجاورت این دریاچه می توان سبزه زاری زیبا را کنار سپیدی برف مشاهده نمود .بر فراز تپه ی کنار برم فیروز که ایستادیم  دریاچه ای پر آب را دیدیم  که برف زیبایی نیمی از اطراف آن  را سفید کرده بود و نیمی دیگر از ساحل آن مملو از گلهای ریز زرد و سبزه وجوی های کوچک بود که از دریاچه منشا گرفته بودند، این ترکیب منظره ای زیبا  و جادویی را خلق کرده بود. گروههای زیادی در سبزه زار اطراف مشغول تفریح و استراحت و بازی های محلی بودند.عده ای نیز به یاد زمستان در حال برف بازی و سر خوردن روی برف ها بودند. محیط نسبتا خلوتی کنار دریاچه پیدا کردیم و زیر اندازها را با فاصله انداختیم با رعایت موارد بهداشتی مشغول صرف نهار شدیم.سپس کمی استراحت کردیم و گشتی در اطراف زدیم و درساعت ۱۴:۳۰ راه برگشت را در پیش گرفتیم.مسیر برگشتمان همان مسیر رفت بود، در ساعت ۱۶:۳۰ به پارکینگ ماشین ها رسیدیم و پس از ضد عفونی دستها و زدن ماسک سوار ون شدیم.توقفی کوتاه در پارک سپیدان داشتیم و یکی از همنوردان همه را به صرف بستنی مهمان کرد.و در ساعت ۱۸:۰۰برنامه در میدان معلم به پایان رسید. با تشکر از همنوردان عزیز  که باعث شدند خاطره ی زیبا ی دیگری از باشگاه کوهنوردی  ردپا شیراز ، بر خاطراتمان افزوده شود و تشکر ویژه از سرپرست برنامه آقای سالاری که با دقت فراوان موارد بهداشتی را برای سلامت گروه زیر نظر داشتند.