به نام خالق کوه ها

گزارش صعود به قلل شیرباد و شاه جهان هجدهمین و نوزدهمین صعود از طرح سیمرغ کوههای ایران

باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی ردپا شیراز

روز اول:

ساعت ۱۵:۱۰ روز یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸، با ۶ تن از کوهنوردان باشگاه ردپا و ۱ نفر مهمان از فیروزآباد از ترمینال کاراندیش راهی مشهد شدیم.

روز دوم:

ساعت ۰۹:۵۰ به ترمینال مشهد رسیدیم. با مینی بوس، آقای شایسته که از قبل هماهنگ شده بود ، جهت سوار کردن راهنما در مسیر حرکت کردیم.  آقای رستمی (به شماره ۰۹۱۵۵۲۳۰۰۳۰) مسئول باشگاه کوه پیما که برای هماهنگی های این صعود همکاری زیادی انجام داده بودند به اتفاق راهنما منتظر ما بودند. هدیه هایی که از طرف باشگاه بابت زحمتاشان تدارک دیده شده بود که به ایشان تقدیم شد. ساعت ۱۱:۰۰ به همراه راهنمای این برنامه، آقای امیدی فرد(به شماره ۰۹۱۵۵۰۰۶۹۹۵) از اعضای باشگاه پویا مشهد ، به سمت زُشک حرکت کردیم. با پشت سرگذاشتن شاندیز، اَبَرده به زشک رسیدیم و در رستوران به صرف ناهار پرداختیم. پس از پشت سرگذاشتن ۱۴ کیلومتر جاده خاکی دره زشک در ساعت ۱۵:۴۵ به خان حمزه به ارتفاع ۲۳۰۰ متر رسیدیم. که دارای امکانات سرویس بهداشتی، آب چشمه بود. در ضمن خانواده ای در آنجا ساکن بودند و به پرورش ماهی مشغول بودند. راننده مینی بوس در کنار چشمه منتظر ما ماندند و وسایل اضافه را در مینی بوس گذاشتیم. پس از گرم کردن در ساعت ۱۶:۰۰ پیمایش را از خان حمزه به طرف پناهگاه رضوی آغاز کردیم. پیمایش ما از روی یک یال با شیب تند آغاز شد. شیب های متوسط و تند را پشت سر گذاشتیم. چند توقف کوتاه در طول مسیر داشتیم.

علت نامگذاری قله شیرباد، به دلیل بادهای شدید فصلی که در این منطقه می وزد.  پوشش گیاهی منطقه عبارتند از: آویشن، چای کوهی، پونه، پیاز کوهی، ریواس، انواع گون، بومادران، بابونه و دم گاوی است.

گوناگونی جانوری عبارتند از: خرگوش، روباه، شغال، گراز، قرقی، باز شکاری، سینه سفید، دم جنبانک، زاغ سفید، عقرب، مارمولک، آفتاب پرست، در بعضی مواقع گرگ است.

در نهایت ساعت ۱۸:۲۵ به پناهگاه رضوی شیرباد واقع در ارتفاع ۳۰۶۰ متر رسیدیم. این پناهگاه، ساختمانی مثلثی شکل است که شامل دو طبقه است. ظرفیت خواب طبقه اول تقریبا ۱۰ نفر و ظرفیت خواب طبقه دوم تقریبا ۷ نفر می باشد. به لحاظ امکانات یک سرویس بهداشتی کوچک دارد و چشمه ای در مجاورت آن دیده نمیشود. هوا سرد بود ، لباس های پولار خود را پوشیدیم ،کوله قله را آماده کردیم و پس از صرف شام، ساعت ۲۰:۰۰ به استراحت پرداختیم.

روز سوم:

بخاطر سردی هوا، پس از خوردن صبحانه و گرم کردن ساعت ۰۷:۱۵ راهی قله شدیم. یک توقف کوتاه جهت کم کردن لباس داشتیم.مسیر پناهگاه تا قله با شیب ملایم و گاه متوسط بود و دشواری خاصی در مسیر وجود نداشت. به زیر قله که رسیدیم، پیست اسکی ای مشخص بود که یکی از مسیرهای صعود قله شیرباد هست. سرانجام ۰۹:۲۰ به قله به ارتفاع ۳۰۱۸ رسیدیم. مسافت پیمایش شده از خان حمزه تا قله ۸/۵ کیلومتر بود. پس از خواندن سرود ملی و گرفتن عکس های تکی و دسته جمعی در ساعت ۰۹:۵۵ راهی برگشت شدیم البته مسیر برگشت از دره نَهِل آمدیم چون کوتاه تر بود. جریان آب زیبا و گوش نوازی بخاطر جوشش چشمه ها در طول مسیر دیده میشد. سر چشمه نَهِل تا خان حمزه حدودا ۴۵ دقیقه پیمایش دارد. نکته قابل توجه اینکه این سرچشمه محل مناسب کمپ است که در ارتفاع ۲۶۶۹ متر موجود است. در نهایت ساعت ۱۲:۵۵ به چشمه خان حمزه رسیدیم. مسافت پیمایش شده از قله تا خان حمزه ۶ کیلومتر و ۸۶ متر بود.  مسیر دره نهل به گفته راهنمای بومی بسیار بهمن خیر بوده و مناسب برای صعودهای زمستانه نمی باشد. پس از کمی توقف، ساعت ۱۳:۱۵ سوار مینی بوس شدیم و بلافاصله وارد خاکی شدیم که حدود ۱۴ کیلومتر بود. راهی مشهد شدیم. ساعت ۱۵:۳۰ در رستوران ساغروان در جاده مشهد شیروان ناهار خوردیم و ساعت ۱۶:۲۵ به سمت شیروان حرکت کردیم. ساعت ١٨:۴۵ به شیروان رسیدیم. خانم ملکان ولی زاده (به شماره ۰۹۰۱۵۹۷۰۹۹۱) راهنمای این برنامه، سرپرست و مربی باشگاه باران شیروان به استقبال ما آمدند. باعث افتخار ما بود که با ایشان از نزدیک آشنا شدیم و در برنامه صعود به شاه جهان به عنوان راهنما حضور داشتند. ساعت ۱۹:۰۰ به محل اقامتمان رسیدیم. خانه ای با دو اتاق مجزا به همراه امکانات سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حمام وجود داشت.

روز چهارم:

پس از بستن کوله قله فردا، دوش گرفتن و صرف شام به استراحت پرداختیم.

ساعت ۰۶:۰۰ صبح بیدار باش بود. پس از صرف صبحانه، ساعت ۰۷:۳۰ آقای گلزاده، راننده مینی بوس به دنبالمان آمدند. به همراه ۷ نفر از کوهنوردان باشگاه باران، به سمت بُلغان حرکت کردیم. روستاهایی که در طول مسیر رد شدیم عبارتند از پیرشهید، چَلو بود. کل مسیر آسفالت و حدود ۴۵ کیلومتر بود. ساعت ۰۸:۳۰به روستای بُلغان به ارتفاع ۱۸۱۱ متر رسیدیم. جاده خاکی شروع شد. ساعت ۰۸:۵۰ سوار نیسان شدیم. در طول مسیر چشمه سبز را رد کردیم. حدود ۲۳ کیلومتر جاده خاکی را طی کردیم  و در ساعت ۱۰:۱۰ در ارتفاع ۲۷۷۶ متر از نیسان پیاده شدیم. شروع پیمایش از ساعت ۱۰:۲۰ از چشمه کبابی بود. در ابتدای مسیر شیب ملایم بود ولی به مرور زمان شیب متوسط شد. ساعت ۱۱:۰۰ توقف کوتاهی جهت کم کردن لباس داشتیم. در طول مسیر انبوهی از گَوَن ها دیده میشد. هوا بسیار عالی بود.  به گفته راهنمای بومی منطقه علت نامگذاری قله شاه جهان بخاطر وجود مقبره زنی سردار به نام شاه جهان است که حدود ۳۰۰ سال قبل فرمانروا یا کدخدای منطقه بوده و در این  قله دفن گردیده است.

جاذبه ها و آثار باستانی منطقه عبارتند از: روستای خسرویه در دامنه رشته کوه های شاه جهان  در شمال شرق آن که در دل دره ای سرسبز جای گرفته است. باغات میوه زیادی دارند. روستا از بافت سنتی و معماری بسیار غنی ای برخوردار است. خسرویه آرامگاه عالم ربانی آقای نجفی قوچانی است.

پوشش گیاهی منطقه عبارتند از : درختان ارس، زرشک کوهی، کاسنی، پونه، آق باش، اسطوقودوس، انواع دِرمَنه، گون سیاه، انواع گل های وحشی و مراتع وسیع و صدها گونه ناشناخته دیگر است.

گوناگونی جانوری منطقه به شرح زیر است: شاه جهان به لطف پوشش گیاهی متناسب و آب فراوان، زیستگاه بی شماری از جانوران و تحت عنوان پارک ملی ساریگل است. وجود گله های قوچ و میش و کله بز در هر دره ای به چشم می خورد و شکارچیان زیادی را وسوسه می کند. گرگ، پلنگ، روباه، شغال، آهو، گربه وحشی پالاس، مارمولک، موش، مار، خرگوش و از پرندگان کبک، تیهو، کبوتر، بلدرچین و عقاب طلایی مکررا” مشاهده مى شود.

بهترین فصل صعود تابستان و پاییز است.

ساعت ۱۱:۲۰ به قله شاه جهان، مرتفع ترین قله استان خراسان شمالی به ارتفاع ۳۰۷۴ متر رسیدیم. پس از خواندن سرود ملی و گرفتن عکس های تکی و دسته جمعی ساعت ۱۲:۰۵ راهی برگشت شدیم و ساعت ۱۲:۵۰ به چشمه رسیدیم. بعد از استراحت مختصری، ساعت ۱۴:۰۰ با نیسان راهی روستا بلغان شدیم. ساعت ۱۵:۱۵ به روستا رسیدیم و بلافاصله سوار مینی بوس شدیم و راهی شیروان شدیم. ساعت ۱۶:۰۵ به شیروان رسیدیم. پس از دوش گرفتن و استراحت کوتاهی به گشت در شهر پرداختیم و سوغاتی خریدیم. ساعت ۱۹:۴۵ به روستای زیارت که امامزاده حمزه رضا ( برادر امام رضا)  دفن شده اند رفتیم. برای صرف شام به خانه بومگردی یحیی بیگ که سابقه آن به دوران قاجار می رسد رفتیم. داخل خانه  به سبک سنتی چیده شده است و آماده پذیرایی مسافرانی است که تمایل دارند شب و روز خاطره انگیزی را در آنجا تجربه کنند. پس از خوردن شام، ساعت ۲۳:۱۵ به شیروان رسیدیم و به استراحت پرداختیم.

روز پنجم:

ساعت ۰۶:۰۰ بیدار باش بود. پس از صرف صبحانه و جمع کردن کامل وسایل مینی بوس ساعت ۰۷:۳۰ به دنبالمان آمد و بلافاصله راهی مشهد شدیم. ساعت ۱۰:۱۵ به مشهد رسیدیم. ساعت ۱۱:۰۰ به حرم امام رضا رسیدیم و به زیارت پرداختیم .در چلو کباب امید واقع در خیابان امام رضا(ع) ۱۲ نبش شهید حنایی ۹

ناهار را خوردیم و ساعت ۱۴:۲۰ به ترمینال رسیدیم. اتوبوس ساعت ۱۵:۰۰ به سمت شیراز حرکت کرد. شام را در کاروانسرای چاه گنبد واقع در دیهوک کیلومتر ۲۵ به سمت فردوس صرف کردیم.

روز ششم:

ساعت ۰۹:۳۰ با ورود به ترمینال کاراندیش شیراز، هجدهمین و نوزدهمین قله از پروژه ۳۱ قله در کمال صحت و سلامت پایان یافت. خدا رو شاکریم که فرصت دیگری برای کوهنوردی به ما عطا کرد. جای تمام دوستانی که حضور نداشتند، سبز بود. از سرپرست و کمک سرپرست برنامه بخاطر برنامه ریزی دقیق و عالی کمال تشکر را داریم.