برنامه طبیعت گردی و بازدید از ساحل زیبای تبن
پنجشنبه ۱۵ و جمعه۱۶ آذر ماه ۱۳۹۷
استان هرمزگان،بندر تبن
باشگاه کوهنوردی ردپا

(تبن،بندر کوچکی در غرب استان هرمزگان استکه به دلیل وجود روستایی تاریخی به این نام خوانده می شود و مردمش از دیرباز به شغل صیادی و ماهیگیری فعالیت دارند.این بندر در غرب استان هرمزگان واقع شده و جنوب شهر کوشکنار از توابع شهرستان پارسیان می باشد.تبن در لغت به “کاه” معنی میشود ،چون مردم این منطقهدر گذشته از این بندر کوچک به “دبی” کاه صادر میکردند.)

طبق هماهنگی قبلی در روز پنجشنبه ۱۵ آذر۹۷ ساعت ۱۷و ۴۵ دقیقه همراه با جمعی از همنوردان،در میدان معلم جمع شدیم و بامینی بوس به سمت مقصد حرکت کردیم.در طول مسیر و قبل از خروج از شهر عده دیگری از همنوردان در بین راه به ما پیوستند. ساعت ۱۹مسئول فرهنگی ، برنامه آموزشی رصد در آسمان شب را آغاز کردند و توضیحات جامعی درباره صور فلکی و نحوه حرکت سیارات در آسمان دادند و قرار بر این شد که ادامه آموزش در محیط باز و کنار دریا انجام شود.ساعت ۱۹ و ۵ دقیقه توقف کوتاهی در جوکان برای سوختگیری داشتیم و ساعت ۲۰ از مقابل قلعه باستانی دختر رد شدیم.ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه به پلیس راه جم رسیدیم.در ساعت ۱۰ و ۴۷ توقف کوتاهی در پمپ بنزین جم داشتیم.در ساعت ۲۳و ۱۴ دقیقه توقفی برای صرف شام در سفره خانه جم شب نشین داشتیم و در ساعت ۲۳ و ۴۹ دقیقه به سمت عسلویه حرکت کردیم.بالاخره در ساعت ۲ و ۱۵ دقیقه بامداد روز جمعه به ساحل تبن رسیدیم و در جایگاه مخصوص کمپ زنی کنار دریا چادرهایمان را برپا کردیم.در ساعت ۳ خانم نعمتی کلاس عملی “رصد آسمان شب” را برای گروه ادامه دادند که به دلیل نور زیاد منطقه کمپ قادر به رصد صور فلکی نشدیم و توضیحاتی درباره صور فلکی و نحوه قرار گرفتن آنها در آسمان داده شد.بعد از آن برای استراحت به چادرهایمان رفتیم.هوا کاملا آرام بود.حدود ساعت ۵ بامداد باران ملایمی شروع به بارش کرد که سرپرست گروه از نفرات خواستند که کاور چادرها را برای جلوگیری از نفوذ باران به داخل، نصب کنند.ساعت ۵و ۳۰ دقیقه بارش باران بیشترشد.سرپرست از نفرات خواستند چادرها را به مکانی امن که از ساحل دورتر بود انتقال دهند.بایک کارگروهی بی نظیروباسرعت عمل همنوردان انتقال به خوبی انجام شد.زمان صرف صبحانه بین ساعت ۶ و ۱۰ دقیقه تا ساعت ۷ بود.پس از آن مشغول جمع آوری و ساماندهی وسایل شدیم.در ساعت ۸ و ۲۵ دقیقه پیمایش ساحلی را آغاز کردیم و از ضمن لذت بردن از ساحل بکر تبن عکسهایی گرفته شد.چند نفر از اعضای گروه اقدام به ساختن یک قلعه ماسه ای زیبا کردند که گروه در کنار هم اوقات خوشی را سپری کردند.حرکت ما به سمت سیراف در ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه بود.که این بار از مسیر کمربندی به طرف سیراف و عسلویه حرکت کردیم.در ساعت ۱۲ و ۳۵ دقیقه به رستوران “نجم سیراف” رسیدیم و تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه مشغول خوردن ناهار و استراحت بودیم.و سپس به سمت جم حرکت کردیم.ساعت ۱۴ و ۵۰ دقیقه در پمپ بنزین فدک سوختگیری شد.به مجموعه گردشگری و عشایری در ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه رسیدیم.تا ساعت ۱۶ و ۴۰ دقیقه گروه مشغول استراحت و صرف چای شدند.در ساعت ۱۷و ۴۵ دقیقه به فیروزآباد رسیدیم و مهمان کوهنوردان فیروز آبادورییس هیات کوهنوردی فیروزآبادآقای اصلاحی برای صرف بستنی شدیم.پس از آن در ساعت ۱۸ به سمت شیراز حرکت کردیم و در نهایت ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه به پلیس راه شیراز رسیدیم.

تقسیم وظایف:آقای محسن سالاری (سرپرست)،خانم افتخاری (کمک سرپرست و امدادگر بانوان)،آقای اشکان سالاری(امدادگر آقایان)،آقای پرویزی(ناظر بر حفظ محیط زیست)،آقای کیوانی (مسئول امور مالی)خانم خسروی(تصویر بردار)،خانم نعمتی(مسئول امور فرهنگی)،خانم توکلی(گزارش نویس) و آقای تیموری(راننده مینی بوس).