تاریخچه کوهنوردی رو نمیتوان به طور دقیق پیدا کرد. چیزی که مسلمه انسانهای اولیه برای شکار ، زندگی و یا فرار از دست حیوانات وحشی قدم به کوههای محل زندگی خودشون میزاشتن. باستان شناسان تو ارتفاع ۳۰۰۰ متری کوههای آلپ یه مرد یخ زده پیدا کردن مال ۵۳۰۰ سال پیش!

اسمش رو هم گذاشتن(اتزی) آیا آقای اتزی رفته بوده کوهنوردی یه بیچاره رفته بوده دنبال یه لقمه نون حلال برا زن و بچش؟!!! اینو هیشکی نمیدونه! بعد هم یه نیزه برنزی بر فراز قله ۲۹۲۸ متری(رینل هورن) پیدا کردن که نشون میده بشر به اون نقطه قدم گذاشته ولی برا چی؟ هنوز کسی نمیدونه

.

تاریخچه کوهنوردی رو نمیتوان به طور دقیق پیدا کرد. چیزی که مسلمه انسانهای اولیه برای شکار ، زندگی و یا فرار از دست حیوانات وحشی قدم به کوههای محل زندگی خودشون میزاشتن. باستان شناسان تو ارتفاع ۳۰۰۰ متری کوههای آلپ یه مرد یخ زده پیدا کردن مال ۵۳۰۰ سال پیش! اسمش رو هم گذاشتن(اتزی) آیا آقای اتزی رفته بوده کوهنوردی یه بیچاره رفته بوده دنبال یه لقمه نون حلال برا زن و بچش؟!!! اینو هیشکی نمیدونه! بعد هم یه نیزه برنزی بر فراز قله ۲۹۲۸ متری(رینل هورن) پیدا کردن که نشون میده بشر به اون نقطه قدم گذاشته ولی برا چی؟ هنوز کسی نمیدونه.
ولی از اون جا که من خیلی ملیت پرستم! یعنی یه جورایی حس ناسیونالیستیم خیلی زیادی فوران داره (البته همه ایرانیها اینجورین) میخام یه جورایی کوهنوردی رو منسوب کنم به تاریخ خودمون!! ولی جدا ایرانیها تو همه چی اول بودن نگاه به حال و روز العانمون نکنین.
آیا ایرانیها اولین کوهنوردان تاریخ هستند؟!
خوب اولین کوهنوردیهای ثبت شده در تاریخ مال ما ایرانیهاست اینم مدرکش: خشایارشاه در زمان لشکرکشی به آتن به کوه آتوس میرسه و بنا به دلایلی خاص که جای گفتنش نیست جهت ثبت نقشه برداری برای ساخت یه آبراهه یا کانال که ناوگان عظیم دریایی ایران بتونه از اون عبور کنه ۲ نفر از سردارانش به نامهای (آرتاخه) و (بوبراندا) رو میفرسته بالای کوه (آتوس) که از اون بالا کل منطقه رو ببینن و بتونن یه نقشه بردارن. آیا این سرداران ایرانی اولین کوهنوردان تاریخن؟ من میگم نه!!! ولی نگران نباشین اگه اینا نباشن یه ایرانی دیگه هست!!!

یادتونه که گفتم این موضوع مال زمان خشایارشاه بوده؟ ولی اگه رفته باشین منطقه بیستون کرمانشاه یه جایی هست که معروفه به (فرهاد تراش) یه صفحه بسیار بزرگ صاف و یکدست که هیچی روش نیست یعنی قرار بوده که روش یه کارهایی انجام بشه ولی بنا به هر دلیلی انجام نشده، حالا کاری نداریم!. گفته میشه زمان داریوش این صفحه ساخته شده. بالای این صفحه بزرگ یه شیار بزرگ وجود داره که باستانشناسان بالای این صفحه و داخل این شیار آثاری از ابزار و کارگاه ههای کوهنوردی پیدا کردن یعنی حجاران این صفحه از ابزارهای کوهنوردی و سنگنوردی موجود اون موقع برا معلق ماندن در هوا و انجام کارهاشون استفاده میکردن و حتی فهمیدن که عین سنگنوردی پیشرفته امروزی عده ای هم از اون بالا حمایتشون میکردن. پس با توجه به آثار برجا مانده از تخت جمشید و سایر کتیبه های موجود در ایران نشون میده که این یه کار عادی برا ایرانیها بوده و چون این موضوع مال زمان داریوشه پس کوهنوردی در ایران بازم قدیمی تر شد!!! خیلی جالب شد نه!.
شاید همه بگن این یه افسانه است ولی یادتون باشه که: آرش کمانگیر از قله کوه دماوند بالا رفت تا با پرتاب تیر مرز ایران و توران را مشخص کند.
آثار به جا مانده خبر از نشانه هایی از کوهنوردی پیشرفته در ایران در پایان قرن پنجم هجری (دوران سلجوقیان و اسماعیلیان) دارد. شاید همتون از قلعه های متعددی که اسماعیلیان بر تارک قلل ایران ساخته بودن اطلاع داشته باشین. درکتاب (خداوند الموت) آمده:کوه پیمایان بعد از گردش در اطراف کوه گفتند … ما میتوانیم از دامنه جنوبی این کوه بالا برویم و خود را به قله برسانیم و هنگام بالا رفتن طنابی با خودمان ببریم که وسیله ارتباطی ما با پایین کوه باشد و بوسیله آن چیزهایی ضروری برای نصب یه چرخ بالا ببریم و بعد از این که چرخ نصب شد می توانیم چند چرخ دیگر در مسیر نصب کنیم و از آن پس بین پای کوه و قله آن رابطه بیشتری برقرار کرد و میتوانیم سربازان را بوسیله آنها بالا بکشیم. کوه پیمایان گفتند ما با خود میله هایی آهنی شبیه به پله بالا میبریم و آنها را در دامنه کوه نصب میکنیم و صعود میکنیم تا اینکه به قله کوه برسیم و …
مطالب بسیار زیادی وجود داره ولی نمیشه همه رو نوشت چون هم برا خواننده خسته کننده هست هم به جای زیادی احتیاج داره پس همین قدر برا ایرانیها بسه میریم سراغ خارجیا!
یه داستان تاریخی دیگه داریم که میگه (هادریان) پادشاه رومی ها برا دیدن طلوع خورشید از کوه (اتنا) ۳۳۵۰متر بالا رفت! یا پیتر سوم در قرن سیزدهم میلادی از کوه کانیگو در پیرنه صعود کرد.
سپاهیان هانیبال سردار معروف کارتاژ در سال ۲۱۲ میلادی از کوههای آلپ گذشتند و سپاه روم را شکست دادند. این جمله هانیبال شهرت دارد: کوهها بسیار بلندند اما در هیچ جا آسمان را لمس نمیکنند. یا در تاریخ آمده که (گزنفون) سپاه یونان را به ارتفاع متجاوز از ۲۷۵۰ متر آسیای میانه برده بود و از کور برفی و ارتفاع زدگی در کتابش صحبت کرده. و یا از گذشتن سپاه اسکندر از کوههای پامیر ازبکستان گفته شده.
اولین صعود برا فتح قله که ثبت شده توسط (فرانسسیسکو پترارکا) صورت گرفت که توانست کوه (ونتو) به ارتفاع ۱۹۱۲ متر درایالت پروونتس فرانسه در سال ۱۳۳۶ میلادی رو فتح کنه.
و نهایتاً در سال ۱۸۸۱ میلادی (آلفرد مامری) قله ۳۴۸۲ متری (گرپون) رو فتح کرد.
درسال ۱۸۸۳ میلادی هم (چارلز رابرت) فرانسوی قله ۲۱۱۷ متری(کبنه) در سوئد را فتح کرد.
بعضی ها تولد کوهنوردی جدید را از زمانی میدانند که در سال ۱۷۸۶ میلادی (ژاک بالما) یکی از افراد دولت فرانسه که شغلش خزانه داری بوده به همراه (گابریل پاکار) برای گرفتن جایزه عازم فتح قله (مون بلان) شدند. العان هم مجسمه شون در دهکده شامونی فرانسه ساخته شده.

خلاصه این که مطلب و آمار صعودهای قدیم خیلی زیاده هر کشوری هم ادعایی داره! این مطالب با نام (تاریخچه کوهنوردی) ادامه خواهد یافت…


اشتراک گذاری :  |   |   |   |   |   | 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.