بیدود

شهردار شیراز در آیین آغاز به کار دوچرخه های هوشمند اشتراکی «بیدود» گفت: با ورود دوچرخه های اشتراکی هوشمند یکی دیگر از وعده های مجموعه شهرداری و شورای شهر در راستای تحقق شیراز به شهری انسان محور محقق شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در آیین رونمایی از دوچرخه های اشتراکی هوشمند عنوان کرد: یکی از اهداف ما تحقق شهر انسان محور است، شهری که برای انسان ها و نه برای خودروها احداث می شود. شهری که در آن انسان ها ارزش و حرمت داشته باشند و احترام اجتماعی آنان حفظ شود.
وی اضافه کرد: مجموعه مدیریت شهری در راستای تحقق شاخص های شهر انسان محور اقدام به انعقاد قرارداد دوچرخه های اشتراکی بیدود کرد.
شهردار شیراز با بیان اینکه در اطراف شهر مکان هایی برای دوچرخه سواری به منظور تفریح و ورزش برنامه ریزی کردیم، اظهار کرد: در محدوده شهرداری منطقه ۶ بالغ بر ۶ کیلومتر، شهرداری منطقه یازده حدود ده کیلومتر و شهرداری منطقه ۹ حدود ۱۴ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری به منظور تفریح و ورزش احداث شده است اما هدف ما از احداث مسیر دوچرخه در مرکز شهر و آغاز به کار دوچرخه های اشتراکی بیدود، فرهنگسازی استفاده از دوچرخه به عنوان مد حمل و نقل است تا سهم دوچرخه را در سفرهای درون شهری افزایش دهیم.
شهردار شیراز در ادامه با بیان اینکه تراموا به عنوان پروژه ای انسان محور در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: شورای شهر و شورای عالی ترافیک در حال بررسی طرح هستند تا در سالجاری عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم. تراموا به عنوان پروژه ای گردشگری، فرهنگی از آرامگاه سعدی آغاز و سپس به حافظیه و شاهچراغ ختم می شود.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز در ادامه با بیان اینکه فرهنگ دوچرخه سواری در بین پدران ما رایج بود و به مرور زمان از دوچرخه سواری غافل شدیم، اظهار کرد: استفاده از دوچرخه به عنوان مد حمل و نقل شهری کار بسیار ارزشمندی است که توسط شهرداری، شورای شهر و شرکت بی دود انجام گردید.
نواب قائدی با بیان اینکه با یارانه ای که برای همشهریان در نظر گرفته ایم دو هدف را دنبال می کنیم، گفت: ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و هزینه در جهت طرح های انسان محوری دو هدف عمده این برنامه است.
وی با بیان اینکه برای زنده نگه داشتن بسیاری از فرهنگ ها باید هزینه آن را نیز بپردازیم، افزود: انتظار می رود با استقبال خوب شهروندان بتوانیم تعداد دوچرخه ها را افزایش دهیم.
نواب قائدی گفت: تضامین لازم از شرکت بی دود برای اجرای طرح گرفته شده است و جای نگرانی وجود ندارد.
نایب رئیس شورای شهر شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه تحقق پروژه‌های انسان محوری افتخاری برای مدیریت شهری به شمار می رود، اظهار کرد: یکی از مهم ترین شعارها و راهبردهای اصلی اعضای شورای شهر توجه به پروژه های انسان محور است که با وجود تمام مشکلات و سختی ها برای تحقق رویکرد مان تلاش می کنیم.
صبوری با بیان اینکه رویکرد شورای پنجم از خودرومحوری به انسان محوری تغییر یافته است، گفت: این تغییر رویکرد در راستای زیست پذیر بودن شهر شیراز است زیرا این درخواست شهروندان است چرا که در خاطر آنان شهرمان زیبا بود.
وی با بیان اینکه صاحبان اصلی شهر مردم هستند و حق دارند که در شهر زیست پذیری زندگی کنند، افزود: شورای شهر و شهرداری شیراز در جهت زیست پذیر بودن شهر شیراز تلاش می کنند که اجرای پروژه دوچرخه های هوشمند یکی از بزرگ ترین اقدامات شورا و شهرداری شیراز است.
نایب رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه اگر پروژه شکست بخورد خسارتی جبران ناپذیر به مدیریت شهری وارد می شود، اظهار کرد: این پروژه یکی از افتخارات شهرداری شیراز است که برای زیست پذیر بودن شهر شیراز توسط شهرداری انجام شده است.
وی با اشاره به ویژگی ها و مزیت های قرارداد این پروژه افزود: پرداخت ۸۵ درصد هزینه ثبت نامی هر شهروند در این طرح را شهرداری متقبل شده است از جمله این مزیت ها است.
صبوری با بیان اینکه علاقمندیم شیراز را در صدر شهرهای زیبای دنیا بینیم، اظهار کرد: در قرارداد پایین ترین قیمت را برای استفاده شهروندان از دوچرخه در نظر گرفته ایم و همچنین در قرارداد ذکر شده که اگر دوچرخه های هوشمند نسل جدید تولید و روانه بازار گردیده اقدامات لازم ظرف یکماه جهت پیاده سازی در شهر شیراز صورت گیرد.
نایب رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به دیگر برنامه ها و طرح های شورا و شهرداری برای تحقق شعار انسان محوری، خاطر نشان کرد: از دیگر اقدامات ما که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد گردید مد جدید حمل و نقلی بنام ترموا در شهر شیراز خواهد بود.
محمد درویش، فعال محیط زیستی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه خودروها خسارت فراوانی به شهرها وارد می کنند، اظهار کرد: بر اساس آمارها هر ساله هزاران میلیارد تومان هزینه درمان و سلامتی شهروندان به دلیل آلودگی هوا در شهر می شود.
وی با بیان اینکه ترافیک موجود در شهرها علاوه بر ایجاد آلودگی و بیماری موجب افسردگی و پایین آمدن آستانه تحمل شهروندان نیز می شود، گفت: استفاده شهروندان از دوچرخه یکی از سودمندترین کارها است.
وی افزود: شهروندان با استفاده از دوچرخه کم تحرکی را از خود دور می کنند و آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیز کاهش
می دهند.
دکتر مجتبی زوربخش با بیان اینکه با اجرای این طرح هوای پاک شیراز را حفظ کردیم، اظهار کرد: این طرح با حمایت شورای شهر توسط شهرداری انجام گردید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: استفاده از دوچرخه های هوشمند اشتراکی برای مسیرهای کوتاه پیش بینی شده است که در اوایل اجرای این طرح ممکن است با مشکلاتی نیز مواجه شویم.
وی با بیان اینکه استفاده از دوچرخه موجب حفظ هوای پاک کلانشهر شیراز خواهد شد و اینکه دوچرخه های نسل ۴ از سیستم های حمل و نقلی با متد روز است، اظهار داشت: این سیستم انسان محور و طرفدار هوای پاک است و می تواند هوای پاک کلانشهر شیرا را حفظ کند.
وی با بیان اینکه دوچرخه های هوشمند اشتراکی از به روزترین مدهای حمل و نقل در دنیا است، گفت: شیراز اولین شهر بعد از تهران است که از این سیستم به صورت فراگیر و مکمل در جهت تحقق طرح های انسان محوری بهره می برد.
هاشم پور معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز در این مراسم گفت: شیراز در مسیر راه توسعه و در مسیر شهر پایدار و‌انسان محور گام های مهمی برمی دارد و با همت مردم در این مسیر موفق می شویم.
نایب رئیس شرکت بیدود نیز با بیان اینکه طی ۱۰ماه گذشته در قالب یک سرویس اشتراکی که حرف اول را در کشورهای پیشرفته می زند، اظهار کرد: این طرح در شهر شیراز با حمایت شورا و شهرداری انجام شده است.
حسین قاسمی با بیان اینکه دانش این دوچرخه در کشور ایران تولید شده است و این سیستم را بومی سازی کرده ایم، گفت: دوچرخه هوشمند جزو سرویس های حمل و نقل هوشمندی است که در ۱۵شهر دنیا به عنوان یکی از زیرساخت های شهر هوشمند ارائه می شود.
وی افزود: در سالروز تولد بیدود این سیستم بعد از تهران در کلانشهر شیراز راه اندازی شده است.
قاسمی با بیان اینکه استفاده از دوچرخه نیازمند فرهنگ سازی به عنوان مد حمل و نقل است، خاطر نشان کرد: در تهران بعد از افتتاح رسمی دوچرخه های هوشمند اشتراکی ۴ تا ۵ روز طول کشید تا پارکینگ ها خالی شد اما در شهر شیراز و بعد از گذشت حدود ۳ ساعت از افتتاح رسمی بالغ بر ۷۰ درصد پارکینگ ها خالی شد و این موضوع نشان داد در شهر شیراز از نظر فرهنگی زیرساخت آن وجود دارد.
وی با اشاره به سرانه استفاده از دوچرخه در کشورهای مختلف دنیا گفت: آمستردام هلند بالاترین سرانه دوچرخه دارد و برای هر کیلومتر دوچرخه پاداش به شهروندان پرداخت می کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه این پروژه جزو پروژه سرمایه گذاری است که به صورت اشتراکی با بخش خصوصی وارد فاز اجرایی گردید، اظهار کرد: این پروژه حاصل کار گروهی است.
سینا بنی زمانی افزود: در ابتدا شورا و شهرداری تیمی تشکیل دادند و به یک توافق رسیدیم که عضو‌ چهارم این گروه شهروندان است که بدون مشارکت آنها این تیم نمی تواند به اهدافش برسد.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه این پروژه توسط دستگاه های بالادستی پشتیبانی شده است خاطر نشان کرد: تمام همکاران در شورا و شهرداری از این پروژه قاطعانه حمایت کردند که به خاطر رویکرد شورا در جذب سرمایه گذار و رویکرد شهرداری در پروژه های انسان محور این مهم صورت گرفت و همه به دنبال هدف مشترک بودیم و یک دیدگاه مشترک وجود دارد.
بنی زمانی عنوان کرد: با تغییر رویکرد در الگوی قرار دادهای سرمایه گذاری با موضوع انسان محور و‌ گردشگری و شهر هوشمند قرار داد از نظر حقوقی بسته شده است.
وی عنوان کرد: شهرداری شیراز در سال ۹۸حدود ۱۱۰میلیارد تومان یارانه در بخش بهره برداری مترو اختصاص داده است که با این اعداد و رقم شالوده بودجه سیستم جدید حمل و‌نقل را می توان ترسیم کرد.


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

۸ دیدگاه برای “دوچرخه های بیدود به خیابان های شیراز آمد”

  1. با عرض سلام و خسته نباشید
    طرح دوچرخه های بیدود در شیراز گویای تلاشی جهت ارتقا حمل و نقل پاک و سبز می باشد امید است که با استفاده صحیح، فرهنگ دوچرخه سواری را نهادینه کنیم. لذا اگر طرحی را به کار میگیریم بهتر است با سیاست های حمل و نقلی با آن روبرو شد؛ جهت تشویق و ترغیب مردم میبایست هزینه اجاره دوچرخه بیدود کاهش یابد و به جای آن هزینه پارکینگ خودرو را افزایش داد. تعداد پارکینگ های دوچرخه کم و بیشتر در محدوده مرکز شهر است.
    با تشکر از تمام کسانی که در این طرح همکاری کردند.

  2. با توجه ب این هزینه ب نظر من این طرح با شکست مواجه میشه اگه هدف واقعا پاکیزگی هوا باشه نمیخوایم حالا مثل هلند بهمون پاداش بدن
    باید رایگان باشه تا همه استفاده کنن و تا حدی بشه ک‌مردم دیگه ماشین بیرون نیارن هم هوا پاک میشه هم مصرف بنزین کم‌میشه
    وگرنه با این هزینه استقبال نمیشه
    راهش فقط رایگان کردنه

  3. طرح خیلی خوبیه
    اما قراردادش کاملا یک طرفست و خیلی سختگیرانه
    پارکینگ بیدود همگی مرکز شهر هست
    هزینه استفاده از دوچرخه مقرون به صرفه نیست.
    امیدوارم مسئولین بیدود تجدید نظر نمایند. متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.