کوه‌نوردی در ارتفاعات کنارسیاه و چشمه آبگرم آزادگان
۱۳ بهمن ماه ٩۶

گزارش کوهپیمایی وبازدید ازچشمه های آبگرم آزادگان-شهرستان فراشبند
باشگاه کوهنوردی ردپا

فیروزآباد از شهرهای باستانی و زیبای فارس است که در ۹۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. این شهر که به شهر گور شهرت داشته، نخستین تختگاه ساسانی و دومین شهر مدور فلات ایران می باشد که آثار تاریخی فراوانی از دوره ساسانی به بعد دارد. فیروزآباد یکی از پنج کوره فارس در عهد ساسانی و آغازین قرن های اسلامی بود که به کوره اردشیر خوره شهرت داشت.

روز جمعه ۱۳ بهمن ماه طی یک برنامه از قبل پیش بینی شده تعدادی از اعضای باشگاه کوهنوردی ردپا شیراز برنامه بازدید از طبیعت زیبای کنارسیاه و آبگرم آزادگان فیروزآباد را شروع نمود. ساعت ۶ صبح طبق اعلام قبلی اعضا در میدان معلم تجمع کردند و با یک وسیله نقلیه مینی بوس به سمت فیروزآباد به راه افتادیم. در طی مسیر دو نفر از همنوردان هم سوار شده و ساعت شش و چهل و پنج دقیقه به پلیس راه پل فسا رسیدیم. سپس به سمت جاده فیروزآباد حرکت نمودیم. مسیر شیراز به فیروزآباد ۱۰۹ کیلومتر می باشد که پس از حدود سی دقیقه طی مسیر ساعت هفت و ربع از شهر کوار عبور کردیم و ساعت هشت صبح برای خوردن صبحانه در کنار سد و دریاچه زیبای تنگ آب که در حاشیه جاده اصلی قرار داشت توقف کرده و بعد از یک استراحت کوتاه، مسیر را ادامه دادیم. در ابتدای ورود به فیروزآباد نیز توقفی نمودیم تا هم شاهد تماشای برنامه دهه فجر که توسط ورزشکاران و کوهنوردان فیروزآبادی انجام می شد، باشیم و هم هیئت کوهنوردی و همنوردان فیروزآبادی به ما ملحق شوند. در واقع همنوردان فیروزآبادی، راهنمایان گروه هم بودند.
ساعت نه و چهل و پنج دقیقه به شهر فیروزآیاد رسیدیم و با عبور از شهر به سمت جاده عسلویه حرکت کردیم. پس از عبور از یک گردنه که جاده ما را به سمت گرمسیر هدایت می کرد و آتشکده های زیبای کنارسیاه در سمت چپ جاده خودنمایی می کرد این آتشکده زیبا و منحصر به فرد اولین بار توسط دو دانشمند آلمانی به نام های ماکسیم سیرو و لویی واندنبرگ در سال ۱۹۶۱ م کشف شد و به جهانیان معرفی شد و سپس در سیزدهم مرداد سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۵۳۴ ثبت ملی شد.
در ادامه پس از گذشت از یک گنبد نمکی بسیار زیبا به ابتدای مسیرجاده خاکی آزادگان رسیدیم.  حدود دو کیلومتر در این جاده خاکی طی مسیر کردیم و به دره ای گلی رسیدیم که عبور از آن با وسیله نقلیه موتوری غیر ممکن بود. در این جا که دشتی نسبتا وسیع بود همه پیاده شدیم و ضمن یک برنامه آشنایی، همنوردان دور هم جمع شده و حرکت به سوی چشمه آبگرم شروع شد. ابتدای شروع برنامه یک درخت کنار خودنمایی می کرد که می توانست نشان خوبی برای راهنمایی مسیر باشد. گفتنی است که از ابتدای حرکت رودخانه ای خودنمایی می کرد که حرکت گروه در کناره رودخانه و در جهت خلاف عبور آب و در خط القعر دره بود. دره بسیار زیبا بود و دیواره های سنگی زیبا که در سمت راست از سنگ های شنی مانند تشکیل شده بود و سمت چپ از لایه های رسوبی سنگ سفید آهکی و مرمرهای نازک بود. پیش از رسیدن به دره خاک های سیاه که نشان از علف زارهای خشک شده بود که انتظار باران می کشید تا سرسبزی خود را نشان دهد. پس از آن در ادامه مسیر، به ویژه در کناره های رودخانه گیاهان علفی زیبایی وجود داشت که برخی از آن ها گلهای زیبایی داشت. از گیاهان علفی دیگر ترشک بود که با برگهای پهن خود منظره ای دلنشین را تشکیل می داد. تعدادی بادام کوهی هم جزء پوشش گیاهی منطقه بود. آب رودخانه شور و غیر قابل شرب بود و می بایست آب آشامیدنی را حتما همراه داشت.
ساعت دوازده و ربع به چشمه آب گرم رسیدیم. پس از عبور از این چشمه و گذشتن از چند صخره توقف نمودیم و سپس همنوردان برای آب تنی در چشمه آبگرم برگشتند و حدود یک ساعت در چشمه آب تنی نمودند. در ضمن حوضچه ای بزرگ تر و عمیق در بالادست این چشمه وجود دارد که البته آبگرم محسوب نمی شود.
بعد از خوردن ناهار و استراحتی کوتاه و گرفتن عکس یادبود در کنار حوضچه بزرگ مسیر برگشت را پیمودیم. ساعت چهاربه محل ایستادن مینی بوس ها رسیدیم و پس از انجام مراسم خداحافظی مسیر برگشت را شروع کردیم. در برگشت پذیرایی مختصری دعوت یکی از همنوردان شدیم و ساعت هشت و نیم به آخرین ایستگاه (میدان معلم) رسیدیم.

ویژگی های دیگر مکان:
نزدیک ترین مرکز درمانی در شهر فیروز آباد بود و نیز مرکز اورژانس جاده ای حدود ۱۰ کیلومتر به سمت عسلویه در جاده اصلی است.
نزدیک ترین پمپ بنزین در شهر فیروزآباد است.
حیات جانوری انواع پرندگان کوچک جثه مانند گنجشک، کبک، تیهو و . . .
گزارش :دکترغلامحسین مهرابی

اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.