به نام خالق کوه ها

ساعت ۰۶:۲۰ روز جمعه ۱۵ آذرماه سال ۹۶ با ۹ نفر از همنوردان از فلکه معلم راهی کوار شدیم. ساعت ۰۷:۲۰ به کوار رسیدیم.

آقای چراغی رییس هیات کوهنوردی کوار به استقبالمان آمدند. ایشان راهنمای برنامه امروز ما بودند. بعد از خروجی کوار، ۵ کیلومتر به سمت فیروزآباد تابلوی فرمشگان در سمت راست جاده دیده شد. دور برگردان رو دور زده و بلافاصله وارد فرعی شدیم. پس از آن به اولین فرعی سمت راست ( تابلوی پیست موتور سواری کراس زده شده بود) وارد شدیم. معدنی در سمت چپ دیده میشد. وارد جاده فرعی شدیم. از معدن تا ابتدای دره حدودا ۳ کیلومتر خاکی هست که ماشین رو می باشد.

ساعت ۰۷:۵۰ پیمایش را در ارتفاع ۱۶۰۲ متر شروع کردیم. مسیر خاکی بدون شیب بود. ساعت ۰۹:۴۵ به ورودی دره رسیدیم. ساعت ۰۹:۵۰ به صرف صبحانه مشغول شدیم. ساعت ۱۰:۵۰ به ادامه پیمایش پرداختیم. در طول مسیر توقف های کوتاهی داشتیم. طبیعت زیبایی به چشم می خورد. درختان بنه به وفور دیده میشد. ساعت ۱۲:۱۵ اتمام پیمایش اعلام شد که تا آنجای مسیر حدود ۷ کیلومتر پیمایش انجام شده بود و در ارتفاع ۲۱۴۶ متری بودیم. پس از گرفتن عکس یادگاری و استراحت مختصری بلافاصله راهی برگشت شدیم. ساعت ۱۳:۵۰ به یک اشکفت خیلی بزرگ و زیبا رسیدیم که ۸ درخت زبان گنجشگ در آن کاشته شده بود، برای صرف ناهار انتخاب کردیم. ساعت ۱۵:۰۰ راهی فرود شدیم. ساعت ۱۵:۲۰ به مسیر خاکی رسیدیم. این مسیر را با دو عدد وانت رفتیم و ساعت ۱۵:۵۰ به مینی بوس رسیدیم. در نهایت ساعت ۱۷:۴۵ با خاطره ای خوش در صحت و سلامت کامل به فلکه معلم رسیدیم.  پوشش گیاهی منطقه: آویشن، انار، بنه فراوان ، بادام، کیالک، بنه، انجیر، تق، بابونه، جاشیر است.

گونه های جانوری: خرگوش، روباه، چکاوک، بلبل، تیهو، در بعضی مناطق گرگ دیده می شود.

دره ها از سمت راست به چپ دره موردراز، دره مهر، چاه چنار، شن کوه، آب گُلَک و چندین دره دیگر تا امامزاده شاه غیب وجود دارد.

چشمه هایی که در این دره ها وجود دارد شامل: چشمه آب بید در دره آب گلک، چشمه آب چنار در دره شن کوه، چشمه آب تی بک که به هردو دره آب گلک و شن کوه راه دارد.

علت شهرت دره مهر بخاطر پوشش گیاهی و شکل خود دره که پیچ شکل است.

مسولیت ها در این برنامه:

* سرپرست و امدادگر آقایان: آقای سالاری

* کمک سرپرست: خانم افتخاری

امدادگر بانوان: خانم کریمی

* تصویربردار: آقای باقری

* ناظربرمحیط زیست: خانم سنگابی

*پاقدم و گزارش نویس: جیهانی

در پایان از جناب آقای چراغی، رئیس هیات کوهنوردی کوار بخاطر هماهنگی و همراهی در این برنامه و جناب آقای سالاری سرپرست برنامه کمال تشکر را داریم.

گزارش زیست محیطی

کوهپیمایی دره مهر(کوار)

منطقه ای زیباوبکرباهوایی پاک پوشیده از درختان بادام کوهی,کیالک,انجیر وگیاهان کوهی مانند: جاشیر,بابونه,آویشن که هررهنوردی رابه هوس درست کردن دمنوشی از آویشن می انداخت.

خوشبختانه درختان وپوشش گیاهی منطقه ازگزند انسان در امان مانده است.

گونه های جانوری منطقه شامل: خرگوش,روباه,چکاوک,بلبل,تیهو و گرگ است که شنیدن صدای خوش پرندگان بسیار دلنواز بوده ولی مشاهده ی پوکه های فشنگ بر روی زمین خاطرانسان را آزرده میکند.

یکی دیگر از مواردی که جای تأسف داشت رها کردن بطری های پلاستیکی و قوطی های کنسرو درطبیعت بود که تلاش بیشتر مارا درزمینه فرهنگ سازی دراین زمینه می طلبد.

خوشبختانه امروز باهمت تک تک دوستان همنورد موفق شدیم بخش کوچکی از این مسئولیت رابه انجام برسانیم وحجم زیادی از زباله هارا درطول مسیر جمع آوری کنیم.

ودرانتهای مسیر ازخانواده هایی که برای گذراندن تعطیلات آخر هفته در دامنه کوه ساکن بودند خواستیم که آنها نیز با برگرداندن زباله های خودورها نکردن آنها درطبیعت دراین مهم سهم خود را ایفا کنند.

به امید روزی که تک تک ما به ارزش واقعی طبیعت ومحیط زیست پی ببریم ودرحفظ آن کوشا باشیم.انشاالله